Skolan som Arena i Enköpings kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Samordningsprojekt att utveckla en strukturerad samverkan mellan socialförvaltningen och utbildningsförvaltningen. Mål: Utveckla en effektivare och mer.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
SkolFam® − Skolsatsning inom familjehemsvården
´ Tillgång till elevhälsa – ett lotteri för eleverna
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
VISIT VISIT En mottagning för barn, ungdomar, deras familjer och unga vuxna, 0-25 år med uppgift att förebygga och behandla psykisk ohälsa.
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer.
Bertil Almgren.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Modell för dyslexiutredning Arbetet startade i april 2010 Arbetsgruppen är geografiskt och kompetensmässigt tillsatt. - Vad är bäst för barnet? -Minsta.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Organisationsstruktur för Elevhälsan. Arbetsgång
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
Tidiga insatser för barn i förskolan
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
1 EVENTUELL VINJETT Södertäljes Lotsfunktion.
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Disposition och utgångspunkter
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
Mobila enheten Salems kommun *.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
ELIS UPPSALA ELEVER I SKOLAN
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Elevhälsan Röbäcks skolområde rev
Nämndplan 2015.
LÄGET I PROJEKTET Anja Kivimäki. Mål Snabbare insatser till elever som behöver stöd Stöd genom samverkan Dokumenterade samverkansprocesser.
Skolnärvaro Västra Hisingen Sektor utbildning HT 2015
En storstadsskolas drogförebyggande arbete VÅGA VÄGRA DROGERÄGRA DROGER.
Drogpolicy Mål: Elfrida Andréegymnasiet ska vara en drogfri skola/ arbetsplats. Ingen hantering, förvaring eller användning av droger skall förekomma på.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Magelungen Hemmasittare Robert Palmér Programansvarig HSP.
Skolan som arena för psykisk hälsa Tjugo pilotskolor i Enköpings och Älvkarleby kommuner I samarbete med Landstinget i Uppsala län.
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Skolan som arena för psykisk hälsa
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Nuläget i Älvkarleby
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Presentation av tjänst
APL/praktik Riksgymnasiet Tullängsgymnasiet
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Koordinatorer för ökad skolnärvaro
Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Föräldramöte 6 december 2018.
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Presentation av tjänst
Toppkompetens/ Gruppmentorskap för rektorer
Nyheter i skollagen från och med
Dialogmöte förskoleklass
Elevhälsan – en kartläggning av aktiviteter
Bygga svenska åk 1-6.
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Presentationens avskrift:

Skolan som Arena i Enköpings kommun 2018-02-04 Skolan som Arena i Enköpings kommun

VAD HAR VI GJORT FRAM TILL NU? Utbildning, handledning och stöd ELIS Fråga Alla (åk 4 och 7) Resurspedagog – projekt i 2 år

UTBILDNING, HANDLEDNING OCH STÖD Johan Hallberg – föreläsning, stöd och handledning (2015) Magelungen – introduktion, öppna föreläsningar, handledning av spec.ped och elevass (vt16) Start Hemmasittarprogrammet Magelungen - handledning till kura-torer, spec.ped, psykologer, fam.behandlare (lå 2016-17)

ELIS (elever i skolan) Samverkan mellan skol- och socialförvaltningen Syfte: att minimera risken för ett varaktigt utanförskap Mål: att öka elevens närvaro i skolan

ELIS-team Handledning Konsultation BUP Familjebehandlare Socialförvaltning Kurator Utbildningsförvaltning Specialpedagog Utbildningsförvaltning Handledning Konsultation BUP Kurator sammankallande till Elis möten leda och fördela ärenden inom teamet samt utom teamet genomföra insatser konsultera nätverkets kuratorer i frågor vad gäller frånvaro se till att dokumentation förs då skolan är skyldig att dokumentera sitt arbete med att utreda problem och vidta åtgärder Socialsekreterare/behandlare ansvariga för metodutveckling Specialpedagog specialpedagogiskt stöd i teamet Handledare ELIS teamen har tillgång till kontinuerlig handledning. Handledare för teamen är Ulla Luoto Karlsson på Resurscentrum, Skolförvaltningen. Handledaren verkar också som processutvecklare och har i uppdrag att rapportera till förvaltningsledning vid årlig utvärdering. Konsultation av BUP Teamen har tillgång till konsultation av kurator på BUP

Framgångsfaktorer Föräldramedverkan Kartläggning Tydligt uppdrag Regelbundna möten och uppföljningar Flera kompetenser samlade i ett team Flexibilitet i arbetet Handledning

FRÅGA ALLA RESURSPEDAGOG

UTMANING NU Att implementera arbetsgången för ELIS på varje skola.