Lärarlönelyftet Vilka konsekvenser kan följa/har följt med lärarlönesatsningen? (positiva och negativa) Finns det några arbetsmiljörisker kopplat till.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

Begränsade utdrag ur belastningsregistret
Medicinska indikationer – Kejsarsnitt på moderns önskan
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Förhandla för bättre arbetsmiljö
Systematiskt arbetsmiljöarbete för god psykosocial arbetsmiljö
På arbetsplatsen Hot och Våld.
Punktprevalensmätning Trycksår och Fall
Risk analys. Obetydlig Skada Skadlig Svår Skada Högst osannolikt Obetydlig risk Liten risk Måttlig risk Kanhända Liten risk Måttlig risk Allvarlig risk.
Otydliga lagar om skadlig stress i arbetslivet
SORKANALYS Systematisk risk- och konsekvensanalys vid organisatorisk förändring. HE LAGERSTRÖM AB.
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
Steg 1 - Mötet VÅR VISION FÖR ARBETSMILJÖN OCH HUR VI KOMMER DIT
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Arbetsanpassning och rehabilitering
Arbetsmiljöverkets vision
Arbetsmiljöns regelverk – låg hippfaktor eller…
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
AFS 2001:1 Om kunskaper och kompetens Chefer och arbetsledande personal har avgörande betydelse för att arbetsförhållandena skall vara tillfredsställande.
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
STs Arbetsmiljörapport 2010
STs arbetsmiljörapport 2008 ST-veckorna. ST jobbar hårt för en bättre arbetsmiljö! Långsiktigt och medvetet arbete med arbetsmiljön ST- undersökningar.
Riskgranskning av organisatoriska förändringar
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Arbetsmiljöverkets SAM - Status.
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Upplägg Avtal 2010 Förhandlingsläget, omvärld, process framöver Sammanfattning STs inriktning i avtalsrörelsen OFR yrkanden Hantering av insamlat material.
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Målsättningen – En tillfredsställande arbetsmiljö!
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
Hur berör ATEX direktivet Pulverlackerande företag
Arbetsmiljöverkets inspektion av skolor i Kristianstads kommun 2015
Arbetsmiljöutbildning/ information SWEP International AB Khosrow Adibzadeh, Unionen.
Å Åselotte Andersson Iren Hjalte.  Träder i kraft  Syftet med föreskrifterna är att främja en god arbets- miljö och förebygga risk för ohälsa.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Systematiskt arbetsmiljöarbete, likabehandling och samverkan Barn- och utbildning 2015 SAM är arbetsgivarens arbete med att undersöka, riskbedöma, åtgärda.
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
Informationsmöte 19 maj 2016 Kunskapskrav enligt föreskrifterna om sprängarbete respektive berg-och gruvarbete Arbetsmiljöverket Informationsmöte1.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön 1§ Dessa föreskrifter gäller arbete där det kan finnas risk för våld eller hot om våld. Risken för att utsättas.
Löneöversyn 2016  Centralt avtal prolongerades i dec 2015  ”Sifferlöst” Ingen fastställd nivå  Gäller för 2016 o 2017 (tom 31/3 2018)  Löneöversyn.
Psykosocial arbetsmiljö: Hot via sociala medier
Vår arbetsmiljö och det systematiska arbetsmiljöarbetet
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Arbetsmiljö Människa Arbetsplats Arbets- miljö.
Samverkan.
Psykosocial arbetsmiljö: Hög arbetsbelastning, individ
Psykosocial arbetsmiljö: bilolycka
Arbetsmiljö.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Kännetecknande för det goda arbetet
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Systematiskt arbetsmiljöarbete – grunden för ett hållbart arbetsliv
Case- Heltid som norm i Vimmerby kommun
Närvarande ledarskap för en hållbar välfärd
Information om nya föreskrifter FTF Arbetsmiljö – 22/3 2007
Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
DEN GODA ARBETSMILJÖN Presentation, vilka är vi..
Arbetsmiljöundersökning 2018
Presentationens avskrift:

Lärarlönelyftet Vilka konsekvenser kan följa/har följt med lärarlönesatsningen? (positiva och negativa) Finns det några arbetsmiljörisker kopplat till konsekvenserna? Finns det något du som ombud kan göra? Vi är Nordens största lärarorganisation och Sveriges fjärde största fackförbund (efter Kommunal, Unionen och IF Metall). Det gör oss till en aktör att räkna med och en tung opinionsbildare. Vi har aldrig varit så många medlemmar som nu. Under det senaste året har vi fått 5000 fler medlemmar och vi fortsätter att öka!

Riskbedömning ”Arbetsgivaren skall regelbundet undersöka arbetsförhållandena och bedöma riskerna för att någon kan komma att drabbas av ohälsa eller olycksfall i arbetet. När ändringar i verksamheten planeras ska ag bedöma om ändringarna medför risker för ohälsa eller olycksfall som kan behöva åtgärdas. Riskbedömningen ska dokumenteras skriftligt. I riskbedömningen ska anges vilka risker som finns och om de är allvarliga eller inte.” SAM (AFS 2001:1) 8 §

Ansvar Vem är ansvarig för arbetsmiljön? Var står det?

Lärarbristen Hur ser det ut hos er? Hur har man löst eventuella vakanser eller andra konsekvenser av lärarbristen? Är lärarbristen och dess eventuella konsekvenser en facklig fråga? Varför i så fall? Inled med att gå laget runt (punkt 1 och 2) och samtala sedan i gruppen.

Vad gör ag? Skk Blivit medvetna om problemet Anställt en chef för bemanning Ger tillsvidareanställningar till lärare som söker tjänster Alla annonser externt Anställer lärarassistenter för att avlasta lärare Anställt pensionerade lärare utifrån deras önskemål Höjt lägstalönerna Vill endast ”släppa” lärare vid terminsslut. Restriktivitet angående tjänstledigheter

Vad gör ag? Gy Blivit medvetna om problemet