Fördjupning och examination av VFU

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Verksamhetsförlagd utbildning – VFU LAGRV
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND IT-piloternas utbildning Månad 1 Månad 2 Månad 3 Månad 4 Introduktion och utbildning,Praktik 3 dagar/vecka,
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Examensarbeten och skolutveckling
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Läroplansträff Välkomna!.
Biomedicine and Methods in Medical Diagnostics Biomedicin och metoder inom medicinsk diagnostik Master program 120 hp inriktning Klinisk laboratoriemedicin.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
1 Validering Regional arbetsgrupp
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
Förordningstext Speciallärarexamen
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Skall genomsyra utbildningen Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid.
Verksamhetsförlagd utbildning VFU. VFU Verksamhetsförlagd utbildning Innefattar alla delar av lärarrollen VFU på heltid Betyg G, VG eller U Bedöms av.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Något att tänka på när man söker pengar
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Validering inom Lärarlyftet
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Information av Elsa Trolle önnerfors och studievägledningen
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
VFU i CL-programmet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Teori i praktiskt socialt arbete - att utifrån situationer göra en teoretisk analys Fördjupning och examination av VFU Undervisningsmaterial till kommande kurser i socialt arbete Projektansvariga Eva Olsson Åse-Britt Falch

Bakgrund Integrera teori och praktik Utveckla modeller för autentiska professionella händelser i undervisning Intersektionaliseringens betydelse inom socialt arbete Lyfta fram myndighetsutövningen

Syfte Att främja studenternas professionella förhållningssätt Att ge konkreta möjligheter att koppla ihop teori och praktik Att ge studenterna möjlighet att ta del av yrkesverksammas bedömningar av autentiska fall Alternativ examination av den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU)

Specifika mål Förena teori och praktik till en helhet i lärprocessen Utforma en bedömningsprocess som är relevant till önskad kompetens som inte enbart bedömer teorietiska kunskaper och tekniska färdigheter Bedömningen ska utgöra en integrerad del i lärprocessen Studenterna ska utveckla förmåga att kontinuerligt bedöma egenkompetens

Metod Under praktiken göra inspelade situationsspel baserat utifrån praktiska fall Praktiska fall utifrån myndighetsutövad verksamhet inom äldreomsorg, individ och familjeomsorg och omsorgen om funktionshindrade Aktuella lagtexter kan vara Sol, LVU, LVM, LSS Analys av situationsspel utifrån given mall och kurslitteratur Jämförelser med lösningar från erfarna socialarbetare inom myndighetsutövande områden

När och var under utbildningen En veckas arbete under slutet av VFU-perioden inne på campus Examinationsgrundande tillsammans med bedömningen av VFU-handledare

Genomförande 6-10 studenter Erfarenhet av myndighetsutövning inom aktuella lagtexter 6 autentiska fall ska videoinspelas Aktörer och manusförfattare är studenter Deltagande studenter analyserar och teorianknyter sina fall Obligatorisk litteratur Healy, K (2005) Social Work Theories in Context. Creating Frameworks for Practice” Efter praktikplacering

Tidsaxel Information till studenter SOCH08, ht2010 Lösningsmallar framtas av projektansvariga, ht2010 Kontakter och information till yrkesverksamma av projektansvariga ht2010 Inspelning och analys vt2011 Analys av yrkesverksamma vt2011 Slutseminarium med studenter med koppling till de yrkesverksammas analyser vt2011 Introduktion i kurs ht2011

Examination Att aktivt deltaga under mittseminariet med övriga gruppen V. 20 inläsning och reflektion runt kommande fallskrivningar V.21 Manusskrivande och inspelning V.22 Yrkesverksamma gör analys och bedömning V.22 Studenter gör egenanalys och bedömning efter mall samt jämförelser med yrkesverksamma V.23 Presentation i respektive seminariegrupp

Anmälan I samband med VFU-placering VFU-placering med myndighetsutövning under aktuella lagtexter 2 studenter inom respektive område: Äldreomsorg Omsorgen om funktionshindrade Individ och familjeomsorg