Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
Högskoleförberedelse
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Hej och välkomna!.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Förskolan Ekot´s modell för
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Att planera och sätta mål
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Hur blir man klok på universitetet?
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Uppföljning och utvärdering
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Kunskapsskolan Helsingborg Rektor Joakim Andersson
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Förskolan Ekot´s modell för
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
Fjordskolans förväntningar på elever och föräldrar
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
VFU!. VFU? Det var väldigt lärorikt för att vara första gången. Min tid ute på skolan har inspirerat mig och gett mig idéer.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.

Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Lära för livet!.
Fördjupning och examination av VFU
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Validering inom Lärarlyftet
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Bedömning och betygsättning
Sociologi Introduktion.
L3VU20.
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Välkommen på föräldraråd
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU Examination av VFU

Underlag för examination av VFU Bedömning/betygsättning av lärarutbildare Bedömningsunderlag från LLU Studentens dokumentation Examinationsuppgifter under kursen

Individuell studieplan När du utformar din studieplan ska du utgå ifrån: kursens mål dina personliga mål utifrån examinationsmålen skolans möjligheter och profil

En första version av studieplanen utformas under den första veckan tillsammans med din lärarutbildare. I studieplanen (40-tim / vecka) ingår: auskultationer lektioner/undervisningspass planering handledningssamtal övrigt lärararbete (t.ex. konferenser, rast- vakt m.m.) kursuppgifter

I studieplanen ska du också ange: dina mål med kursen hur du vill arbeta för att nå dessa Utvärdera gärna din studieplan i slutet av VFU’n tillsammans med din LLU’are.

Studentens ansvar Vara medveten om de krav som ställs i kursen Tillsammans med LLU göra en studieplan Komma väl förberedd till handledningssamtal Dokumentera sina erfarenheter under VFU

LLU’s ansvar Medverka vid upprättande av studieplan Lämna bedömningsunderlag till universitetet I handledningen ge konstruktiv ”feed back” Slå ”larm”

Kursdokumentation Loggbok (fungerar dels som diskussionsunderlag vid seminariet i mitten av kursen, dels vid examinations-seminariet) ska visa att man kan: utvärdera och utveckla undervisningen reflektera över sina ämnesteoretiska kunska- per i relation till verksamhetens mål och elevens förutsättningar för lärande.

Loggboken ska föras kontinuerligt och innehålla: 2 trippelloggar / vecka. Beskrivning av hur den undervisande läraren för ut ämneskunskaper inom ditt ämne. Beskrivning av hur eleverna inbjuds till lärande. Beskrivning av vad som kan ingå i en arbetsvecka.

Trippellogg Planering Syfte (varför, vad ligger bakom?) Mål (styrdokument m.m.) Innehåll (vad ska lektionen handla om?) Metoder (t.ex. interaktivitet) Beskrivning av utfall Vad hände under lektionen? Analys och reflektion över detta

Bra frågor att tänka på: Hur ska jag inleda? Hur motiverar jag eleven? Hur samlar jag gruppen? Hur får jag alla elever delaktiga? Vilka normer ska gälla för kommunikationen i klassen? Vilken roll spelar mitt kroppsspråk? Vilken roll spelar mitt engagemang och mina attityder? Hur gör jag övergångarna mellan olika moment? Hur avslutar jag? Var hittar jag relevant material? Hur ska jag kontrollera elevens lärande?

Examination Underlag för examinationen utgörs av: Studentens dokumentation Deltagande i examinationsseminarium och aktivt diskuterande av loggbok. LLU’s omdöme Bedömningsbesök av univ. lärarutbildare.