Torsdag 13.15-15.00 Arbetspass 1 Kompetensförsörjning – problem och utmaningar. 15.00-15.30 Fikapaus 15.30-17.30 Arbetspass 2 Vad vill vi se i stället – på lång sikt? 19.30 Middag
Fredag 8.30 Arbetspass 3 Utifrån effektmålen – vilka aktivitetsområden ska VOC Örebro län fokusera på? 10.00 Fikapaus 10.30 Arbetspass 4 Ägarskap och styrning - Hur ser det ut? Vad behöver förbättras? 11.45 Summering och avslut 12.00 Lunch
Kompetensförsörjning – problem och utmaningar
Kompetensförsörjning enligt VO-College – smalt eller brett perspektiv? Arbete Utbildning Nyanlända under etablering Elever inom VO-programmet (gy/vux) Elever inom BF-programmet (gy/vux) Arbetssökande i olika program Studerande inom YH-utbildning Deltagare i AF:s upp- handlade VO-utbildningar
Vad har vi sett? Många och stora frågor på en gång För lite av samverkan kring gemensamma utvecklingsområden Drivet av eldsjälar Organisationen förmår inte hantera strategiska frågor Inget samlat och tydligt uppdrag (ägarskap) Otydliga mandat i styrgrupperna Arbetsformer som inte främjar utvecklingsarbete
UTVECKLINGSLOGIK VO-COLLEGE ÖREBRO LÄN Effektmål /framtida läge Aktivitets-/Resultatområden Resurser Aktiviteter VIKLKA PROBLEM OCH UTMANINGAR SKA VOC ÖREBRO LÄN ÄGNA SIG ÅT ?
Vilka är de tre viktigaste problem/utmaningarna Effektområden /framtida läge Aktivitets-/resultatområden Resurser Aktiviteter VIKLKA PROBLEM OCH UTMANINGAR SKA VOC ÖREBRO LÄN ÄGNA SIG ÅT ? UTVECKLINGSLOGIK VO-COLLEGE ÖREBRO LÄN Vilka är de tre viktigaste problem/utmaningarna som VO-College Örebro län ska ägna sig åt?
Vilka är de tre viktigaste problem/utmaningarna som VO-College Örebro län ska ägna sig åt? Individuellt på post-it lappar (5 min) Diskussion och prioritering i gruppen (25 min) Gemensam genomgång och summering
Effektmål: Vad vill vi se på lång sikt? /framtida läge Aktivitets-/resultatområden Resurser Aktiviteter UTVECKLINGSLOGIK VO-COLLEGE ÖREBRO LÄN VIKLKA PROBLEM OCH UTMANINGAR SKA VOC ÖREBRO LÄN ÄGNA SIG ÅT ? Effektmål: Vad vill vi se på lång sikt? Hur vill vi att det ska vara i stället?
UTVECKLINGSLOGIK - ETT EXEMPEL Effektmål /framtida läge Balans mellan könen bland anställda inom VO Prao och studie-besöksverksamhet Yrkesambassadörer Öppet hus och arbetsmarknads-mässor Material som synliggör yrken och arbetsuppgifter Information till målgrupperna Aktivitets-/Resultatområden Resurser Aktiviteter Uppläggning, kultur och bemötande i utbildningen Uppläggning, kultur och bemötande på arbetsplatser PROBLEM OCH UTMANINGAR
Vilka är de tre viktigaste effektmålen inom det aktuella problemområdet som behöver uppnås i ett längre perspektiv? Ge förslag på effektmålen (30 min) Anteckna målen på gula post it-lappar Bordsvis genomgång och gemensam dialog Summering
Samverkan i utvecklingsarbete
Vilka är de viktigaste aktivitetsområdena som VO-College ska fokusera på för att nå effektmålen? (Områden där samverkan ska leda till resultat till 2022)
Strukturer (Strategisk nivå) EFFEKTER Processer (Operativ nivå) Vision Strategier Verksamhetsplan/handlingsplaner Ändamålsenlig organisering Processer (Operativ nivå) Verksamhet präglad av: Samverkan Delaktighet Lärande EFFEKTER
Organisering för resultat och effekter Aktivt ägarskap Strategisk styrning Kompetent ledning Engagerade deltagare Målgrupper med inflytande Krävande finansiärer UPPFÖLJNING OCH UTVÄRDERING
Vilka är de svaga länkarna i kedjan? Krävande finansiärer Aktivt ägarskap Strategisk styrning Kompetent ledning Engagerade deltagare Målgrupper med inflytande Krävande finansiärer Vilka är de svaga länkarna i kedjan?