Hemmasittarprogrammet i Älvkarleby kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samborådet Emina Redzematovic. Samborådet 2. Coach/vägledare kartläggning Motivationssamtal Bedömning Upprättande av handlingsplan Planera insats Följa.
Advertisements

Socialdokumentation Består av två delar!
Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa.
Barn- och Utbildningsförvaltningen/Slagstaskolan God kommunikation hem och skola – en framgångsfaktor.
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Redovisning Case november 2015.
Mail: | Webb: Välkommen till föräldramöte 7/
Skolan som arena för psykisk hälsa Elevhälsoteamen i Enköping och Älvkarleby kommuner 2015 – 2018 BUP Akademiska sjukhuset Attention i Enköping och Tierp-Älvkarleby.
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Hållbar kommunikation - systematisk dokumentation av kommunikativa behov och förutsättningar i pedagogisk miljö Sonia Tota, leg.logoped Grundsärskolans.
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Barn som faller mellan stolarna
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Skolan som arena för psykisk hälsa
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Nuläget i Älvkarleby kommun
Skollagen 3 § Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina.
Vi som är här idag är: Annette Gustafsson – planerare från Förvaltningen för funktionshindrade i Örebro kommun – ansvarig för samordning av YA anställningarna.
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
Skolan som arena för psykisk hälsa
Nuläget i Älvkarleby
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Samordnad Individuell Plan - Hur enkelt kan det bli?
Handlingsplan – arbetsgång Trygghetsteam/Friends
Föräldramöte F-11 Välkomna!
Välkomna till vårt Föräldramöte på
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Föräldraråd Välkommen på föräldraråd.
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Särskilt stöd Processdagen - anmälningsärenden 6 december 2016
Fysiskt tvång - fasthållningar
Skol-BIM- barn till föräldrar med missbruksproblem med fokus på skolan
VÄLKOMNA!.
Vad ser Skolinspektionen?
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Skolwebb för vårdnadshavare
Skolledningskonferens
Samordnad vård och omsorgsplanering
#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning.
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Malin Gren Landell leg psykolog, leg psykoterapeut, med dr
Skolwebb för vårdnadshavare
Rehabsamtal med arbetstagare inom lagverksamheten Ponf
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Stages of change är säkert välkänd hos många, Modellen som Prochaska och Di Clemente arbetet fram, vilken beskriver hur en individ genomgår fem steg vid.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsoarbete och kvalitet ….vad innebär det?
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Välkomna!.
Länsgemensam ledning i samverkan
Samprojekt mellan Skola, BUP och IFO
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
RSP September 2018 Exempel Möjligheternas Källa Biblioteket hur kan det se ut med delaktighet, Medlemskapet, Ägande.
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Sammanhållen barn-, elev- och ungdomshälsovård
Skolsamverkan - Göteborg.
Kursadministration- Aktivitetstillfälle
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Projektplan: Samverkan kring barn och ungas psykiska hälsa
Bidrag från CSN För dig på gymnasiet.
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Presentationens avskrift:

Hemmasittarprogrammet i Älvkarleby kommun Linda Stålberg Socialpedagogisk resurs linda.stalberg@alvkarleby.se

Bakgrund Utredningskriminolog med erfarenheter av att jobba med brottsutsatta samt med barn och ungdomar i skolan Projektanställd genom Skolan som arena från september 2016 till juli 2018. Uppdrag: Få hemmasittare tillbaka till skolan  individnivå 2 st högstadieskolor, 4 st låg- och mellan Magelungens hemmasittarprogram som teoretisk utgångspunkt

Närvarorutiner 1. Varje vecka reflekterar mentor hur frånvaron har sett ut i klassen. 2. Första oanmälda frånvarotillfälle - Mentor agerar. 3. 4 frånvarotillfällen - Mentor/arbetslag kartlägger bakomliggande orsaker, förstärkt utvecklingssamtal. 4. Fortsatt frånvaro (6 frånvarotillfällen/termin, giltig som ogiltig) – Rektor ansvarar för att elevens behov av stöd skyndsamt utreds. Elevkonferens. 5. Fortsatt ogiltig frånvaro – fördjupad utredning, åtgärdsprogram och ev. anmälan till socialtjänst. 6. Skolans personal är skyldig att anmäla till utbildning- och omsorgsnämnden om elev inte uppfyller skolplikten.

Så… Vad gör jag på jobbet? Nya ärenden utifrån elevens historik och rådande frågeställning – uppdrag från rektor Arbetsgången Elevkonferens Kartläggningsfas Utifrån problembilden beslutas vilka personer och aktörer som ska vara delaktiga i förändringsarbetet  Genomförandeplan Behandlingsfas: Samordnar insatser och arbetar operativt Utfasning och vidmakthållande Alternativt Uppdrag från elevhälsan Punktinsatser Beslut fattas av rektor och i samråd med elevhälsan

Lägesrapport Elev Närvaro mätt 3 v innan start Status Närvaron idag mätt 3 v tillbaka 1 59 % Behandlingsfas 73 % 2 27 % 75 % 3 71 % Vidmakthållande 100 % 4 42 % 93 % 5 14 % 6 24 % Avslutat (byte av skola) … 7 8 10 % 88 % 9 0 % 50 % samt deltagit på skolresa 1 v. 10 Pågående skolbesök 11 60 % Kartläggningsfas 12 44 %

Vad tillför tjänsten? Länk mellan elev, föräldrar, skola (tätt samarbete med elevhälsan), IFO och andra aktörer  Helhetsperspektiv Tid att kunna bygga allians, kartlägga, arbeta intensivt och följa upp Möjligheten att kunna möta upp och förbereda eleven innan skoldagen börjar, göra hembesök  Elevens behov styr

Tankar framåt Insatser i ett tidigare skede Utökat samarbete med andra aktörer och tydligare ansvarsfördelning Systematisk analys av närvaro:  mönster på gruppnivå  främja tidig upptäckt och säkerställa att närvarorutinerna följs