Migration och psykisk hälsa- för elevhälsan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Advertisements

Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa.
Förberedande projekt inom temat Framtidens välfärd Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn –
| Gratis samhällsinformation I en webbportal för nyanlända på 10 språk Svenska Arabiska Ryska Tigrinska.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Migration och psykisk hälsa - för specialistpsykiatrin
God Livsmiljö Integration
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Steg 1 Datum:
Sprida kunskapen Vad jag tar med mig hem? Hur sprider jag kunskap? Vad vill jag sprida? Forum att sprida?
Webbinarium: HiS10 Migration och psykisk hälsa- för elevhälsan
Webbinarium: HiS10 Migration och psykisk hälsa- för elevhälsan
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Välkomna till utbildningen
Insatser vid trauma hos asylsökande och nyanlända
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Lärarstöd för att använda 1177.se
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
Kultur- och språkanpassad hälsoinformation
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Analysseminarium – ÖK februari
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Nyckeltal för socialtjänst
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
Målbild och strategi för effektiv och nära vård år 2030
Kvalitet i äldreomsorg ur ett anhörigperspektiv
Steg för livet
Rätt stöd i rätt tid på rätt plats!
Samarbetspartners Civila samhället. Samarbetspartners Civila samhället.
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 17 vecka
Nätverk för lärare på fritidshem
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
Socialförvaltningen/ Barn och familjeverksamheten
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Samtalsgrupper - ett sätt att främja hälsa!
9...
Implementering, utvärdering och systematisk uppföljning
1177 Vårdguiden på telefon - hörnstenar
Du kommer att träffa människor under din livstid
Uppdrag Psykisk hälsa – hur skulle vi vilja ha det
Överenskommelse mellan kommunerna och Västra Götalandsregionen
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
vårdnära administration
Avdelningen för vård och omsorg
Akademikerförbundet SSR
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
SOSFS 2008:20 Samordning av insatser för habilitering och rehabilitering genom upprättande av samordningsplan/individuell plan Författningen har kommit.
Diagnos och delaktighet
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Nästa steg regionkalmar.se.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Hur gör vi nu tillsammans på skolan med praktiska test?
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Hållbar utveckling måste vara
Alkohol och tonåringar För dig som är förälder EN BROSCHYR FRÅN IQ
Implementering, utvärdering och systematisk uppföljning
Ta hand om dig själv.
Modersmålsbaserad hälsokommunikation Folkhälsa och sjukvård
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Det svenska nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS)
En lokal handlingsplan för psykisk hälsa BAKGRUND År 2016 slöt regeringen och SKL överenskommelse som syftar till att stärka regioner i arbetet.
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Migration och psykisk hälsa- för elevhälsan 15 november 2016

Uppdrag Psykisk Hälsa Förbättra den psykiska hälsan i Sverige Ge människor makt och förmåga att klara sitt liv, och må så bra det går Möta de behov som finns i samhället just nu Mål för Uppdrag Psykisk Hälsa är: 1. Förbättra den psykiska hälsan i Sverige Främjande, förebyggande och tidiga insatser, plus vård när det behövs för alla Särskilda insatser för grupper med ökad risk för ohälsa Asylsökande och nyanlända 2. Ge människor makt och förmåga att klara sitt liv, och må så bra det går Öka kunskapen hos alla människor om främjande och egenvård Ge personal kompetens att ge bra stöd Utbildning, verktyg och stödmaterial 3. Möta de behov som finns i samhället just nu Skapa system som snabbt kan sprida kunskap och goda exempel Engagera hela Sverige på alla nivåer Utbilda några, som i sin tur utbildar vidare, för att sprida till de som använder materialet i vardagen ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Om Uppdrag Psykisk Hälsa Uppdrag Psykisk Hälsa är resultatet av överenskommelsen mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) för 2016. Socialdepartementet finansierar arbetet som har sin organisatoriska placering på SKL Uppdrag Psykisk Hälsa leds av psykiatrisamordnare Ing-Marie Wieselgren ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Programmet Hälsa i Sverige Bidrar till en positiv hälsoutveckling hos asylsökande och nyanlända Kunskapslyft i hela landet: vi utbildar, utvecklar verktyg och inspirerar Personal som möter asylsökande och nyanlända får hjälp att göra ett ännu bättre jobb http://www.uppdragpsykiskhalsa.se/asylsokande-och-nyanlanda/ ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Film om Hälsa i Sverige Filmen finns på https://vimeo.com/184823991 Du kan ladda ner filmen från Vimeo och visa den från din egen dator ------------------------------------------------------------------------------------ Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Kunskapslyft för flera målgrupper Den asylsökande eller nyanlände själv kan mer om sin hälsa, kan hitta stöd för främjande aktiviteter och vågar söka hjälp vid behov Alla som möter asylsökande och nyanlända vet var det finns information och stöd på olika språk om vårt samhälle och om hälsa All personal i våra välfärdssystem vet att flykt, trauma och osäkerhet är riskfaktorer för ohälsa och att det går att påverka – främja hälsa, behandla ohälsa och veta var information finns Personal på olika nivåer i hälso- och sjukvården har kunskap om de stödmaterial och de verktyg som finns för dem Chefer och beslutsfattare vet att insatser mot psykisk ohälsa är viktigt och hur de ska göra för att prioritera detta ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Behov på tre olika nivåer Behov av specialiserade insatser för trauma och psykiatrisk problematik Behov av psykosocialt stöd, lindrigare tillstånd Alla asylsökande och nyanlända ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Exempel på skalbara produkter Introduktion för specialistpersonal Handledning personal via telefon/video Självhjälp genom hälsostöd Kulturanpassad KBT Basutbildning migration och psykisk ohälsa Förstärkta arbetssätt för hälso-undersökning Kultur- och språkanpassad hälsoinformation Asylsjukvårdsplattform Plattform för insamling och spridning av goda exempel ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Filmer om hälsoundersökning från elevhälsan Film på följande språk: Arabiska Engelska Romani Somaliska Svenska Kapitel i filmen: Intro 00:04 Tillväxt 02:52 Syn 04:24 Rygg 06:32 Hörsel 08:17 Vaccination 09:44 Länk till filmer och information Ett ytterligare verktyg till hälsoundersökningen är filmer som utvecklats av oss på Uppdrag psykisk hälsa som stöd för elevhälsans arbete med hälsobesök. Filmerna innehåller information om tillväxt, syn, rygg, hörsel och vaccination och finns på fem olika språk. ------------------------------ Länk till filmer och information: http://www.uppdragpsykiskhalsa.se/barn-unga/skola-och-psykisk-halsa/elevhalsan/halsobesok-i-skolan-for-nyanlanda-elever/ Länk till filmerna: Arabiska: http://s3m.io/SihacC Engelska: http://s3m.io/SihI27 Romani: http://s3m.io/SihtnO Somaliska: http://s3m.io/SihAQq Svenska: http://s3m.io/1od96af

Tre faser i programmet Fas 1: Behovsanalys inom landsting och region Fas 2: Planering av kunskapslyftet Fas 3: Utbildning och spridning ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Metod för spridning 1. Varje landsting gör en spridningsplan utifrån lokala förutsättningar 2. Spridningsledare deltar i nationella utbildningar 3. Spridningsledare utbildar medarbetare och andra utbildare ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Utbildning för utbildare SKL utbildar utbildare Som utbildare kan ni utbilda personal Som utbildare kan ni också utbilda andra utbildare, som i sin tur utbildar personal ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Utbildningsprogram 2016 Migration och psykisk hälsa – grundkurs Migration och psykisk hälsa – för primärvården Migration och psykisk hälsa – för specialistpsykiatrin Migration och psykisk hälsa – för elevhälsan Informationsmaterial för asylsökande och nyanlända Hälsoinformation och hälsostöd för asylsökande och nyanlända Nyanlända som resurs Förstärkta arbetssätt för hälsoundersökningar Hitta rätt – stöd till ensamkommande ungdomar Leda grupper i förändring och implementering Chefsdag: strategi för psykisk hälsa Insatser vid trauma hos asylsökande och nyanlända Metod vid traumatiska minnen (Lifespan Integration) ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Välj utbildning utifrån behov 5 7 2 1 1 3 7 1 4 Kommun Landsting Civilsamhället, myndigheter ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Allt du behöver finns på webben Information om utbildningarna Verktyg du behöver som utbildare Inspiration och verktyg för alla som arbetar med asylsökande och nyanlända Dela goda exempel från ditt landsting www.UppdragPsykiskHälsa.se ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Om vi alla hjälps åt… ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Sprida kunskapen Vad jag tar med mig hem? Hur sprider jag kunskap? Vad vill jag sprida? Forum att sprida? ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Vad gör du i morgon? 1. Varje landsting gör en spridningsplan utifrån lokala förutsättningar 2. Spridningsledare deltar i nationella utbildningar 3. Spridningsledare utbildar medarbetare och andra utbildare Landsting gör en spridningsplan baserat på behoven i den regionen. Spridningsledare deltar i nationella utbildningar. Dagens utbildning är ett sådant tillfälle. Spridningsledare utbildar medarbetare och andra utbildare. Det kan vara på arbetsplatsen eller inom kommun (bredare perspektiv). Utbildning antingen till personal eller till andra som ska utbilda. ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Översikt av talarstöd HiS10 Föreläsning 1: Kunskapsspridning Föreläsning 2: Ett stärkande bemötande (SKL, Rädda Barnen) Föreläsning 3: Föräldrastöd för utlandsfödda (SKL, Studiefrämjandet, SDF Tensta/Rinkeby) Föreläsning 4: Information om hälsa och migrationsstress (SKL, BUP Skåne) Föreläsning 4: Sexualkunskap för nyanlända (SKL, Sex och samlevnad för nyanlända) Samtliga talarstöd är utformade för att kunna användas som separat utbildningsmaterial såväl som i kombination med varandra, beroende på behov. ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Vad kan ni sprida? Grundläggande kunskap om trauma Processer som ser olika ut Det man varit med om påverkar hjärnan Vanligt att man mår dåligt och upplever stress Ibland beteenden som är ett sätt att hantera stress, tidigare upplevelser mm. Grundläggande vad man kan göra Vikten av bra bemötande 1. Trygghet- kan skapas med rutiner, skola är viktig 2. Relation- att få möta en vuxen kan spela stor roll, även om det är tillfälligt 3. Hjälp att hantera- förståelse av reaktion, hitta bättre copingstrategier, samreaktion Utifrån dagens pass, vad är det ni kan sprida? Sammanfattning av vad ni kan sprida av alla föreläsningar hittills. Första passet: grundläggande kunskap om trauma. Det är till elevhälsan som blir rådfrågade när pedagoger eller rektor inte vet hur de ska hantera en situation. Processen ser olika ut för alla barn och unga, det man har varit med om påverkar hjärnan, det är vanligt att man mår dåligt och upplever stress efter trauma, ibland tar sig beteenden form på ett sätt som kan vara svårt att förstå rationellt- tidigare upplevelser kan då ligga bakom. Vad kan man göra inom elevhälsan? Ett bra bemötande är viktigt. Trygghet är mycket viktigt och skolan är ett viktigt forum eftersom det är någonstans där barn och unga befinner sig. Skapa trygghet för barn och unga är mycket viktigt. Att få möta en vuxen- viktigt för alla vuxna att höra att alla kan göra litet och ha en stor effekt. Hjälp med copingstrategier- viktigt att barn och unga får stöd att hantera stress. ---------------------------------------------------------------- Sammanställning av Ing-Marie Wieselgren, Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Kompetens hos viktig vuxen I skolan finns det många viktiga vuxna… Skolan är också en arena att knyta kontakt med andra… Det finns många vuxna i skolan och då är deras kompetens mycket viktig. Skolan är också en arena att knyta kontakt med andra, samverka. ---------------------------------------------------------------- Sammanställning av Ing-Marie Wieselgren, Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Värderingar Finns dessa med i ert värdegrundsarbete? Lina Cagérus Barucija visade en bild om värderingar (se nedan). Är dessa värderingar som ni har i skolan? Finns dessa med i ert värdegrundsarbete? Jag tror att det finns med på vissa kommuner, men det kan säkert variera, andra har inte arbetat lika mycket med det. Värderingar (Rädda Barnen) Barn/ungdomar gör så gott de kan, alla barn vill lyckas Barn/ungdomar är inte svåra, de har det svårt Barn/ungdomar manipulerar inte, de skyddar sig Barn/ungdomar hittar inte hela tiden på nya historier, de blandar minnen Barn/ungdomar berusar sig inte för berusningens skull, de dämpar psykisk smärta Barn/ungdomar skadar sig inte för uppmärksamhet, de reglerar känslor ---------------------------------------------------------------- Källa: Information sammanställd av konsult på UPH, SKL, Kalingas R. M. 2016 baserat på material från Rädda Barnen: Cagérus Barucija, L. 2016. Traumamedveten omsorg. Migration och psykisk hälsa- för elevhälsan, 2016-11-15, kl.10-16, Stockholm.

Hälsostöd Hälsostöd i grupp och enskilt Förslag: Använda material från TKT: Psykoedukation för nyanlända barn och unga Kombinera Hälsostödsmaterial med TKTs material och utforma material för gruppverksamhet i er skola TKT, Mottagning för tortyr- och krigsskadade, BUP Malmö: Psykoedukation för nyanlända barn och unga (se separat talarstöd om psykoedukation) ---------------------------------------------------------------- Sammanställning av Ing-Marie Wieselgren, Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Föräldrastöd Vilka föräldrastödsprogram finns som passar skolan? Älskade barn (komplement till andra: ABC, KOMET) Samarbete med frivilligorganisationer, Studiefrämjandet, mm. ABC har framtagits på följande språk: ABC föräldramaterialet: arabiska, somaliska, engelska och lätt svenska. ABC rekryteringsfolder: arabiska, somaliska, engelska. ABC sammanfattningar från föräldramaterialet: arabiska, somaliska, engelska, finska, polska, ryska, spanska, tigrinja och turkiska. (Rhodin-Lönn Kajsa, Länsstyrelsen Stockholm, 2016) ABC mer information: http://www.allabarnicentrum.se/ Har man modersmålspersonal så kan de arbeta med ABC, så har Stadsdelsförvaltingen Tensta/Rinkeby arbetat ibland. (Leander, Eva-Britt, Stadsdelsförvaltningen Tensta/Rinkeby, 2016) Mer information om KOMET: http://www.socialstyrelsen.se/evidensbaseradpraktik/sokimetodguidenforsocialtarbete/kometforforaldrar311

Vid beställning av tolk, tänk på… På vilket språk ska tolkningen ske (ibland ej samma som talas i ursprungslandet) Har elev/förälder nskemål om kön? Använd samma tolk som innan om det är möjligt Avsätt tid för att berätta för tolken om vad som ska ske under mötet, för att nå ett så smidigt samarbete som möjligt ---------------------------------------------------------------- Guide för samarbete med tolk, Transkulturellt Centrum, 2012

När du använder tolk, tänk på… Låt alla närvarande veta att tolken har samma tystnadsplikt som personal inom elevhälsan Se till att tolk och klient kan ha ögonkontakt under samtalet Använd jag-form, undvik att prata om eleven/familjen med tolken, i stil med ”kan du fråga henne om…” Tala i kortare stycken, så att tolken hinner översätta Tolken ska bara tolka, ej dras in i samtalet Låt ej minderåriga barn tolka- ett för stort ansvar läggs på barnet Undvik att använda närstående som tolk ---------------------------------------------------------------- Guide för samarbete med tolk, Transkulturellt Centrum, 2012

Från behovsanalys till spridning – med hjälp av personliga spridningsplaner Varje landsting/ region har utifrån behovsanalys utvecklat en övergripande spridningsplan Nästa steg är nu för dig att utveckla ”Din personliga spridningsplan” Några av er i salen har redan kommit i kontakt med era samordnare, andra inte. Ni har fått ett papper som heter ”Min personliga spridningsplan”. Samordnare jobbar med dessa spridningsplaner och vi hoppas att ni ska göra detsamma. Det är första gången vi gör en utbildning för elevhälsan och vi hoppas att ni gör det till en ännu bättre utbildning. Spridningsplanen är inte så krånglig- man ska fylla i vem man är, vem samordnare ni har (kommer i slides alldeles strax), vilken utbildning går ni, vem ska ni sprida detta till, när? På andra sidan kan ni fylla i lite mer detaljer- var ska det ske, ska ni ge utbildning i samband med något annat. Vad från denna dag är det ni vill ta med er- kanske välja ut det som är mest relevant för er. Det är syftet med spridningsplanen. ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

“Min personliga spridningsplan” hjälper framför allt dig, men även samordnaren, i spridningsarbetet Dokumentet hjälper dig att Tydliggöra vad ditt mål är Planera hur du når målet Rapportera status till samordnaren i ditt landsting/region och SKL Dokumentet hjälper samordnaren att Få information kring hur spridningen går i ditt landsting/region Sammanställa status för spridningen i ditt landsting/region Försöka fånga vad ditt mål är. Ta hjälp av samordnaren  hjälper er i spridning. Vi är mycket angelägna att hjälpa er som vill sprida, så det finns stöd att få. ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Så här fyller du i din personliga spridningsplan Fyll i… Dina kontaktuppgifter Kontaktuppgifter till samordnaren i ditt landsting/region Dina spridningsmål. Dessa får du antingen av samordnaren eller formulerar själv. Dina spridningsaktiviteter 1 2 3 4 Dokumentet är ditt arbetsverktyg – uppdatera det löpande! Kontaktuppgifter till samordnaren finns på nästa sida För varje kurs du ska sprida till en viss målgrupp behöver du planera ett eller flera utbildningstillfällen. Hur många utbildningstillfällen du väljer att ha beror bland annat på hur stor gruppen är, hur stor lokal du har tillgång till och huruvida du kan utbilda under redan befintliga forum (exempelvis ATP-träffar, lunchmöten) eller inte. Nu får du tid till att börja fylla i din personliga spridningsplan: ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Du kommer att mejla en uppdaterad version av dokumentet till samordnaren tre gånger När du färdigställt din plan första gången Två gånger under februari-mars 2017 med aktuell status (samordnaren skickar ut mejl om detta) För varje kurs du ska sprida till en viss målgrupp behöver du planera ett eller flera utbildningstillfällen. Hur många utbildningstillfällen du väljer att ha beror bland annat på hur stor gruppen är, hur stor lokal du har tillgång till och huruvida du kan utbilda under redan befintliga forum (exempelvis ATP-träffar, lunchmöten) eller inte. ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Samordnare per landsting (1/2) Namn Ingla Blåder Carl Widman Kajsa Lingström Kristina Nilsson Camilla Falk Anna Frisk Margareta Strindhall Bodil Edvardsson Maria Sandor Antony Ericson Mehrnaz Aram Kirsti Jussila Ann Arvidsson Mejladress ingla.blader@ltblekinge.se carl.widman@ltdalarna.se kajsa.lingstrom@gotland.se kristina.nilsson@regiongavleborg.se Camilla.Falk@regionhalland.se anna.frisk@regionjh.se margareta.strindhall@rjl.se Bodil.edvardsson@kronoberg.se Maria.sandor@skane.se anthony.ericson@dll.se mehrnaz.aram@sll.se kirsti.jussila@nll.se Ann.arvidsson@ltkalmar.se Telefonnummer 0455 73 62 28 070-694 79 97 0704477995 0703660726 0721-71 55 50 072-2017904 036-324577 0709-673245 0725-97 62 84 0721467948 08-123 134 43 072-54 88 124 0495/155 80 Blekinge Dalarna Gotland Gävleborg Halland Jämtland Jönköping Kalmar Kronoberg Norrbotten Skåne Stockholm Sörmland ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

Samordnare per landsting (2/2) 076-940 2762 076-940 2762 Samordnare per landsting (2/2) Landsting Namn Mejladress Telefonnummer Uppsala Monica Jonsson monica.jonsson@lul.se 018-611 69 95 VGR Lina Gustin lina.gustin@vgregion.se 0769-402762 Värmland Gunilla Klar gunilla.klar@liv.se 054-61 40 36 Västerbotten Helen Björklund Helen.Bjorklund@vll.se 072-570 18 66 Västernorrland Anna-Karin Öberg anna-karin.oberg@lvn.se 072-221 35 57 Västmanland Pia Carlsson pia.carlsson@ltv.se 073- 85 26 234 Örebro Gabriel Stenström gabriel.stenstrom@regionorebrolan.se 076-787 87 00 Östergötland Andreas Westöö andreas.westoo@regionostergotland.se 0706-281522 ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)

http://www. uppdragpsykiskhalsa http://www.uppdragpsykiskhalsa.se/asylsokande-och- nyanlanda/om-vara-utbildningar/migration-och-psykisk- halsa-for-elevhalsan/ Vi kommer att ta ut två manualer till er med körschema som ni kan använda som riktlinjer/inspiration när ni planerar era utbildningar. En manual för att utbilda utbildare och en manual för att utbilda personal. Vi kommer att visa hur ni hittar i verktygsbanken Vi har bjudit in till ett webbinarium den 17 januari, där vi kommer att fortsätta prata om spridningsplanen, hur det har gått. Glöm inte att anmäla dig: http://delegia.com/app/attendee/new_registration.asp?PROJECTID=9179&CLEAR=yes&REGLINENO=1&REGLINEID=42998&EDIT=off&REGLINEPAGENO=1 ---------------------------------------------------------------- Källa: Uppdrag Psykisk Hälsa, SKL (2016)