Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons Aktivera eleverna som resurser för varandra Andreia Balan
Uppföljning - diskussion Arbeta parvis Beskriv hur ni har arbetat med uppgiften. Ge respons till varandra på den respons ni har skrivit till eleverna. Hur har eleverna upplevt arbetssättet? På vilket sätt har de blivit hjälpta i sitt lärande? Hur har arbetssättet påverkat er undervisning? Vad har fungerat bra respektive mindre bra? Vad tänker ni göra annorlunda en annan gång?
Strategi 4 – eleverna som resurser för varandra Grundtanke: att stödja elevers lärande genom kollaborativt lärande. Utgår från Vygotskijs teori om lärande och utveckling.
Strategi 4 – eleverna som resurser för varandra Tekniker Kamratbedömning (en till en eller grupp till grupp) Kamratfeedback Ömsesidig undervisning Elevdelaktighet Flippad undervisning
Reflektera i par Vilka fördelar ser du med att involvera eleverna på det sättet det visas i filmen? Vilka effekter tror du det har på elevernas lärande? På vilket sätt kan det underlätta din undervisning? Vilka delar/aspekter av det du har sett i filmen kan vara problematiska? Varför?
Effekter av kamratfeedback Underlättar för elever att ha en aktiv roll i lärandeprocessen Är direkt och individualiserad Synliggör andra strategier och sätt att tänka Hjälper eleverna att få insikt i bedömningsprocessen Eleverna få insikt i att ”kvalitén” inte kommer i ett paketerad form utan i ett spektrum av olika möjligheter Utvidgar lärandeprocessen till en gemensam domän (Nicol & MacFarlane-Dick, 2006; Topping, 2009)
Kamratfeedback Att konstruera feedback är kanske mer värdefull än att få feedback Genom att lära sig söka, hantera och agera på kamratfeedback blir elever bättre på att hantera lärarfeedback (Nicol, 2010)
Vad ska kamratfeedback innehålla? Vilket är mest effektivt av: omformuleringar förslag motivering lämplighet specificering (Gielen et al., 2010)
Olika typer av feedback En expert (E) enkla ändringar En kamrat (EK) 3 gånger mindre generella kommentarer än FK Flera kamrater (FK) effekt 1,23 komplexa ändringar (Cho & MacArthur, 2007, 2010)
Kamratbedömning Noggrannheten i kamratbedömningen är av mindre betydelse för bedömning för lärande Elever kan bli bättre på kamratbedömning om de får lärarrespons på den respons de formulerar åt andra En förståelse av mål och bedömningskriterier underlättar för eleverna att formulera välgrundad respons
Kamratrespons Introducera kamratrespons genom att till exempel göra sambedömningar av anonyma arbeten Diskutera effektiv och ineffektiv respons
Kamratrespons Använd gärna responsmallar i början Exempel på arbetsgång vid arbete i par Steg 1 Ställ frågor om eventuella förtydligande Steg 2 Formulera respons som innehåller: Styrkor Förbättringar Förslag Motivering Steg 3 Ställ frågor till den erhållna responsen Steg 4 Justera arbetet utifrån responsen
Aktiviteter med kamratbedömning Om a)syftet med aktiviteterna förmedlas på ett tydligt sätt och b) aktiviteterna är integrerade i undervisningen då ökar elevernas engagemang Om elever får uppleva hur dessa aktiviteter påverkar deras lärande då ökar deras motivation och engagemang
Exempel på upplägg Elever får arbeta med en fråga/uppgift Läraren visar tre olika svar på frågan/uppgiften Eleverna rangordnar svaren Eleverna får en ny fråga och arbetar i grupp med att formulera svar på olika nivåer Svaren visas upp för hela klassen Elever får en liknande uppgift att arbeta med Läraren bedömer elevernas svar Formativ Summativ
Kooperativt lärande Länk
Exempel på kamratbedömning Gruppuppgift Introduktion Grupperna arbetar med uppgiften Kamratbedömning Par av grupper bedömer varandra med hjälp av matrisen Grupperna får muntlig feedback från varandra Sambedömning Helklassdiskussion Läraren ger feedback till varje grupp
Exempel
Exempel
Diskutera 1. Vilka fördelar upplever du det är att involvera eleverna på detta sätt? 2. Vilka delar/aspekter av kamratbedömningen tycker du är problematiska? Varför? 3. Finns det något av det som presenterats i strategi 4 som du kan tänka dig testa?
Menti.com 118650
Uppgift Välj en teknik som kan aktivera eleverna som resurser för varandra Arbeta med tekniken under två veckor Förbered exempel från den valda tekniken som ni kan visa vid nästa träff. Exemplen kan vara i form av bilder, film eller text. Reflektera över arbetssättets effekter på lärande och undervisning Rekommenderad litteratur för fördjupning: Lundahl, Christian (2014) Bedömning för lärande: kap 8 Jönsson, Anders (2013) Lärande bedömning: s.89-91