Bedömning i formativ mening Uppsala Universitet Yvonne H:sonTapper
Vad bedöms och hur ? Kunskap Lärtillfällen Bedömning Lärande
Forskning indikerar att bedömning som förbättrar lärandet utmärks av Att eleverna får effektiv feedback Att eleverna engageras i sitt lärande Att undervisningen anpassas till resultatet av bedömningen Att eleverna behöver kunna bedöma sig själva och förstå hur de ska förbättra sig.
Att göra det väsentligaste bedömbart och inte det enkelt mätbara till det väsentligaste Vad är det väsentligaste att kunna i matematik? Vilka bedömningssituationer och uppgifter fokuserar det väsentligaste ?
Validitet - trovärdighet Att bedöma det som ska bedömas Riskerna; underrepresentation, irrelevant
Reliabilitet - tillförlitlighet Att bedöma likvärdigt Överens med andra och sig själv
Det är bara den visade kunskapen som kan bedömas Hur ska vi göra för att få eleverna att visa sin kunskap ?
Bedömning speglar Syn på kunskap Syn på lärande Syn på ämnet Syn på undervisningen
Forskningen är Mycket sparsam när det gäller klassrumsstudier i Sverige Mer frekvent när det gäller storskaliga undersökningar, som nationella prov, PISA, TIMSS
Bedömningsprocessen Styrdokument Verksamhetens och undervisningens mål Vad ? Hur ? Analysera och tolka Dokumentera Kommunicera Gensvar – hur går vi vidare?
Analys av elevarbeten Vad visar elevarbetet för kunskap ? Hur kan man dokumentera det ? Vad visar elevarbetet för missuppfattningar ? Vad kan jag ge eleven för form av gensvar ? Vad ska eleven arbeta vidare med ?
Elevers och lärares interaktion Feedback åt två håll ( Hattie och Timperley ) Självreflektion för elever respektive lärare ( t.ex.Gardner ) Konsekvenser av bedömning ( Pettersson )
Konsekvenser av bedömning Döma Fördöma Jag kan inte, vill inte, vågar inte Bedöma Utveckla Analysera Jag kan, vill, vågar
BFL – praktisk och fungerande metod för formativ bedömning Att identifiera bevis på lärande Att anpassa undervisningen
Var är jag ? Var skall jag ? Hur kommer jag dit ?
Var är eleven ? Var skall eleven ? Hur kommer eleven dit ?
Fem huvudpunkter 1. Dela målen för det förväntade lärandet 2. Klassrumssamtalet 3. Feedback som eleverna lär sig något av 4. Självbedömning ( Portofolio ) 5. Kamratbedömning