Vägledning för användning av Check: RBMK (Version 2.0)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Metodstöd.
ESTER ESTER En introduktion.
Om risk- och skyddsfaktorer
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Risk, skydd och strukturerad bedömning
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Överenskommelse om samordning kring barn
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Hur går behandlingen till? Bedömning av barnläkare
Landskrona Per-Arne Ström Finansinspektionen
Unga vuxna (18-24 år) Finansinspektionens studier och SCB data : Unga vuxna har begränsad egen ekonomi och erfarenhet.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Västbusmöte Varför? Inför mötet Under mötet Mål och uppföljning Avslut och utvärdering Västbus.
Förbättringsområde folkhälsa Matvanor hos föräldrar till minderåriga barn och vissa utvalda övervikts- och/eller diabetespatienter.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Vad vi gör Vad vi vet Vad vi behöver veta mer om Vad vi kan göra
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
“Counter-marketing” vad finns det för evidens
Bedömning av individens kriminalitet
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Kriminalitet Anna-karin Gålnander.
Ny Remissrutin till BUP
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Träff 13 Välkomna!.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Suicidriskbedömning i heldygnsvård
DBT-influerat förhållningssätt på BUP-akutenhet i Göteborg
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Lönesamtal och bedömningsområden
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Hälsokursen – Vikt Träff 15 (individuell) 2015
Lönesamtal och bedömningsområden
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Ta del av riktlinjerna här
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Tips för bättre kommunikation
Resultat från deluppföljning av Dialog och samarbete
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Vägledning för användning av Check: RBMK (Version 2.0) 2015-10-05 Vägledning för användning av Check: RBMK (Version 2.0) En Checklista med syfte att ge fokus på Risk-, Behov- och Mottaglighetsprinciperna hos ungdomar och vuxna som uppvisar Kriminellt beteende

Check: RBMK Senaste versionen och “Vägledning för användning av Check: RBMK” finns på www.oru.se/jps/checkRBMK Härifrån hämtar du nya kopior av Check: RBMK och kan hålla dig uppdaterad på ändringar i checklistan, etc.

De tre principerna Riskprincipen – När insatsers intensitet anpassas efter individens risknivå ger insatserna effekt. Behovsprincipen – När insatser fokuserar på den specifika individens unika kriminogena/centrala behov ger insatserna effekt. Mottaglighetsprincipen – När insatser är strukturerade, har KBT-inriktning och är anpassade för att ge individen bästa möjliga förutsättningar att tillgodogöra sig av insatserna – ger insatserna effekt.

Vad är Check: RBMK? Check: RBMK är en kort checklista som är till för att effektivisera professionellas insatser till ungdomar och vuxna som uppvisar kriminellt beteende. Den kan användas av EN instans eller myndighet men med fördel också i SAMVERKAN. Bidrar till användning av samma språk och fokus. Check: RBMK samlar information som är relevant för bedömning av Risk, Behov, Mottaglighet.

Syftet med Check: RBMK? Syftet med checklistan är att göra insatser/behandlingar mer effektiva. Användas i planering av insatser men också i uppföljning! Bygger på hypotesen att den professionelle, genom att använda checklistan på ett korrekt sätt (dvs. såsom beskrivs i denna vägledning), kommer att fokusera sin bedömning och förslag på insatser på de evidensbaserade principerna; Risk, Behov och Responsivitet . Man ska alltså förvänta sig att korrekt användning av checklistan ska leda till effektivare insatser.

Varför följa risk-, behov- och mottaglighetsprinciperna? Om man följer dem blir insatserna mer effektiva Färre fortsätter med kriminalitet

Ju fler av de tre man följer, desto större effekt av insatser! Se Andrews & Bonta, 2010

Hur effektivt jämfört med annat? Se Andrews & Bonta, 2010

A Andrews, Bonta, & Wormith, 2011

Andrews, Bonta, & Wormith, 2011

Att följa riskprincipen Riskprincipen – När insatsers intensitet anpassas efter individens risknivå ger insatserna effekt. 1) Göra en riskbedömning med frågeställningen: Hur hög är risken för fortsatt kriminalitet? 2) Givet risknivån, vilken nivå av insatser behövs? Hög risk för fortsatt kriminalitet kräver intensiva insatser. Lägre risk för fortsatt kriminalitet kräver mycket mindre intensiva insatser. För att kunna göra ovanstående behöver man känna till vilka de viktigaste riskfaktorerna är och mäta/bedöma dessa riskfaktorer hos individen/familjen. Denna bedömning görs med fördel med stöd av någon form av strukturerat instrument/frågeformulär (t.ex. ESTER-bedömning eller SAVRY).

Att följa behovsprincipen Behovsprincipen – När insatser fokuserar på den specifika individens unika kriminogena/centrala behov ger insatserna effekt. Undersök de enligt forskning mest centrala potentiella behoven/risk-skyddsfaktorerna för kriminalitet (dessa samlas i Check: RBMK). Undersök sedan: 1) I vilken utsträckning de potentiella behovsfaktorerna är närvarande på ett positivt eller negativt sett. 2) Om behovsfaktorerna verkar motverka eller upprätthålla individens kriminalitet (t.ex: ställ frågor om de situationer i vilka individen begår brott och undersök vilka av faktorerna som verkar orsaka/upprätthålla kriminaliteten – alltså; vilka faktorer verkar vara kriminogena? Det är inte alls givet att alla faktorer är det!) Om möjligt, använd ett strukturerat instrument, checklista eller frågefomulär för att få information om behovsfaktorerna.

Centrala behov – som kan öka eller minska risken för kriminalitet Personlighetsdrag (välbalanserade personlighetsdrag eller impulsivitet, behov av omväxling/rastlöshet, aggressivitet, irritabilitet, lögnaktighet, empatibrist/känslokyla?). Beskriv: Attityder och tankesätt (neutrala eller positiva attityder och värderingar eller attityder, värderingar, tankesätt som understödjer och/eller rättfärdigar kriminalitet eller annat socialt destruktivt beteende). Beskriv: Relationer (främst positiva umgängen/kontakter eller främst umgängen/kontakter med andra som begår eller attitydmässigt stödjer brott och/eller väldigt lite umgängen/kontakter med andra med positiva attityder och vanor). Beskriv: Alkohol eller andra droger (ingen eller väldigt begränsad konsumtion eller ett frekvent användande av alkohol eller andra droger). Beskriv: Familjerelationer (om ungdom: goda familjerelationer eller kunskapen om ungdomen hos vårdnadshavare är bristfällig, föräldrarna hårda/våldsamma mot ungdomen, konflikt mellan ungdomen och vårdnadshavare. Om vuxen: goda familjerelationer eller konfliktfull relation med partner eller egna barn och/eller har inga relationer alls med familj). Beskriv: Skola/Arbete (goda prestationer och/eller högt välbefinnande i skola/arbete eller bristfälliga prestationer, och/eller låg grad av anknytning eller låg grad av tillfredställelse i skola/arbete). Beskriv: Fritidsaktiviteter (regelbundet involverad i positiva intressen, fritidsaktiviteter eller brister i involverandet i regelbundna positiva intressen, fritidsaktiviteter). Beskriv: Övriga behov (t.ex: är inte motiverad till förändring eller har något problem (t.ex. ångest, depression, låg självkänsla, lågt självförtroende) som kan vara hinder för individen i att förändra något/några av ovanstående behovsfaktorer). Beskriv:

Att följa mottaglighetsprincipen Mottaglighetsprincipen – När insatser är strukturerade, har KBT-inriktning och är anpassade för att ge individen bästa möjliga förutsättningar att tillgodogöra sig av insatserna – då har man bra förutsättningar för att insatserna ska kunna ge effekt. Det handlar alltså om att maximera individens/familjens förutsättningar att kunna ta till sig av insatser. För att insatser ska kunna bli effektiva måste de anpassas efter individens/familjens inläringsstil/förmåga, begränsningar, styrkor och motivation. Undersök och dokumentera vad som är viktigt att tänka på i insatser för just denna individ/familj för att insatser ska kunna bli effektiva? Använd denna information i insatserna!

Hur använda Check: RBMK? En person utses att vara ansvarig för ifyllandet av Check: RBMK Om används i samverkan kan de som inte fyller i checklistan vara informanter till ifyllandet – dvs. bidra med kunskap om individen ifråga och hans/hennes risk, behov, responsivitet. Använd Check: RBMK inför insatser och i planering av dessa samt vid uppföljningar för att se om förändring sker och om ändringar behöver göras i insatser Tänk på att checklistans bedömning är begränsad till en viss tidsperiod! Se: Tidsram som denna checklista berör (t.ex. 1/1 2013 – 15/9 2013)

Check: RBMK som grund inför insatser och i uppföljning Analys av individens risk, behov, mottaglighet Analys för att utforma en plan för effektiva insatser Strukturerad bedömning av risk- och skyddsfaktorer och andra relevanta behov av utbildade professionella Insatser primärt till de kriminogena / upprätthållande behoven Intervention A Intervention B Intervention C Intervention D Intervention E Uppföljning, ny bedömning Sker förändring? Behövs fortsatta, mer eller andra insatser?

Bestäm vilken tidsperiod tillbaka i tiden som denna Check: RBMK gäller Bestäm vilken tidsperiod tillbaka i tiden som denna Check: RBMK gäller. Särskilt viktigt vid uppföljningar så att man inte bedömer samma tidsperiod igen. Beskriv kriminaliteten och gör en välargumenterad bedömning av hur problematisk kriminaliteten är. Gör en välargumenterad riskbedömning baserat på all information du har om individen – om risk- och skyddsfaktorer,, den tidigare kriminaliteten, etc. Generellt gäller: 1) Ju fler riskfaktorer desto högre risk för fortsatt kriminalitet. 2) Ju frekventare och varierad den tidigare kriminaliteten varit, desto högre risk för fortsatt kriminalitet. 3) Närvaro av skyddsfaktorer kan göra att risken blir lägre.

X Här kryssar man när; man inte får/har någon information om det aktuella området/behovsfaktorn. X X Här kryssar man när; det finns saker inom behovsfaktorn som är närvarande och som bedöms vara positivt och att kunna motverka risken för fortsatt kriminalitet. Här kryssar man när; den aktuella behovsfaktorn inte är närvarande vare sig på ett positivt eller negativt sätt eller när det finns saker inom behovsfaktorn som är närvarande men det bedöms varken kunna motverka eller upprätthålla individens kriminalitet. Här kryssar man när; det finns saker inom behovsfaktorn som är närvarande och det bedöms kunna upprätthålla individens kriminalitet – dvs. det bedöms vara en kriminogen faktor. X Ta reda på och beskriv här vad som är viktigt att tänka på för att få individen/familjen att bli så mottagliga för insatsen som möjligt

Kryssa vilka behovsfaktorer som fokuseras och beskriv hur insatsen ska genomföras, tidsplan och vem/vilka som ska vara ansvariga. Viktigt att planera för uppföljning. Ange vilken tidpunkt uppföljning ska ske samt vem som ansvarar för att det ska ske.

Källor Andrews, D. A., & Bonta, J. (2010). Rehabilitating criminal justice policy and practice. Psychology, Public Policy, and Law, 16, 39-55. Andrews, D. A., Bonta, J., & Wormith, J. S. (2011). The Risk-Need- Responsivity (RNR) Model: Does Adding the Good Lives Model Contribute to Effective Crime Prevention? Criminal Justice and Behavior, 38, 735-755. Ward, T., Mesler, J., & Yates,P. (2007). Reconstructing the Risk-Need- Responsivity model: A theoretical elaboration and evaluation. Aggression and Violent Behavior, 12, 208-228.