Ungdomarnas medieanvändning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Genusperspektiv i förskola/skola
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Fredrik Thelander, fritidsledare Stockholm 7 mars 2012.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Enterprising spirit! En profil för: Idérika Vetgiriga Kreativa Flickor och pojkar.
En presentation för dig som är lärare
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
MIK-verktyg i klassrummet Pernilla Laursen
Populära aktiviteter på nätet bland unga internetanvändare i hemmet en genomsnittlig dag 2009 (procent) * Med socialt nätverk avses här socialt nätverk/community/diskussionsforum/chattgrupp.
En presentation för dig som har barn i förskoleklass
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Summering av brainstorm 2
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Mål och betygskriterier
verksamhetsförklaring
SET Social Emotionell Träning
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Ekolle hösten 2013 TEMA: Vatten
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Askersunds kommun
Konsten att lyckas med sina studier
Följande presentation är inte tänkt att reta upp vare sig anhängare av fotboll, ishockey, växtfärgning av kläder eller någon annan populär sport.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Läroplansträff fritidshem
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Resultat för utvalda frågor från LIV OCH HÄLSA UNG 2013 Uppsala län.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Community. Vad är Community ? Community=gemenskap. Community = mötesplats på nätet. Communityt kan se olika ut beroende på målgrupp. Vanligast är att.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Föräldraråd Syfte: En möjlighet för föräldrar att medverka i och ha inflytande på skolans verksamhet som helhet Att vara en diskussionspart.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Föräldramöte 8/9. Personal Idrott: Mats Hemkunskap: Eva Textilslöjd: Annika Musik: Joa Resurs: Catrin Matematik: Gunilla Träslöjd: Filip.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Jämställdhet Vad är det?.
Jämställdhet Vad är det?.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Lära för livet!.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Välkomna! Föräldramöte 8/9.
Fritidshem på Knappekulla
Agenda Söderköpings IK PF03 Föräldramöte 19/3
Ungdomarnas medieanvändning
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
Tilde i mobilen Morgonkoll
Mål och styrning Läroplansmålen
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Snapchat – the fastest way to share a moment Ungas medievanor
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Har du som förälder koll?
Barnkonventionen.
Helhet och allsidighet
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Ungdomars hälsa och livsstil
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Ungdomarnas medieanvändning MOVIESTARPLANET

Moviestarplanet Socialt (online virtuellt)universum Barn/ungdomar 8-15 år Roligt, utvecklande och gratis spel Eget konto med användarnamn och lösenord Fame och starcoins Kreativa tävlingar och levels. Youtube och bilder Följa regler och riktlinjer

Ungdomarnas användning av olika digitala medier

Elevernas åsikter om MSP i åk 8 Det är ett stort spel Det går snabbt att ta kontakt med olika människor ”Friheten”. Det sociala, man kan vara vem man vill, inte bara den gamla rollen i verkligheten. Man kan söka upp information och få svar ganska snabbt från medspelarna. Det finns så mycket man kan göra i detta spel, kolla runt och hitta roliga saker att göra i spelet. Vi har aldrig det tråkigt på MSP. Skapa avatarer

Elevernas åsikter om MSP i åk 8 När man gör en avatar får man välja hudfärg, hårfärg, kläder och mer. Hollywood miljö Vi tjänar pengar i MSP. Avatarerna-tjejernas förebilder. Häftiga kläder, smink och smycken. På MSP är livet aldrig tråkigt, det handlar hela tiden om att leka, vara social och kreativ.

LGR 11 kap 1 Skolans värdegrund och uppdrag Skolan ska aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster. Den ska ge utrymme för eleverna att pröva och utveckla sin förmåga och sina intressen oberoende av könstillhörighet. Kränkning i klassrummet.

Pedagogisk syfte och vinst Virtuell online värld där deltagarna skapar egna figurer och chattar med varandra. En värld man bör lära sig som pedagog. Eleverna kan få olika uppdrag de ska genomföra genom ”programmering”. Programmering i MSP är inte en fristående aktivitet utan den är inbyggd i spelet. Eleverna utvecklar sin kreativitet, skrivförmåga och sin kommunikationsförmåga i många ämnen. Lättare att knyta nya relationer

Statens medieråds rapport/undersökning Vissa spel är starkt förknippade med genus. Pojkar som lär sig att spela MSP lär sig snabbt att det är inte något man skall hålla på med eftersom det är något för tjejer (sidan 11).

Dagens analys Unga människor använder mer tid att spela och umgås på nätet än att titta på TV. Mindre barn använder nätet för att titta på video, lyssna på musik spela spel och göra research för läxarbete. Internet viktigt verktyg i skolarbetet.

Datorspelandets dynamik Forskningen om det pedagogiska användandet av datorspel är optimistisk med en del skeptism. Författaren Mc Farlane Sparrow-Hawk &Heald- lärare var generellt skeptiska att använda datorspel för att lära ut specifika ämneskunskaper. I relation till mer generella förmågor var dock spelen uppskattade (s. 192). Författaren Betz: datorspel ökar motivationen och förbättrar lärandet.

Datorspelandets dynamik Datorspel skall eller bör användas i undervisningen Datorspel har som potential att höja den lärandes motivation (s. 191) Forskarna Aveddon och Sutten Smith (s. 158) spel förbättrar lärandet genom sin rolighet. Deras teori lyder så här: Det svår tillgängliga innehållet skall förpackas tilltalande för att på så vis bli lättare att ta till sig. Detta är en agenda som byggts in och tagits för given i en del studier om datorspel i relation till lärande och undervisning.

Datorspelandets dynamik - ”Edutainment” Begrepp som omfattar utbildning och underhållning Edutainment saknar ett integrerat pedagogiskt innehåll. Spelaren koncentrerar sig på att spela spelet istället för att lära sig innehållet Ingen stor vinst från edutainment spel

Föräldrarnas roll Ha en öppen dialog med sina barn