Hemmasittarprogrammet i Älvkarleby kommun Linda Stålberg Socialpedagogisk resurs linda.stalberg@alvkarleby.se
Bakgrund Utredningskriminolog med erfarenheter av att jobba med brottsutsatta samt med barn och ungdomar i skolan Projektanställd genom Skolan som arena från september 2016 till juli 2018. Uppdrag: Få hemmasittare tillbaka till skolan individnivå 2 st högstadieskolor, 4 st låg- och mellan Magelungens hemmasittarprogram som teoretisk utgångspunkt
Närvarorutiner 1. Varje vecka reflekterar mentor hur frånvaron har sett ut i klassen. 2. Första oanmälda frånvarotillfälle - Mentor agerar. 3. 4 frånvarotillfällen - Mentor/arbetslag kartlägger bakomliggande orsaker, förstärkt utvecklingssamtal. 4. Fortsatt frånvaro (6 frånvarotillfällen/termin, giltig som ogiltig) – Rektor ansvarar för att elevens behov av stöd skyndsamt utreds. Elevkonferens. 5. Fortsatt ogiltig frånvaro – fördjupad utredning, åtgärdsprogram och ev. anmälan till socialtjänst. 6. Skolans personal är skyldig att anmäla till utbildning- och omsorgsnämnden om elev inte uppfyller skolplikten.
Så… Vad gör jag på jobbet? Nya ärenden utifrån elevens historik och rådande frågeställning – uppdrag från rektor Arbetsgången Elevkonferens Kartläggningsfas Utifrån problembilden beslutas vilka personer och aktörer som ska vara delaktiga i förändringsarbetet Genomförandeplan Behandlingsfas: Samordnar insatser och arbetar operativt Utfasning och vidmakthållande Alternativt Uppdrag från elevhälsan Punktinsatser Beslut fattas av rektor och i samråd med elevhälsan
Lägesrapport Elev Närvaro mätt 3 v innan start Status Närvaron idag mätt 3 v tillbaka 1 59 % Behandlingsfas 73 % 2 27 % 75 % 3 71 % Vidmakthållande 100 % 4 42 % 93 % 5 14 % 6 24 % Avslutat (byte av skola) … 7 8 10 % 88 % 9 0 % 50 % samt deltagit på skolresa 1 v. 10 Pågående skolbesök 11 60 % Kartläggningsfas 12 44 %
Vad tillför tjänsten? Länk mellan elev, föräldrar, skola (tätt samarbete med elevhälsan), IFO och andra aktörer Helhetsperspektiv Tid att kunna bygga allians, kartlägga, arbeta intensivt och följa upp Möjligheten att kunna möta upp och förbereda eleven innan skoldagen börjar, göra hembesök Elevens behov styr
Tankar framåt Insatser i ett tidigare skede Utökat samarbete med andra aktörer och tydligare ansvarsfördelning Systematisk analys av närvaro: mönster på gruppnivå främja tidig upptäckt och säkerställa att närvarorutinerna följs