ROMANTIKEN ca: ”Lord Byron on his Death-bed”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ideologiernas framväxt
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
RENÄSSANSEN.
Liberalism Konservatism
Inom Al-Anon är vi alla lekmän...
Renässansen Under senmedeltiden utvecklades i hamnstäderna en kulturrörelse som senare kom att kallas för Renässansen Själva ordet renässansen betyder.
Caspar David Friedrich, Vandraren över dimhavet (ca 1818)
UPPLYSNINGEN.
Upplysningen vs Romantiken
Romantiken.
UPPLYSNINGEN.
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Romantiken 1800-talet.
Lena Halldenius Those rules, by which properties, rights, and obligations are determin’d, have in them no marks of a natural origin, but many of artifice.
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Romantiken – handlar inte om kärlek! Bara lite…
Varför ska vi läsa om franska revolutionen?
Romantiken.
Unga poeters sällskap Av Mårten Melin Lättläst.
Romantiken 1760 – 1840.
Olika typer av sagor.
ROMANTIKEN
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Historien om Grekland.
Ta ställning och handla!
Romantiken ca 1800–1830 Realismen ca Naturalismen ca
Etik Moral Filosofi.
TEMA: Nationalism Introduktion, Del 3
Taoismen. Av Barbara E. Reed.
Allmän Introduction Allmän Introduction Principerna.
Moria: Tidig feminism.
Carl Michael Bellman
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Världens största religion
Epokerna – del 1.
Del 1 – mellanösterns bokreligioner
”All offentlig makt utgår från folket”
Stoicism: En filosofi för svåra tider
Religion?.
Romantiken 1800-talet.
Ett kort möte med renässansen och 1600-tal.
Nyheter Från renässansen: empiriska vetenskaper Från geocentrisk världsbild till heliocentrisk Förnekande av Gud/Gud = urmakare Nyheter Från renässansen:
Grekerna.
Litteraturhistoria 9a.
Litteraturens historia
Cecilia Jonsson Smedshagsskolan
Litterära epoker Vad är en epok?
Författare antiken Sapfo: dikter Sofokles: Kung Oidipus
Kristendomen Länk. Jesus När en lite pojke vid romartiden föddes så fick han namnet Jesus. Jesus var född i Betlehem som var i Palestina. Vid den tiden.
RENÄSSANSEN Ca: Botticelli, The Birth of Venus, 1486.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Davos 1929 Ernst Cassirer Martin Heidegger Varat och tiden
Kyrkan Medeltiden åk 4 del 3.
Dikt och poesi.
HINDUISM.
Tankar om konsten och skönhetens väsen
En historisk överblick
REALISMEN Ca: Volga Boatmen, Ilja Repin ( )
Romantiken CA
Med betoning på Kina, Upplysningstiden och Franska revolutionen.
Människan ska upplysas genom logik och förnuft
REALISMEN Ca: Volga Boatmen, Ilja Repin ( )
Världens största religion
Romantiken Den dramatiska epoken.
Religion.
UPPLYSNINGEN ca
Henrica Danielsson, Forsheda skola 7-9, Forsheda –
Ett nytt sätt att se världen på – 1800.
Klassisk musik.
Jesu lidande och död.
Presentationens avskrift:

ROMANTIKEN ca: 1780-1850 ”Lord Byron on his Death-bed” Joseph D. Odevaere, 1826

LITTERATURHISTORIA: EN TIDSAXEL Spräng bojorna Skapa nytt Relativism Utopi&Dystopi Ismer Natur Andlighet En högre verklighet Känsla Idealism Gåtfullhet MODERNISMEN ca: 1910-1950 Pånyttfödelse Antikens ideal återuppstår Rika feodalstater Stor kulturutveckling ROMANTIKEN ca: 1780-1850 REALISMEN ca: 1830-1920 Ett ideal i historien Demokrati Kultur Filosofi Slaveri RENÄSSANSEN ca: 1300-1700 UPPLYSNINGEN ca: 1700-1800 Visa verkligheten ”som den är” Sociala orättvisor Psykologisk realism Förnuft Rationalitet Vetenskap Empirism Deism Revolution ANTIKEN ca: 800 f.kr – 476 e.kr MEDELTIDEN 476-ca: 1500 Oförtjänt dåligt rykte Kyrklig kultur Folklig kultur Feodalism Instabilitet

ROMANTIKEN Ca: 1780-1850 En kraftig reaktion mot upplysningens krav på nytta, vetenskaplighet och förnuft. Istället: Naturen, andligheten, döden, en högre verklighet, gåtfullhet, kärlek, känsla, skräck, idealism. ”The wanderer above the sea of fog” Caspar David Friedrich, 1818

UPPLYSNING vs. ROMANTIK *Upplever världen genom förnuftet * Upplever världen med hjälp av innerliga känslor * Skildrar upplevelserna objektivt * Skildrar upplevelserna subjektivt * Naturvetenskaplig kunskapssyn * Idealistisk filosofi – var originell! * Naturen är en ordnad bakgrund * Naturen är besjälad, symbol och uttryck för ett själstillstånd * Författaren står i nyttans tjänst * Eskapism och själstillstånd är ämnen Positiv framtidstro för författaren. Dröm om annan värld. * Kritik mot religion och kyrka * Religion som livsfilosofi: pietism * Regler för litteraturen från antika * Inga regler, eller nya regler mönster

TILLBAKA TILL NATUREN ! ”När Coleridge och jag sågar ner ett träd skall vi diskutera metafysik; analysera poesi när vi jagar en buffel och skriva sonetter när vi går bakom plogen” PANTISOKRATI = Ett samhälle styrt av alla på lika villkor. Inga privata egendomar. Utbildning och rättvisa ger ett rättvist samhälle, fritt från brottslighet.

Johann Wolfgang Amadeus GOETHE 1749-1832 Hans roman: Den unge Werthers lidanden (1774) inleder på flera sätt romantiken. Unge Werther reser till landet för att njuta av naturen. Förälskar sig i Lotte och skriver passionerade brev om sin romans. Begrepp: BREVROMAN Lotte är dock förlovad och Werthers kärlek förblir obesvarad. Plågad! Kär och olycklig tar Werther sitt liv. Enorm publiksuccé! Det kontroversiella självmordet (boken förbjöds), idé om att kärlek måste finnas i ett äktenskap, naturskildringar, den trånande, förälskade ungdomen… Okänd, ”Lotte am Grabmal Werthers”, 1790

TEMA 1: DÖD OCH VANITAS Medeltidens vanitas-tema: allt är förgängligt, allt vackert skall dö. Döden ibland en romantisk befrielse från ett plågat liv i en ondskefull värld. Samtidigt ett hot mot det vackra i livet: kärleken, naturen och livet är alltid under hot. Stagnelius dikt Till Förruttnelsen (1821) är ett utmärkt exempel på detta. Vanitas, Johann Georg Dieffenbrunner Tu fui, ego eris Som du är, var jag; som jag är, ska du också bli

CARL MICHAEL BELLMAN (1740-1795) UPPLYSNINGSMAN ELLER ROMANTIKER? ” Jag är en herre av mycket liten djupsinnighet, och frågar ej efter om solen går eller jorden axlar sig” Visor om höglitterära motiv, men lät dem skildra krog- slagsmål, sex och försupna karaktärer. Högt & lågt! Bacchus, vinets gud, var Bellmans gud. Den alkoholiserade urmakaren Fredman var hans apostel. Bellmans heliga bud: ”Supa, dricka och ha sin flicka är vad Sankte Fredman lär”. Startade en Bacchus-orden – för att bli intagen måste man ha legat avsomnad i rännstenen minst två gånger. Sjöng både för alkoholisterna i Gamla Stan och för kungen i på slottet. Hyllades för sin realism, men också för sin belästhet. Romantikerna såg i Bellman ett naturälskande geni som sjöng vackert om den gåtfulla och mörka döden.

MÄRK HUR VÅR SKUGGA – IMPERIET (1985) En modern cover av Bellmans Fredmans epistel n:o 81

TEMA 2: KÄRLEK & SKÖNHET Känsla premieras framför förnuft Eskapism! Fly den grå verkligheten via dikt, och omfamna ”den lilla världen” Var originell! Bli ett geni! Skriv dikt som ingen kan låta bli att gråta till eller röras av. * Människan och konsten är ej till för enkel nytta. Vi har ett rikt inre liv som ska vädras. ”Cupid and Psyche” Jaques-Louis David 1817

BRITTISKA SKÖNHETSDYRKARE Percy Bysshe Shelley - Lord Byron - John Keats Politiskt radikala – gick mot strömmen. Republikaner och ateister. Drömde om ett annat liv. Shelley en bråkmakare som protesterade mot alla regler. Skrev Den befriade Prometheus där Prometheus bryter sig ur sina bojor och blir en symbol för frihet och trots mot överhögheter. Shelley var gift med Mary Wollstonecraft och de rymde till Frankrike där Shelley drunknade. Lord Byrons Unge Harolds Pilgrimsfärd handlar om en ung mans resa vid Medelhavet. Nedstämda och känslosamma resenärer och stor skönhetsdyrkan. Den dödliga naturen! Byron var skandalomsusad, ständigt otrogen och passionerad, och dog i feber som 36-åring. Keats diktade vilt om kärlekens väsen, om evigheten och döden. Ofta med antika motiv, som i Ode till en grekisk urna. Han led länge av den då obotliga sjukdomen tuberkulos, och dog som 26-åring i Rom dit han flytt för att försöka kurera sig. Av J Dub from Toronto, northamericanunion? - beauty is forever, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4040679

ERIK JOHAN STAGNELIUS (1793-1832) ”Ingen dödlig som jag brunnit av kärlekens eld” Dikter om passion, erotik och besatthet, men Stagnelius själv var ofta ensam och utstött. Pastorson. Olycklig och missbrukande. Olycklig kärlek blir den bästa poesin – eller? Inspirerad av Platon: vi lever i en förirrad värld full av inbillning. I den högre världen finns de sanna, sköna tingen och den sanna, sköna kärleken. ”Tvenne krafter styra människolivet Tvenne lagar välva allt som födes under månens vanskeliga skiva Hör, o mänska! Makten att begära är den första. Tvånget att försaka är den andra.”

TEMA 3: NATUREN Naturen en symbol för det ursprungliga, det som fanns innan människans fabriker, krig och korruption. Naturen är besjälad, förtrollad och betydelsefull. Man ville omfamna det gåtfulla, oförklarliga och vackra i naturen.

HENRY DAVID THOREAU 1817-1862 Amerikansk filosof och författare. Vegetarian, abolitionist, samhällskritiker, naturhistoriker, Darwinälskare. Samhället är sjukt och förljuget och människor lever fattiga liv i förnekelse! Förespråkade civil olydnad. Civilisationen är rutten! Anarkist?: ”That government is best which governs not at all; and when men are prepared for it, that will be the kind of government which they will have.” Eller inte?: ” I ask for, not at once no government, but at once a better government” Thoreaus Walden får än idag mängder av människor att helt ändra sina liv. F

INTO THE WILD (PENN, 2007) En ung man lämnar sin familj och sitt gamla liv för att leva ensam, oberoende och i frihet från de lögner han tycker att samhället bygger på. Han citerar gärna Thoreau:

INTO THE WILD (PENN, 2007) Den unga mannen är mycket övertygad om sin livsfilosofi: han behöver inte andra människor. Men är det verkligen sant? Denna scen utspelar sig strax innan hans sista, livsavgörande, misstag

TEMA 4: SKRÄCK & DET GÅTFULLA En önskan om något bortom vetenskap, fakta och förnuft Vetenskapen kan också bli farlig – kan vi kontrollera allt vi uppfinner? Ondskan ofta något monstruöst Livet gör ont! Vi behöver uttrycka vår sorg, våra rädslor och vår skräck. Våra inre rädslor manifesteras i monster. Le Loup-Garou (Maurice Sand, 1857)

FRANKENSTEIN ELLER DEN MODERNE PROMETHEUS Författad av Mary Shelley 1818. Shelley ägnade en regnig vecka tillsammans med Shelley, Byron och andra vänner åt att berätta spök- historier – Mary Shelleys blev den mest berömda. Om vetenskapens hybris och vansinne. Kan vi hantera våra vetenskapliga framsteg? Människokroppen spränger sina bojor och reser sig upp ur fångenskap! Civilisationskritik om man läser symboliskt? Skapar vårt förnuftssamhälle monster som härjar i vår civilisation? Av André Koehne, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=736354

FLER SKRÄCKFÖRFATTARE KOLLA IN: Edgar Allan Poes Den svarta katten E.T.A. Hoffmans Sandmannen Victor Hugos Ringaren i Notre Dame Bram Stokers Dracula

NATIONALISM & NATIONELL KULTUR Under 1700- och 1800-talet exploderar nationalistiska idéer och många av dagens nationalstater föds. Idén att en nation har en enhetlig essens och kultur är en typisk romantisk idé. Nationalsånger skrevs. ”Folksjälen” skulle beskrivas. Alla gränser ser inte ut som den mellan Nederländerna och Belgien… By User:Jérôme - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1564073

Horse frightened by a storm (Eugène Delacroix, 1824)