AUTISM och ASPERGER SYNDROM Robert Lindell november 2008 Del 2
Annorlunda sätt att förstå, tänka, kommunicera och samspela __________________________________________________ SVÅRIGHETER MED: att ta in och bearbeta information att skilja viktig från oviktig information uppmärksamhet att foga samman detaljer till en helhet att förstå andras tankar och känslor att planera och organisera att förstå och hantera tid
S T R E S S Lite stress under kort är stimulerande och utvecklande Mycket stress under lång tid är nedbrytande både för kroppen, känsloliv och tänkandet
HUR STRESS UTVECKLAS HOS PERSONER MED ASPERGER SYNDROM – ur Asperger Syndrome av Cumine, Leach och Stevensson depression ev. psykiatriska problem aggressioner/ tillbakadragande ökat tvång/ ritualer ökad oro stress oro utlösande faktor
STRESS OCH FUNKTIONSNIVÅ HÖG FUNKTIONSNIVÅ HÖG STRESSNIVÅ Depression ev. psykiatriska problem Aggressioner/ Tillbakadragande Ökat tvång/ ritualer LÅG STRESSNIVÅ Ökad oro Stress FUNKTIONSBORTFALL Oro Utlösande faktor LÅG FUNKTIONSNIVÅ
FORMELL OCH INFORMELL BEDÖMNING Standardiserade test Jämförelse med andra Genomförs på ett bestämt sätt - INFORMELL BEDÖMNING Bedömning av ett visst område Anpassat till individen Eget material Utformas och anpassas på många olika sätt
1. VARFÖR BEDÖMNINGAR ? FÖR ATT KUNNA UTGÅ FRÅN DEN ENSKILDE PERSONEN FÖR ATT SKAPA BÄSTA MÖJLIGA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR UTVECKLING OCH LÄRANDE FÖR ATT PERSONEN SKALL LYCKAS FÖR ATT KUNNA ARBETA MÅLINRIKTAT
2. VARFÖR BEDÖMNINGAR? Ojämn inlärningsprofil Problem vid generalisering Undervisning på rätt nivå som upplevs som meningsfull För att kunna anpassa miljön till individens sätt att uppfatta och lära
3. VAD KAN MAN BEDÖMA? Kommunikation - ett så enkelt och allmänt kommunikationssystem som möjligt Sociala färdigheter - färdigheter för social samspel Fritidsfärdigheter - aktiv och meningsfull fritid Vardagsfärdigheter - ADL Arbetsfärdigheter - hur gör man Arbetsbeteende - hur man uppför sig på arbetet
4. IDENTIFIERA STYRKOR VAD TYCKER HAN/HON OM ATT GÖRA? NÄR LYCKAS HAN/HON BÄST? VAD HAR HAN/HON INGET EMOT ATT GÖRA?
BEDÖMNING (sammanfattning) Färdigheter: kan - på väg - kan inte Inlärningshjälp: fysisk hjälp, gester, demonstration, verbalt, självständigt Sätt att lära in Intressen Beteende
MOT SJÄLVSTÄNDIGHET
ATT TÄNKA PÅ VID INLÄRNING - UTVECKLINGSMÄSSIGT RIKTIGT - PÅ VÄG - FÄRDIGHET - MENINGSFULLT - LÄR IN EN SAK I TAGET - SJÄLVSTÄNDIGHET - GENERALISERING - SAMORDNA MED FÖRÄLDRAR OCH ANDRAS ÖNSKEMÅL - BYGG PÅ STYRKOR OCH INTRESSEN