Barnkonventionen i förskolan Hur väl känner ni till Barnkonventionen och dess innehåll och vad den betyder för oss i våra yrkesroller som pedagoger? Skärgårdsförskolorna 2 November 2016
VARFÖR BARNETS RÄTTIGHETER? - En tillbakablick Rädda Barnen (Eglantyn Webb), pedagog och barnläkare Janusz Korczak och II Världskriget bidrog bl. a till FN:s konvention om barnets rättigheter kom till Syn på barnet är en fullvärdig medborgare med behov av extra skydd 1948 - FN:s Allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna 1959 – Deklaration om barnets rättigheter 1989 – Barnkonventionen. Sverige ratificerade den 1990. Alla länder i världen, förutom USA och Somalia, har ratificerat den. Sverige valde att transformera den (plocka in delar av den i svenska lagstiftning), bla i Föräldrabalken och Skollagen Regeringens absoluta ansvar att alla följer den, men alla som arbetar med barn har också ett ansvar. Landsting, kommun och skola har särskilt ansvar att uppfylla barnets rättigheter. FN:s barnrättskommitté och Barnombudsmannen (Sverige) kontrollerar och skriver rapporter 1 januari 2018 – Blir Barnkonventionen troligtvis svensk lag: Barnrättighetsutredning (SOU:2016-19) lägger stort fokus på rätten att bli hörd, delaktighet (artikel 12 i Barnkonventionen) och barnets bästa i främsta rummet (artikel 3)
Förskolans utveckling i Sverige Paradigmskifte: Förskolan utvecklades från auktoritär till förståelsen för den fria leken, barnets skapandeförmåga och övertygelse om det kompetenta barnet under samma tid som Barnkonventionen togs fram. Piaget, Fröbel, Montessori och Reggio Emilia är pedagoger/metoder som förenas i denna syn på barn. I Läroplanen Lpfö 98, (reviderad 2010) finner vi en rad skrivningar som är direkt inspirerade från Barnkonventionen. Ex: Starkt stöd för barnets rätt till inflytande och delaktighet Alla inom förskolan och skolan har ansvar att se till att det enskilda barnets rättigheter uppfylls. Något som kan bli ett dilemma när man också ska se till gruppens bästa. Vad innebär det att ha ett barnets perspektiv* kontra barnperspektiv*? - Fundera och reflektera
? FN:s Konvention om Barnets Rättigheter antogs av FN 1989 54 artiklar(regler) och 4 grundläggande principer Barnets perspektiv i alla frågor som rör barnet I alla beslut som rör barn ska Barnkonsekvensanalyser göras 4 grundläggande principer som ska genomsyra allt Artikel 2 Barnets rätt till samma rättigheter och lika värde Artikel 3 Barnets bästa ska beaktas vid alla beslut som rör barn Artikel 6 Barnets rätt till liv och utveckling Artikel 12 Barnets rätt till delaktighet, säga sin mening och få den respekterad. (Barnets åsikt ska tillmätas betydelse i förhållande till ålder och mognad). För barn i förskolan blir det som är nära kroppen och vardagen viktiga att ha inflytande över, sedan växer det behovet och rätten med ålder och mognad. ? 1. Hur bidrar du till barns inflytande och delaktighet i förskolan? 2. I vilka frågor kan barn ha inflytande över och vara delaktiga i inom förskolan? I mindre grupper pratade vi om 1) Hur man bidrar till barns inflytande och delaktighet i förskolan? Och 2) I vilka frågor kan barn ha inflytande över och vara delaktiga inom förskolan? Vi samtalade vidare om att det fanns stort behov av att få verktyg att uppfylla barnets rättigheter, att man som pedagog känner att det inte finns tid. Visionen är att alla pedagoger lever Barnkonventionen i allt vi gör, och på många sätt gör vi det redan. Nedan följer några exempel som grupperna skrev upp där barnen har inflytande på förskolan. Inom parantes har jag belyst verktygen vi använder/kan använda, sätt vi använder för att göra barn delaktiga. - Hjälpa till att duka (fråga barnet), vad de ska dricka ibland äta, (låta barnet välja) klä på sig själva (ge tid och trygghet till barnet), välja station att leka på (erbjuda val till barnet), Påverka utflykter (låta barnet komma till tals. Barnets perspektiv) , visa respekt (respektera barnet) för varandra (informera och prata med barnet), påverka skapandet (inte styra barnet. Skapa en miljö där barnet får tilltro till sin egen förmåga), Ge alla barn tid att berätta (lyssna och svara), i förändring av miljön, i leken (deltagande observation, låta barnet och leken leda oss i val av aktiviteter etc.), Se alla barn, lyssna till alla barn och låta de bli hörda om åsikter, tankar och idéer. Några lyfte även frågan om barn inte har skyldigheter och regler för barn. Vi pratade om att det utifrån förskolans och pedagogens uppgift handlar det om att få barnet att förstå och att vilja ta gemensamt ansvar för regler och hur man respekterar varandra.
Dalarö Förskola 2 November 2016 I mindre grupper pratade vi om 1) Hur man bidrar till barns inflytande och delaktighet i förskolan? Och 2) I vilka frågor kan barn ha inflytande över och vara delaktiga inom förskolan? Vi samtalade vidare om att det fanns stort behov av att få verktyg att uppfylla barnets rättigheter, att man som pedagog känner att det inte finns tid. Visionen är att alla pedagoger lever Barnkonventionen i allt vi gör, och på många sätt gör vi det redan. Nedan följer några exempel som grupperna skrev upp där barnen har inflytande på förskolan. Inom parantes har jag belyst verktygen vi använder/kan använda, sätt vi använder för att göra barn delaktiga. - Hjälpa till att duka (fråga barnet), vad de ska dricka ibland äta, (låta barnet välja) klä på sig själva (ge tid och trygghet till barnet), välja station att leka på (erbjuda val till barnet), Påverka utflykter (låta barnet komma till tals. Barnets perspektiv) , visa respekt (respektera barnet) för varandra (informera och prata med barnet), påverka skapandet (inte styra barnet. Skapa en miljö där barnet får tilltro till sin egen förmåga, Reggio Emilia), Ge alla barn tid att berätta (lyssna och svara), i förändring av miljön, i leken (deltagande observation, låta barnet och leken leda oss i val av aktiviteter etc.), Se alla barn, lyssna till alla barn och låta de bli hörda om åsikter, tankar och idéer. Några lyfte även frågan om barn inte har skyldigheter och regler för barn. Vi pratade om att det utifrån förskolans och pedagogens uppgift handlar det om att få barnet att förstå och att vilja ta gemensamt ansvar för regler och hur man respekterar varandra. Dalarö Förskola 2 November 2016
och reflektera över sambandet mellan rättigheter och ansvar. Barnkonventionen är en utmaning, men sammanfattat handlar det om att försöka se barnets perspektiv, låta barnet komma till tals, beakta barnets bästa och reflektera över sambandet mellan rättigheter och ansvar. (Lars H Gustafsson) LÄSTIPS ”Barnets bästa i främsta rummet – en pedagogisk utmaning?” ”Förskolebarnets mänskliga rättigheter” ”Alla barns rätt” UNICEF.se Räddabarnen.se