AUTISM och ASPERGER SYNDROM

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
VARDAGSSTÖD SOM GÖR SKILLNAD
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Mål och betygskriterier
Stress kan göra det svårt för oss att sova, passa tider
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Heléne Stern leg psykolog
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
© Steve Wretman & Helena Moreau
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
SKL och Socialdepartementets riktlinjer
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
 Vilka är förutsättningarna i samhället för en välfungerande familjehemsvård - med tanke på att rekryteringsbehoven verkar vara stora?  Familjehemsvård.
Valideringsprocessen
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Läroplansträff fritidshem
Hållbar utveckling Köpa läsk. Uppgiften  - uppdelad i två delar  - en gruppuppgift och en enskild  Din klass ska vara med och ordna en fest på skolan.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Livsstil och återhämtning
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Hur du hittar elevernas styrkor
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Stress i ideella organisationer. Introduktion stress Många saker kan göra en stressad Stress är inte alltid dåligt Stress blir dåligt när vi är stressade.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Svårt att tala om? 19 april 2012 Inga Tidefors
Psykolog i VUB Maria Larsson Beteendeproblem : Spottar, kladdar med avföring, slår, förstör saker, skriker..
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Med avstamp i forskning mot evidensbaserad praktik Magnus Zingmark Leg arbetsterapeut Medicine doktor FoU-ansvarig Östersunds kommun.
Ett anpassat pedagogiskt arbetssätt för personer med autism Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Helene Lohman,
Kommunikation. Jag vet att du tror att du förstår vad jag tyckte att jag sa men jag är inte säker på att du fattade att vad du hörde inte var vad jag.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkommen till våra fem rum. Varje dag har vi möjlighet att öppna nya dörrar, både i det privata och i vårt arbetsliv. Om du väljer att öppna en dörr.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Föräldramöte 22 september 2016.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Lära för livet!.
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Delat beslutsfattande och SIP
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Tips för bättre kommunikation
- Hur kan vi göra det lättare, samstämmigt och tillgängligt för alla?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Presentationens avskrift:

AUTISM och ASPERGER SYNDROM Robert Lindell november 2008 Del 2

Annorlunda sätt att förstå, tänka, kommunicera och samspela __________________________________________________ SVÅRIGHETER MED: att ta in och bearbeta information att skilja viktig från oviktig information uppmärksamhet att foga samman detaljer till en helhet att förstå andras tankar och känslor att planera och organisera att förstå och hantera tid

S T R E S S Lite stress under kort är stimulerande och utvecklande Mycket stress under lång tid är nedbrytande både för kroppen, känsloliv och tänkandet

HUR STRESS UTVECKLAS HOS PERSONER MED ASPERGER SYNDROM – ur Asperger Syndrome av Cumine, Leach och Stevensson depression ev. psykiatriska problem aggressioner/ tillbakadragande ökat tvång/ ritualer ökad oro stress oro utlösande faktor

STRESS OCH FUNKTIONSNIVÅ HÖG FUNKTIONSNIVÅ HÖG STRESSNIVÅ Depression ev. psykiatriska problem Aggressioner/ Tillbakadragande Ökat tvång/ ritualer LÅG STRESSNIVÅ Ökad oro Stress FUNKTIONSBORTFALL Oro Utlösande faktor LÅG FUNKTIONSNIVÅ

FORMELL OCH INFORMELL BEDÖMNING Standardiserade test Jämförelse med andra Genomförs på ett bestämt sätt - INFORMELL BEDÖMNING Bedömning av ett visst område Anpassat till individen Eget material Utformas och anpassas på många olika sätt

1. VARFÖR BEDÖMNINGAR ? FÖR ATT KUNNA UTGÅ FRÅN DEN ENSKILDE PERSONEN FÖR ATT SKAPA BÄSTA MÖJLIGA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR UTVECKLING OCH LÄRANDE FÖR ATT PERSONEN SKALL LYCKAS FÖR ATT KUNNA ARBETA MÅLINRIKTAT

2. VARFÖR BEDÖMNINGAR? Ojämn inlärningsprofil Problem vid generalisering Undervisning på rätt nivå som upplevs som meningsfull För att kunna anpassa miljön till individens sätt att uppfatta och lära

3. VAD KAN MAN BEDÖMA? Kommunikation - ett så enkelt och allmänt kommunikationssystem som möjligt Sociala färdigheter - färdigheter för social samspel Fritidsfärdigheter - aktiv och meningsfull fritid Vardagsfärdigheter - ADL Arbetsfärdigheter - hur gör man Arbetsbeteende - hur man uppför sig på arbetet

4. IDENTIFIERA STYRKOR VAD TYCKER HAN/HON OM ATT GÖRA? NÄR LYCKAS HAN/HON BÄST? VAD HAR HAN/HON INGET EMOT ATT GÖRA?

BEDÖMNING (sammanfattning) Färdigheter: kan - på väg - kan inte Inlärningshjälp: fysisk hjälp, gester, demonstration, verbalt, självständigt Sätt att lära in Intressen Beteende

MOT SJÄLVSTÄNDIGHET

ATT TÄNKA PÅ VID INLÄRNING - UTVECKLINGSMÄSSIGT RIKTIGT - PÅ VÄG - FÄRDIGHET - MENINGSFULLT - LÄR IN EN SAK I TAGET - SJÄLVSTÄNDIGHET - GENERALISERING - SAMORDNA MED FÖRÄLDRAR OCH ANDRAS ÖNSKEMÅL - BYGG PÅ STYRKOR OCH INTRESSEN