Nya villkor för kriskommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Advertisements

Vs..
Samarbejde mellem plejefamilier og kommune
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Entreprenöriell personlighet “ There is no evidence to suggest that there is a single “entrepreneurial personality.” People of all personality types, attitudes.
WWF IN SHORT WWF is in over 100 countries, on 5 continents +100 WWF was founded In WWF has over 5,000 staff worldwide +5,000 WWF has over 5 million.
Är unga engagerade eller oengagerade i politik?  Lance Bennett  Center for Communication and Civic Engagement shington.edu/
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Kommunikation och social förändring Ht 2010 Internationell kommunikation.
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Landstingsstyrelsens förvaltning
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Klassiker, plattformen för dagens OT Välkommen till kursens första föreläsning med Gunilla.
Kommunikation OL108A.
Medarbetarundersökning 2010 Resultat Sittning 2 : Choose - Act
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
The Future of Competition Co-Creating Unique Value with Customer Kapitel 1: Co–Creation of Value C.K. Prahalad & Venkat Ramaswamy Grupp C1: Hanna Byström,
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
Stoicism: En filosofi för svåra tider
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Motivation is the direction and intensity of effort
ABB och Caterpillar 1 Marcus Larsson marla419. Problem CAT-ABB sour relationship: CAT felt ABB Turbo Systems held them hostage. In CAT:s view ABB dictated.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Ruralitet som global utmaning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
Kriskommunikation en viktig del i hanteringen av samhällstörningar Jesper Falkheimer
A.Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Vad är ekonomistyrning? Karin Brunsson. Sex frågor: Vad? Hur? Varför? Vem? Var? När?
The Agile Supply Chain Artikelstudie Grupp 11 Julia Carlsson Karin Mattsson Louise Rönnberg Håkan Sandström 722A29 Industriell marknadsföring & Supply.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Enig ledning som skickar samma signaler
”Projects are about People”
NyttoVärderealisering och beslutsfattande inom digitalisering av offentlig sektor Leif Sundberg.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Informationssäkerhet
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Organisationsteori: Introduktion
Nationella provets delar:
Sociologi Introduktion.
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Strategic Sustainable Development
Kommunikation och social förändring Ht 2010
Malin Forssell, Karolina Henningsson
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
Rud Pedersen – Vad, vem, varför?
A. Speaking B.1. Reading B.2. Listening C. Writing.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Nationella provets delar:
Nationella provets delar:
Practice and challenges in involving fathers
Tjänstemännens makt och inflytande i lokal miljöpolitik
Vi gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen
Packaging that makes life easier!
Presentationens avskrift:

Nya villkor för kriskommunikation Jesper Falkheimer, professor jesper.falkheimer@ch.lu.se Rektorsprogrammet 17 januari 2014

Incheckning

Mål Problematisera målkonflikter Betona betydelsen av kontexter (samhälle, medielandskap, organisayion) och nya villkor Kommunikativa perspektiv och trender Organisatoriska aspekter (management)

Definitioner samhällsperspektivet: Kriser utgörs av situationer där de centrala samhällsaktörerna uppfattar att (1) betydande värden står på spel eller hotas, (2) med begränsad tid till förfogande och (3) med omständigheter som präglas av betydande osäkerhet. organisationsperspektivet: Kriser utgörs av specifika, oförväntade och icke-rutinartade händelser som skapar en hög nivå av osäkerhet och hot eller upplevs som hot mot organisationens prioriterade mål som image, legitimitet, vinst och överlevnad.

Kriskommunikation: mål (allmänintresse vs. egenintresse) Informera för att påverka beteende under akutfas ”operational emergency management” Visa att myndigheter (stat, landsting, kommun) är stabila och kan motstå attacker mot strukurer ”resilience” Kommunicera för att sätta agendan i medierna och opinionen ”framing” Försvara sig ”image repair strategies” Legitimera sin organisation (visa handlingskraft, beredskap, kontroll) ”reputation”

Nya risker och kriser? “World risk society” står inför tre fundamentala risksfärer: globala finanskriser, globala terrornätverk och ekologiska konflikter, enligt Beck (2002) . Traditionell kriskommunikation har utgått från att kriser är konsekvenser av en enskild händelse (isolerad), med en aktör i centrum, och med en tydlig början och möjligt slut. Kriser – “avgörande vändpunkter” har ökat ur ett kommunikationsperspektiv, men knappast ur ett faktiskt perspektiv

A crisis is not what has happened, it is what people think has happened. Bland 1998, s. 5

Gränsöverskridande kriser (Boin 2010) Rör sig över följande gränser Geografiska Funktionella Tidsmässiga Utvecklingen liknar den som sker enligt kaosteorin: händelser, aktörer och strukturer sammanlänkas på ett oförutsägbart sätt. Osäkerhet präglar aktörerna (såväl myndigheter, företag som allmänhet)

Nya roller Deltagare (inte sändare/mottagare) Tävlande om informationsövertag med massmedier och sociala medier & andra aktörer (inte dominans)

Synsätt på människorna där ute Passiv Passiva individer Passiva målgrupper Individfokus Gruppfokus Aktiva flytande grupper Aktiva förnuftiga individer Aktiv

Exempel: Norgeattackerna 2011 (Politiystyrelsens utvärdering 2012) Polisen hade planer men de var inte uppdaterade och tillämpades inte Saknades lokalt placerade kommunikationsbefäl eller talesmän (Utöya) Saknades plan för centrum/periferi skulle arbeta effektivt tillsammans Polisen hade inte informationsövertag trots att man visste (t.ex. kommunicerade man inte uppskattat antal döda förrän 0350 23 juli, långt efter detta spridits av andra aktörrer; man identifierade inte gärningsmannen förrän sent) Presskonferenser, regeringskommunikation och central organisation i sig själv fungerade.

Kritiska framgångsfaktorer Tidig identifiering Tidig handling (även symbolhandlingar) Relevant värdering Nätverksstrategi (personliga relationer) Samarbete med andra aktörer (koalition) Tillgång till experter Organisation

Bort med gammalt bagage? Orden som formar handlingarna: sändare, mottagare, målgrupp, information… De klassiska synsättet på management: one best way, centralisering, funktionsindelningar, detaljstyrning, långa planer, hierarkier, kontroll, ord

Kommunikativa trender Deltagarkultur – ”here comes everybody” (Clay Shirkin) Kollektiv intelligens – människor samlar olika information, i utbyte med andra skapas en helhet och olika lösningar Transparens/ryktesspridning via sociala medier

Paradoxala mediekulturer Push! Kollektiv kultur Långsam Gräns privat/offentligt Finns en ”sanning” (den står i morgontidningen) Lojalitet Ett budskap Totalkontroll Pull! Individer väljer & hämtar Snabb, fragmenterad ”Sanning” Ingen gräns privat/offentligt Specialisering Konsument = producent Konvergens Noll kontroll

Från låsta kommunikationsstrukturer till flexibla lösningar

Traditionell kriskommunikation Tell it all, tell the truth and tell it fast Ett budskap Fokusera externa intressenter (glömmer “hotet inifrån”) Fokuserar masskommunikation Massmediefokus Planer (detaljer) “Transmission” mer än “sense making”

20

Kriskommunikation bör vara integrerad kommunikation

Lösningar Prioritera tre saker som ledare: sortera, översätt och skapa förutsättningar för feedback Ständigt: metakommunicera (kommunicera kring kommunikationens roll, villkor, betydelser) Väl rätt medium: rika/fattiga Under kriser söker alla ledarskap – minimera osäkerhet men inte genom tystnad Men undvik onödig ”amplification”

Balans enkelhet/komplexitet ”Requisite Variety” /cybernetikern Ashby 1960: nödvändigheten av mångfald – komplexa problem kräver komplexa lösningar Ett system måste vara lika varierat som omgivningen för optimal hantering

Four different communication strategies (based on Whittington) Classical: High belief in leadership, rational choice, planning and stability. Role model: Military, industry. Communicative focus: Making communication plans. Communication organization: Centralized function unit Communication form: Mass Communication

Evolutionary: High belief in market mechanisms Evolutionary: High belief in market mechanisms. Leadership, strategies and planning are not crucial – markets are hard to understand. Solution: optimizing efficiency, distributing loads of services/products (differentiation) and letting the market decide. Role model: Biology (the survival of the most differentiated) Communicative focus: Visibility Communication Organization: Marketing unit focusing distribution/observation Communication form: Mass Communication (exposure)

3. Relativistic: There are no simple causal relations between acts and effects. Leadership, rational models and planning are mainly therapy for managers and bureucrats. But ”strategic frameworks” important: in close connection to local realities. Strategies are important for developing a holistic orientation (where do we head for?) but ”any map will do” (Karl E. Weick)! Strategies decrease uncertainty (as good therapy) Strategies have an important value as a method for understanding retrospectively. Role model: Chaos theory, learning theory. Communicative focus: Internal meaning Communication organization: Decentralized (local) Communication form: Interpersonal communication

Diskussion 1. Kan man gå ut med information då man inte vet exakt? 2. Hur hanterar ni snabbheten i medierna? 3. Vilket strategiskt mindset (klassiskt, evolutionärt, relativistiskt) speglar er egen verksamhet? 4. Ge exempel på god och dålig kriskommunikation, helst från egen erfarenhet.