Från steg 1 till examinerad

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Utlandsstudier för I:are
VIBF,s Utbildningar. Våra utbildningar är: Ledarutbildningar. (Bul)
Lokal pedagogisk planering
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Preliminär utbildningsplan 2009 Vår utbildning följer anvisningarna i Ped gr 2006 De ger kompetens åt FM + MSB.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff Välkomna!.
Hur blir man klok på universitetet?
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Förskoleklassen Torpshammar
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Förordningstext Speciallärarexamen
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Distriktchef Paavo Seppänen Ampumaharrastus- foorumi Skyttekortkurs Tikkakoski och
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Västsvenska Simförbundet. Simlinjeassistent Efter utbildningen kunna verka som assisterande ledare på alla nivåer och inriktningar. Simlinjeinstruktör.
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2016.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Svetskommissionen IIW- och EWF-utbildningar European Plastics Welder
Lära för livet!.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Fördjupning och examination av VFU
Snowboardteknik och analys del 2
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Analys Fördjupning SLAO Utb 3-4 Peter Warnberg 2012 Copyright
Snowboardteknik.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
SLAO Utbildningsstatistik
I uppgiften examineras följande mål:
Snowboardteknik och analys del 1
Validering inom Lärarlyftet
Snowboardläraren.
L3VU20.
Strategisk Logistik, 20p Mål
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
IT Fördjupning Databaser & Excel.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2016.
Yrkesutbildningar CVL Sandviken
Ta del av riktlinjerna här
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Tips för bättre kommunikation
Lathund för dig som administrerar resultatrapportering
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Från steg 1 till examinerad SLAO Snowboard Från steg 1 till examinerad

Delmål för respektive utbildningssteg Vi jobbar med ledord för respektive utbildningssteg enligt nedanstående: Utb 1 Kunskap och förståelse Utb 2 Tillämpning och analys Utb 3 Grenspecifik analys och tillämpning Ett konkret exempel kan vara: Utb 1 Deltagaren skall både kunna och förstå teknikmodellen. Utb 2 Deltagaren skall kunna tillämpa sin kunskap av teknikmodellen när hen analyserar en annan deltagare på kursen och gör en rörelsebeskrivning. Utb 3 Deltagaren skall med sina kunskaper om basfärdigheter, i sin analys ta fram fördelar och begränsningar som finns med olika rörelser/rörelsemönster. 

Utb 1 – Kunskap och förståelse Förkunskaper: Goda snowboardtekniska kunskaper Innehåll: Vi fokuserar på hur vi inom svensk snowboardutbildning arbetar med snowboardundervisning. Här lägger du grunden för din fortsatta utveckling som snowboardinstruktör. Med din egen åkning och färdighet som utgångspunkt tar vi reda på vad som händer, och varför det händer, när vi åker snowboard, för att sedan kunna applicera detta i din undervisning.   Efter godkänd avslutad kurs kan du börja arbeta som snowboardlärare med nybörjare och åkare på fortsättningsnivå.

Utb 2 – Tillämpning och analys Förkunskaper: God färdighet i all terräng – åker obehindrat i alla backar samt har färdigheter i offpist och park. Godkänd Snowboard Instruktör 1 (eller motsvarande utbildning Friluftsfrämjandet/SSF) samt minst fyra veckors självständigt arbete efter utbildningen. Innehåll: I detta utbildningssteg får du lära dig hjälpa redan duktiga åkare att bli bättre samt dyka djupare i undervisning och snowboardteknik. Du får ta ansvar för din egen och andra utbildningsdeltagares utveckling, bland annat genom olika analysförfaranden. Kraven på ledarfärdigheter och pedagogiska kunskaper ökar. Utbildningen genomförs i högt tempo och innebär stora utmaningar.  Efter godkänd avslutad kurs kan du arbeta med snowboardelever från nybörjare till avancerad nivå.

Utb 3 – Grenspecifik analys och tillämpning Förkunskaper: Mycket god färdighet i all terräng – åker obehindrat i alla backar samt har goda färdigheter i offpist och park. Godkänd Snowboard Instruktör 2 (eller motsvarande utbildning Friluftsfrämjandet/SSF) samt minst fyra veckors självständigt arbete efter utbildningen. Innehåll: Använda och fördjupa kunskaperna inom snowboardåkningens alla områden, såväl praktiskt som teoretiskt. Du får ta ett större ansvar för din egen och andra utbildningsdeltagares utveckling, bland annat genom olika analysförfaranden. Utbildningen ställer höga krav på den egna åkfärdigheten och för att du ska kunna tillgodogöra dig den krävs att du är en mycket duktig snowboardåkare och instruktör. Efter godkänd avslutad kurs kan du arbeta med snowboardskola från nybörjare till mycket avancerad nivå samt coacha avancerade åkare inom de discipliner som kursen innefattar. Kursen är Examensförberedande!

Snowboardlärarexamen Förkunskaper: Mycket god färdighet i såväl undervisning som snowboardtekniskt. Godkänd Snowboard Instruktör 3 (eller motsvarande utbildning Friluftsfrämjandet/SSF) samt minst fyra veckors självständigt arbete efter utbildningen. Innehåll: Svensk snowboardlärarexamen är en examinering dig som snowboardinstruktör där du prövas och bedöms i din undervisning, rent snowboardtekniskt samt teoretiskt. Examen är uppdelad i fyra huvudmoment: 1. Teoriprov 2. Undervisning och ledarskap 3. Muntlig framställning Praktiska färdighetsprov i snowboardåkning Som examinerad snowboardlärare har du möjlighet att arbeta som instruktör på SLAO ’s Utbildningar och utbilda nya snowboardlärare. Svenska snowboardlärarexamen är också ISIA-grundande, som med en kompletterande utbildning i lavinkunskap ger dig internationell examen, vilket ofta är ett krav för att arbeta Utomlands.