Förbundsförsamling på KTH oktober 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Högskolesektorn idag och i framtiden. 40 lärosäten är medlemmar (16 universitet och 24 högskolor) Sveriges universitets- och högskoleförbund The Association.
Advertisements

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation har valt oss.
Preliminär Verksamhetsplan 2016 Fysioterapeuterna Västerbotten.
Bengt-Ove Boström Vicerektor för kvalitetsfrågor Ledamot av SUHF:s expertgrupp för kvalitetsfrågor - som förberett det ställningstagande som.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Samverkan mellan myndigheter
Våldsbejakande extremism - en beskrivning av Nacka kommuns strategi Jan Landström Säkerhetssamordnare i Nacka kommun Jan Landström.
Förväntningar! – BIM Alliance? BIM Alliance är en sektorsdriven ideell förening som arbetar för bättre samhällsbyggande med hjälp av BIM Med hjälp av BIM.
Nyutveckling Stöd och behandling 2016 Samverkan mellan SKL, Inera och 1177.
Full kostnadsfördelning Presentation HfR den 9 nov 2006.
Regeringsuppdrag som påverkar HfR Susanne Wallmark HfR
Två olika avtal Saco- S OFR Oorganiserade följer största avtalsgruppen
Full kostnadstäckning
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
SUHF:s Högre LedarProgram, HeLP
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Uppdrag, roller och ansvar
Aktörer rektorsutveckling
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
Vägen fram till strategin
DiVA systemägarmöte
Regional tillgång till idrottsanläggningar och kulturskola
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Direktivet Lämna förslag till hur dagens marina verksamhet vid forskningsstationerna kan bedrivas mer kostnadseffektivt. Utredningen ska redovisa organisatoriska,
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning
Arbetsformer XX vattenråd.
Svenska i gymnasieskolan
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Valideringsdelegationen 2013
Alla ska kunna leva ett hälsosamt liv i rörelse
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Kommunernas och Landstingens Arbetsmiljöråd (AMR)
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Miljömålen består av tre slags mål
Malmö högskola - försöksverksamhet med
GRÖN INFRASTUKTUR – nu och framåt
En utvecklad studie- och yrkesvägledning
Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa
Ny vision VARFÖR HAR VI EN VISION?
Några reflektioner av Stephen Hwang Högskolan i Halmstad
Förändring för kvalitet och förnyelse
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Förbättringsförslag från HR
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Medarbetareinformation
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning – NSHU
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Länsdelsgruppernas sammansättning och arbete
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Strategi 2025 Detta är ett bildspel som kan användas för att presentera den formella resan kring det pågående strategiarbetet. Bildspelet bygger på arbetsboken.
Hållbar utveckling måste vara
Kulturskolornas strategidokument
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Rekrytering med lokala jobbspår
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Problembaserat lärande (PBL)
Presentationens avskrift:

Förbundsförsamling på KTH oktober 2013

Manifest för dialog om den svenska högskolan 2030 Framtiden börjar nu! Manifest för dialog om den svenska högskolan 2030

Processen... SUHF:s direktiv november 2011 – gruppen formeras Förbundsförsamlingen våren 2012 – första utgångspunkter presenteras Förbundsförsamlingen hösten 2012 – skiss för manifestetet presenteras/diskuteras Rektorsmöte jan 2013 – text presenteras/diskuteras Förbundsförsamlingen mars 2013 – beslut

SUHF:s Framtidsgrupp Anders Söderholm, Miun (ordf) Stefan Bengtsson, MaH Camilla Georgsson, SFS Marianne Granfelt, SUHF Bo-Erik Gyberg, SDH Karin Röding, MdH Eva Åkesson, UU Lars Alberius SUHF (sekr)

Processen... Seminarium med intressenter, företrädare för sektorn och experter Intervjustudie rektorer och studenter Bred materialinsamling Studiebesök Bryssel/Europa …möten, möten, möten … Debattbok, ledarskapsseminarium DoCH, Almedalen x 2

Framtiden börjar nu! Profil – en nödvändig styrka Dialog – modet att utmana Kompetens – akademisk frihet och ansvar Hur klarar samhället framtidens utmaningar?

Framtiden börjar nu! Framtidens samhälle behöver en mångfald kompetenta, fria och oberoende universitet och högskolor!

Framtiden börjar nu Manifest för dialog om den svenska högskolan 2030 SUHF bör ta ansvar för en serie av aktiviteter i syfte att skapa opinion och debatt kring angelägna frågor för sektorn.

SUHF:s programutskott Marita Hilliges,HDa, ordförande Anders Söderholm, Miun Helen Dannetun, LiU Maria Lantz, Konstfack Jörgen Tholin, GU Marianne Granfelt, SUHF Ur beslutet: I anslutning till detta manifest ska aktiviteter som skapar opinion och debatt kring de frågor som bedöms angelägna för framtiden genomföras. Aktiviteterna ska också ligga till grund för att driva förändring och utveckling Programutskottet som tar vid då Framtidsgruppen avslutat sitt arbete ska samverka med SUHF:s expertgrupper vid planeringen av aktiviteter och därutöver förslå aktiviteter som är angelägna utifrån manifestet. Samverkan kan ske genom att ordförandena i expertgrupperna utgör en referensgrupp.

Hur klarar samhället framtidens utmaningar? SUHF ska driva frågan om lärosätenas behov av ökad självständighet. För att skapa underlag för hur detta kan uppnås ska bland annat en bred diskussion där behov och prioritering av dessa föras.   SUHF ska i samarbete med Myndigheten för yrkeshögskolan inleda ett arbete med en genomlysning av det postgymnasiala utbildningssystemet i sin helhet. I detta ingår att förbundet ska ta en mer aktiv roll i arbetet med implementeringen av ett nationellt kvalifika­tionsnätverk (NQF/EQF). SUHF ska verka för en översyn av tillträdes- och antagningsfrågor i stort och av den struktur som gymnasieutbildning och postgymnasial utbildning har. Barn och ung­domar måste idag göra många och tidiga val avseende sin utbildning. Valmöjligheter är positivt men kan också skapa svårigheter SUHF ska fortsätta att arbeta såväl nationellt som internationellt. På en europeisk nivå ska SUHF bevaka och följa upp EU-program som Horisont 2020 och Erasmus for all. SUHF ska också fortsatt delta i och aktivt påverka samarbetet inom EUA, NUS och IAU.

Kompetens – det akademiska ansvaret SUHF ska stärka och utveckla ledarprogrammen genom nya antagningar till såväl Rektorsprogrammet som HeLP-programmet. I arbetet med ledarprogrammen ingår att söka de bästa formerna för att säkerställa lika villkor och mångfald i det högsta akademiska ledar­skapet. Centrala frågor kring ledarskap som framkommer vid ledarprogrammen ska omhändertas och ligga till grund för särskilda aktiviteter.   SUHF ska fortsätta arbetet med kvalitetsfrågor för utbildning, forskning och administration i enlighet med de ställningstaganden som Förbundsförsamlingen gör. SUHF ska verka för att understödja ansvarstagandet för det nationella utbudet av kurser. SUHF ska lyfta fram frågan om framtidens lärandemiljöer och skapa arenor för utbyte av erfarenheter. SUHF ska aktivt framföra vikten av bättre möjligheter att attrahera kompetens. Avgöran­de i detta sammanhang är ofta migrationsfrågor av olika slag. SUHF ska fortsätta arbetet med arbetsgivarfrågor och dialogen med Arbetsgivarverkets olika organ. En mycket central fråga i arbetet är strategisk kompetensförsörjning avseende all personal inom högskolan.

Dialog – modet att utmana SUHF ska vara en arena för diskussioner och ställningstagande i högskolepolitiska frågor. SUHF:s påverkansarbete handlar dels om att ta en aktiv roll gentemot omvärl­den i formulering och torgförande av sektorns ståndpunkter och proaktivt bearbeta politiska och andra aktörer i frågor där högskolesektorn har en enad hållning.   SUHF:s presidium och kansli ska ha löpande kontakter med företrädare för olika partier, myndigheter, studentorganisationer och andra organisationer. Detta sker dels genom informella möten och dels genom deltagande i olika seminarier och konferenser. SUHF ska fortsatt verka för att forskning och utbildning kan bedrivas med full kostnadstäckning SUHF ska, när så bedöms lämpligt, samla företrädare för sektorn till diskussioner av angelägna frågor och inbjuder i januari till dialogseminarium mellan lärosäten och forskningsfinansiärer.

Dialog – modet att utmana, forts SUHF ska uttala sig i sektorsgemensamma frågor där det råder tillräcklig samsyn. Informations­spridningen från SUHF till medlemmar såväl som till utomstående ska utvecklas, särskilt som ett led i att förbundets nya webbplats till fullo utnyttjas för såväl medlemmarna som arbets­grupper och nätverk.   SUHF ska delta under Almedalsveckan. SUHF:s ska bedriva ett projekt som syftar till att problematisera utbildningens och bildningens roll utifrån värdet av högre utbildning och rätt utbildningsstruktur. Prob­lemställningar som ska behandlas är sådana som om vi har rätt typ av eftergymnasial utbildning, frågan om matchning, etablering på arbetsmarknaden och hur arbetsgivare ser på kompetensförsörjning. SUHF ska på de sätt som visar sig möjliga verka för att spridning av kunskap är fri och den är tillgänglig för alla. SUHF ska som en del i sitt arbete med dialog påbörja planering för särskilda aktiviteter under jubileumsåret 2015 då SUHF uppmärksammar att förbundet funnits i 20 år.

Profil – en nödvändig styrka Ett projekt kring styrning för mångfald initieras. Projektet ska inkludera en utredning om resursfördelning och dess konsekvenser, problemställningar kring resursfördelning, internatio­nella utblickar. Arbetet ska leda till förslag avseende resursfördelning och styrning som gynnar diversifiering och mångfald.   SUHF ska verka för utvärdering sker med användning av kvalitetssystem som gynnar mångfald.