Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Advertisements

Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Kompetenscentrum för flerspråkighet Interkulturellt perspektiv Med nyanlända barn och elever i fokus.
HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Kvalitetslyft i skolan. ”Lärarna vill ha extra miljard till skolan” Publicerad: :32 ”Lärarförbundet kräver en miljard extra till skolan nästa.
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Vad är evidensbaserad praktik? Evidensbaserad praktik (EBP) är integreringen av bästa forskningsstöd med professionell praktisk erfarenhet och klientens.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Föräldramöte år 4-6 Välkomna!
Schacks implementation under skoltids
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Nätverket Svenska nus skolbesök
Religion Vi ska jobba med två av de tre syskonreligionerna de kommande veckorna, Judendomen och Islam. Vi kommer ha föreläsningar, diskutera, läsa, se.
VÄLKOMMEN TILL 6A.
PRODUKTIONS- OCH KVALITETSTEKNIK 7,5 hp, helfart
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
Konsten att läsa sakprosa
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Sophie Mårtensson Linda Partland Minna Granica Karin Envall
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Välkomna! Föräldramöte år 1.
(antal enkäter = 229, antal svar = 196)
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Vi är varandras lärmiljö
Ekonomi och samhälle Introduktion
Formativt lärande.
Personcentrerade E-tjänster
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ny lärarutbildning start ht-11
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Välkommen till infomöte den 18 november
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Från timplan till schema Kommunadministratörsutbildningen
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Skolledningskonferens
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Enkät i gymnasieskolan 2015
Lärares planeringsarbete!
Välkomna! Lärarens namn.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Bedömning för lärande 31/10
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Smartare möten – effektivare uppföljning
Enkät i gymnasieskolan
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Led- och muskelmottagning
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Enkät i gymnasieskolan
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Presentationens avskrift:

Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare Karin Lindberg, förstelärare Marika Noge, specialpedagog

Relationskompetens Förtroendefulla relationer lärare-elev Skolvärd/elevcoach Pedagogiska luncher Hänger med eleverna Personalanda

Stöd och resurser Speciallärare/specialpedagog Många elevassistenter Små klasser 2 mentorer per klass Elevvård i arbetslagen varje vecka Elevhälsomöten varje vecka Läxläsningstid på schemat Läxhjälp efter skoltid Inkluderande arbetssätt Lärarfortbildning Matematiklyft, Läslyft. En lärare sa: Jag vill också ha ett lyft.

Lärarfortbildning - Hebylyftet Två förstelärare som arbetar tillsammans Kollegialt lärande – självklart, lätt och rätt Lärarna får ingen avsatt tid – det måste kännas genomförbart Många nervösa när annan vuxen kommer till klassrummet – det får inte kännas hotande Hållit på 1,5 år. Två förstelärare: Det blev lättare för oss att skapa legitimitet och proffesionalitet, vi hade någon at bolla med. Kollegialt lärande Att besöka en annan lärares klassrum lär mig alltid något. Antingen Så här vill jag göra eller... - när man sätter ord på det omedvetet gör är man ett steg på väg

Flytta fokus från läraren Besök där man fokuserar på eleven Besök där man fokuserar på lärande i stället för lärare Lottade besökspar Vi gör inga besök Det vi vill åt är att utveckla lärare för att eleverna ska få lättar att lära.

Hebylyftet Kick off Besök med besöksunderlag Återbesök Parsamtal med förstelärarna Föreläsning och pedagogiska samtal Parsamtal med besöksunderlag

Fokusområden Skolans behov Forskning Vad behöver vi för att ge alla elever de förmågor som krävs?

Hebylyftet – fokusområden HT:1 ”uppstarter” – att fånga elevernas intresse, HT:2 prova något nytt i fråga om uppstarter HT:3 gemensamma elever/elevgrupper, vi lär av varandra VT:1 kille/tjej VT:2 bedömning/avstämning/examination/prov…

Hebylyftet - exempel 1 Besöksprotokoll Skriv ner de metoder läraren använder för att skapa förväntan/fånga intresse/få igång/hålla igång.

Hebylyftet - exempel 1 Samtalsunderlag Vilka metoder var medvetna, vilka var omedvetna? Hur gör vi för att entusiasmera de oentusistiska?

Hebylyftet – exempel 2 Besöksprotokoll Gör ditt besök när det pågår någon form av inventering/bedömning/avstämning/examination av förmågor. På vilket sätt får eleverna visa sina förmågor? Hur observerar undervisande lärare dem?

Hebylyftet – exempel 2 Samtalsunderlag Varför valdes detta sätt att visa förmågor? Brukar du (undervisande lärare) använda dig av andra sätt? Hur dokumenteras elevernas förmågor? Hur kan dokumentationen utvecklas samtidigt som den görs lättare?”

Avslutning i storgrupp Sammanfattning av vad som lärts under besöken och som snappats upp under samtalen. Föreläsning om aktuellt ämne där forskning/teorier redogörs. Pedagogiska samtal framåt i smågrupper. Sammanfattning av vad vi snappat upp under samtalen bekräfelse utmaningar

Varje dag – lite bättre Heby skola - varje dag....