Bedömning i formativ mening

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Bedömning som motivation och utvecklande pedagogiskt verktyg
Docent i pedagogiskt arbete, FD
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
1 EALTA Europeiska sammanslutningen för prov och bedömning i språk
Formativ: för att göra eleven medveten om sitt lärande
Handlingsplan för matematikutveckling
Närvaro!!.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Bedömning Varför Vad Hur Relia-bilitet Vali-ditet.
Bedömning av professionell kompetens
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
KUNSKAPSBEDÖMNING OCH BETYGSÄTTNING I MODERSMÅL
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Syftet med en personlig handlingsplan
Mötesstruktur.
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
The big 5 1.
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Tänkande och språk Våga Visa
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Grästorps kommun Skolutveckling = Systematisk Kvalitetsarbete  Att se HELA verksamheten ur ett STRUKTURELLT, SYSTEMATISKT och KULTURELLT perspektiv med.
Nätverkskonferens för BfL för praktik och forskning 27 oktober 2014
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Utmaningar i arbetet med BfL
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Förskoleklassen Torpshammar
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
BFL Bedömning för lärande
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Planering Tydliggöra Strukturera Kommunicera Utvärdera Bedömning Kartlägga Värdera Synliggöra Återkoppla Utvärdera.
Vilka är vi och vem är jag?
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Kunskapssyn, prov och bedömning Kursdel i LHK210 Tre tillfällen 6/9, 8/9, 13/9 föreläsning, övningar, workshop, diskussion och reflektion om kunskapssyn,
Utmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson Högskolan Kristianstad.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Formativ undervisning – träff 1. Tankar om att vara förstelärare  Hedrande att få detta uppdrag  Mycket att leva upp till.  Dubbla roller – både kollega.
Synligt lärande Yvonne H:son Tapper
Photo by subcomandanta - Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike License with Haiku Deck.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Erfarenheter från arbetet med BfL Reflektion Motivation Lärande
Att synliggöra det synliga lärandet
Formativ undervisning – Workshop 2 - Lärandemål
Klagshamns rektorsområde
Formativt lärande.
Inkludering och skolans uppdrag
Digitalt förstärkt matematikundervisning
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Bedömning för lärande 31/10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Betygssättning på högskoleförberedande program i kursen svenska 3
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Bedömning i formativ mening Uppsala Universitet Yvonne H:sonTapper

Vad bedöms och hur ? Kunskap Lärtillfällen Bedömning Lärande

Forskning indikerar att bedömning som förbättrar lärandet utmärks av Att eleverna får effektiv feedback Att eleverna engageras i sitt lärande Att undervisningen anpassas till resultatet av bedömningen Att eleverna behöver kunna bedöma sig själva och förstå hur de ska förbättra sig.

Att göra det väsentligaste bedömbart och inte det enkelt mätbara till det väsentligaste Vad är det väsentligaste att kunna i matematik? Vilka bedömningssituationer och uppgifter fokuserar det väsentligaste ?

Validitet - trovärdighet Att bedöma det som ska bedömas Riskerna; underrepresentation, irrelevant

Reliabilitet - tillförlitlighet Att bedöma likvärdigt Överens med andra och sig själv

Det är bara den visade kunskapen som kan bedömas Hur ska vi göra för att få eleverna att visa sin kunskap ?

Bedömning speglar Syn på kunskap Syn på lärande Syn på ämnet Syn på undervisningen

Forskningen är Mycket sparsam när det gäller klassrumsstudier i Sverige Mer frekvent när det gäller storskaliga undersökningar, som nationella prov, PISA, TIMSS

Bedömningsprocessen Styrdokument Verksamhetens och undervisningens mål Vad ? Hur ? Analysera och tolka Dokumentera Kommunicera Gensvar – hur går vi vidare?

Analys av elevarbeten Vad visar elevarbetet för kunskap ? Hur kan man dokumentera det ? Vad visar elevarbetet för missuppfattningar ? Vad kan jag ge eleven för form av gensvar ? Vad ska eleven arbeta vidare med ?

Elevers och lärares interaktion Feedback åt två håll ( Hattie och Timperley ) Självreflektion för elever respektive lärare ( t.ex.Gardner ) Konsekvenser av bedömning ( Pettersson )

Konsekvenser av bedömning Döma Fördöma Jag kan inte, vill inte, vågar inte Bedöma Utveckla Analysera Jag kan, vill, vågar

BFL – praktisk och fungerande metod för formativ bedömning Att identifiera bevis på lärande Att anpassa undervisningen

Var är jag ? Var skall jag ? Hur kommer jag dit ?

Var är eleven ? Var skall eleven ? Hur kommer eleven dit ?

Fem huvudpunkter 1. Dela målen för det förväntade lärandet 2. Klassrumssamtalet 3. Feedback som eleverna lär sig något av 4. Självbedömning ( Portofolio ) 5. Kamratbedömning