Analys och optimering av framtida skärvätskor inom PROCESSVÄTSKECENTRUM Scania Volvo Powertrain Volvo Cars SKF Sverige Sandvik Coromant Chalmers KTH leverantörsföretag
Gemensamma strategier Processvätskenätverk … sedan 2003 Utbyta erfarenheter inom området processvätskor (skärvätskor, skäroljor, tvättvätskor) som Arbetsmiljö Yttre miljö Användning och hantering Utformning av skärvätskeanläggningar Kommande EU-direktiv (REACH)
Processvätskecentrum Potentiell remissinstans i miljö/ processvätskerelaterade frågor Seminarier Studiebesök / erfarenhetsutbyte Kurser Gemensamma FoU-aktiviteter Chalmers MCR KTH DMMS Processvätskeföretag Nordic Lubricants AB (Castrol) – Mats Johnson Henkel Norden AB – Kenneth Andersson GA Lindberg – Peter Edlund AAK – Thomas Kandell Mercatus – Kristina Alsér Statoil – Kenneth Borin Shell – Anders Hultgren Alfa Laval Tumba AB – Staffan Holm Arboga-Darenth – Karl Bråtegren Tool Center – Niclas Fhürong Processvätskeanvändare Scania CV – Kurt Forsberg SKF Sverige – Helena Elieson Sandvik Coromant – Göran Mårtensson Volvo Cars – Håkan Sterner AB Volvo – Petri Anttila
HANDLINGSPLAN: Fas 1 (2006-2008): Skapa ett nationellt Processvätskecentrum för samverkan och forskning Initiera och driva FoU-projekt. Identifiera behovet av och genomföra kompetensutveckling Utveckla kunskap och kartlägga konsekvenserna för användning av miljöanpassade skärvätskor Fas 2: (Från 2008) Utvidga verksamhetsområdet till: Analys av energikonsumtion och optimering av energiförbrukning i centrala skärvätskeanläggningar. Processvätskehantering anpassad till kommande miljölagstiftningar och restriktioner. Ekonomiska och miljöanpassade anläggnings- och systemhanteringskrav Totala miljön och samverkan mellan kemikalier i verkstadsindustrin (t ex skärvätskor, smörjoljor, tvättmedel)
Framtida krav Egenskaperna hos framtida skärvätskor skall uppfylla följande tre kriterier: Miljöanpassning- och låg hälsorisk Biostabilitet Funktionalitet i bearbetningsprocessen Vad saknas? Oberoende långsiktlig forskning som bas för den produktutveckling som bedrivs idag och i framtiden.
Kunskaper - Omvärld Mer svåra material att bearbeta Ökad hanteringskostnad Ökade produktivitetskrav Hälso/miljö- effekter Applikation Material-egenskaper Tribologi Bio- stabilitet Energi- förbrukning Kemikalie-interaktion Skär- teknik Produktions-system Funktions- ytor Korrosions- egenskaper Långtids- egenskaper Kemikalie- hantering Ökade hälsokrav Ökade miljökrav Avancerade bearbetningsmetoder
Det övergripande målet är: Startprojekt (2007-2008) Det övergripande målet är: att öka kompetensen avseende samband mellan miljöanpassade skärvätskor och processdata. Delmål: Att ha utvärderat förutsättningar för framtida skärvätskor som t.ex. bor- och biocidfria alternativ, syntetiska vätskor etc. Att ha utvärderat och föreslagit miljöanpassade tillsatser till processvätskor med beaktande av anläggnings- och systemhanteringskrav i syfte att ge vätskorna en ekonomisk livslängd. Att ha utvärderat och fastställt kritiska parametrar avseende processvätskors prestanda vid skärande bearbetning Att ha fastställt lämpliga nivåer för kritiska skärvätskeparametrar samt föreslagit en maximal tillåten variation.
Förväntade resultat Sammanställning och litteraturstudie – parametrar, skärvätskors prestanda Plan för Design of Experiments (DoE) för screening test Skärtekniska utvärderingskriterier och provmetod Kritiska parametrars inverkan på studerade skärvätskors prestanda “Rangordning” av miljövänliga skärvätskor Rekommendation, anläggnings- och systemhanteringskrav Slutrapport och utbildningspaket
Forskningsorganisation Styrgrupp Ordförande från ett fordonsföretag Chalmers MCR Projektledning 1 Doktorand / Handledning KTH DMMS Forskningsuppdrag av seniora forskare Samverkan / handledargrupp Chalmers Energi och miljö – Miljösystemsanalys Chalmers Kemi- och bioteknik – oorganisk miljökemi Industrimedverkan Användarföretagens kompetens och erfarenhet (5 st) Leverantörsföretagens utvecklingscentra (3 st)
Samverkan med övriga MERA-projekt MERA OPTIMA med Chalmers MCR som vetenskaplig koordinator MERA Kugg med KTH DMMS som vetenskaplig koordinator MERA Modern skärteknisk utbildning med Chalmers MCR som projektledare
Total projektomslutning: ca 7.400 kkr Projektfinansiering Inom MERA-programmet Naturainsats 2.244 kkr (Scania, AB Volvo, Volvo Cars) Sökta medel inom MERA: 2.244 kkr Utanför MERA-programmet Naturainsats 1.782 kkr Kontantinsats ca 1000 kkr (SKF Sverige, Sandvik Coromant, 5 leverantörsföretag) Total projektomslutning: ca 7.400 kkr