Konsten att läsa skönlitteratur

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Samtala om böcker.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Frågor på ytan, under ytan och på djupet
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Att läsa och studera.
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
”Att läsa mellan raderna”
Ett arbetsområde om poesi
SVENSKA.
Introduktion till Sagornas Värld. V38-41
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Vad tycker du om att läsa?
Planering för svenskundervisningen
Hur gör du för att förstå en text?
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
- att läsa & skriva noveller
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
En guide för arbeten i SO
Nycklar till litteraturen
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Efter filmen… 1) Vilka nya ord lärde du dig i filmen som handlar om reklam? 2) EPA- skriv ner och berätta för en kompis! 3) I filmen pratar man om att.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
STUDIETEKNIK.
- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
Påhittade texter Kan innehålla verklighet Berättar sanningar om livet.
Reportage.
Inför nationella provet i svenska
4 processer att behärska:
Att skriva en nyhetsartikel
Konsten att läsa skönlitteratur
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Resonerande text Använd din elevbok!
STUDIETEKNIK.
Novellanalys.
Filmtajm!.
Att läsa mellan raderna
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Idag: Vi övar vidare på: att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
5768 visningar på Youtube.
Måndag den 5 februari 2018.
I sagans värld.
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Religion.
Dag Justin Vilket intryck får du av En? Justin? Rhiannon?
Vill du bli mästerdetektiv?
Tips för bättre kommunikation
Lässtrategi Titta på rubrik och bilder.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Inför nationella provet i svenska
Presentationens avskrift:

Konsten att läsa skönlitteratur

Lässtrategier Läsaren förutspår handlingen. Läsaren funderar på vad som kommer hända senare i boken. Läsaren ställer frågor om texten. Läsaren undrar varför personer i texten beter sig som de gör och varför olika saker händer. Läsaren förklarar otydligheter. Läsaren funderar över sådant som är oklart i boken Läsaren sammanfattar texten. Läsaren försöker minnas vad som har hänt tidigare i boken och sammanfattar handlingen. Läsaren skapar inre bilder. Läsaren föreställer sig vad som händer i boken. Läsaren ser framför sig vad som händer och skapar en film i sitt inre.

På, mellan och bortom raderna Läsa på raderna. Du förstår genom att hitta informationen i texten. Oftast enklare frågor. Läsa mellan raderna. Du förstår genom att lägga ihop olika delar av texten och göra en tolkning. Här behöver du fundera över varför saker händer i texten och pussla samman olika delar av texten med varandra. Läsa bortom raderna. Du måste söka dig utanför texten för att förstå. Du kan behöva använda kunskaper om ett ämne för att svara på dessa frågor.

Att läsa mellan raderna Månen lyste över marken. Den var alldeles vit. På himlen kunde man se tusentals stjärnor. Hero frös om sin nos och han saknade sin flock. Han ylade högt. Roland var på väg hem från kontoret då han kände en märklig lukt. Han kunde inte se något konstigt men lukten påminde honom om påskelden de tittat på för någon vecka sedan. Svagt kunde han nu höra ljudet från en siren som närmade sig. Roland fick en obehagskänsla i magen och började springa upp för gatan. I huvudet snurrade tanken på om det kunde vara hans.

Textkopplingar Mig själv – kopplas ihop texten med din egen erfarenhet, din upplevelse av läsningen, fundera över hur du skulle tänkt om du vore huvudpersonen En annan text – koppla ihop din text med en annan texts innehåll, budskap eller personer Omvärlden – koppla ihop texten med saker som händer utanför texten. Du kan t.ex. se varför en text budskap eller tema är viktig för andra att läsa.  

Tema Vad texten handlar om. Det är inte textens handling utan mer övergripande om texten t.ex. kärlek. Textens tema är vad texten ”egentligen” handlar om. Vanliga teman är vänskap, utanförskap, olycklig kärlek, kampen mellan ont och gott.  

budskap BUDSKAP Textens budskap är vad författaren vill förmedla, säga oss med sin text. Olika personer kan uppfatta en text på olika sätt. Budskapet är ofta en mening t.ex. man ska ta hand om varandra, var snäll mot din kompis, var förlåtande etc. Det är ofta övergripande på hela texten. Ibland kan man se mindre budskap i situationer i budskap men ofta är budskapet som rör hela texten.

motiv Ett motiv är fullt synligt i texten jämfört med budskap och tema. Motiv kan vara en textens plats, person, händelse etc. Motivet knyter ofta an till textens budskap och tema. TEMA ; vänskap Budskap – vara snäll mot varandra MOTIV – en person som andra inte är snälla mot