SKOLLEDARSKAP OCH SKOLANS KULTUR

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Nulägesanalys genom frågor
Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
Samhället är mer än summan av sina delar
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Pedagogiskt ledarskap
SET Social Emotionell Träning
Välkomna!.
Konsten att leda sig själv
Perspektiv på arkitektur
Ledarskap och Förändring
Kvalitet i grundutbildningen1
Yngre skolbarns kamratkulturer
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
UPPGIFT: På din skola har ni bestämt- du fått i uppdrag- att stärka/utveckla den lokala lärkulturen på skolan. Vilka skall engageras? Vilka berörs? Och.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Faktorer på många olika nivåer
Skolkulturer Bengt-Åke Gustafsson.
Föreläsning Sandvika
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
Socialt Entreprenörskap
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Kommunikation och media Föreläsning 13 VT05 Leif Dahlberg.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Hur kan vi förstå begreppet?
Personalpolitisk inriktning
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
SKOLANS KULTUR & LEDARSKAP
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
SKOLKULTUR & LEDARSKAP
Nämndplan 2015.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
BENGT-ÅKE GUSTAFSSON Fil dr. Bildspel om värdegrund B-Å Gustafsson © Bengt-Åke Gustafsson.
SKOLKULTUR OCH SYMBOLISKT LEDARSKAP BENGT-ÅKE GUSTAFSSON Om organisationskulturens möjligheter och utmaningar.
SKOLKULTUR OCH SYMBOLISKT LEDARSKAP BENGT-ÅKE GUSTAFSSON.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Organisatoriska mellanrum – perspektiv på specialistintensiva verksamheters organisering Docent Mats Tyrstrup.
Välkomna till styrd helpdesk
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
National Assessment Sweden: Age Org. Perspective
Coaching.
Gruppers utveckling enligt IMGD (GDQ)-modellen
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Retorik.
Sociologi Introduktion.
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Retorik.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
National Assessment Sweden: Man- Org. Perspective
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Samverkan med föräldrar med ett annat språk och kultur
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

SKOLLEDARSKAP OCH SKOLANS KULTUR Bengt-Åke Gustafsson

UTGÅNGSPUNKTER: Olika skolor- olika kulturer 2. Olika kulturer- olika villkor för lärande/studier 3. Olika kulturer- olika villkor för ledarskap

LEDARSKAP mycket mer än bara chefskap! [juridik, mål-resultat dvs formell maktposition]

(AUKTORITET =LEGITIM MAKT) LEDARSKAP: (AUKTORITET =LEGITIM MAKT) ger förutsättningar för …. Värdeskapande Meningsskapande Relationsskapande Emotionsskapande Möjlighetsskapande Utvecklingsskapande ……

LEDARSKAPSFORSKNINGENS TEORETISKA FÄLT Personliga egenskaper (t ex karisma, IQ..) (Psykologi) Relationer (person-uppgift) (Sociologi/organisationsteori) Situationsbaserat ledarskap (tex mogenhetsgrad hos medarbetare och styrstil hos ledare) (organisationsteori) * Transformativt vs. Transaktionellt ledarskap

SYMBOLISKT LEDARSKAP - kommunikativ förmåga DAGENS FOKUS: SYMBOLISKT LEDARSKAP - kommunikativ förmåga - binda samman värden till menings- strukturer. (kommunikationsteori och antropologi/filosofi)

KULTUR- OLIKA INNEBÖRDER ”Det liksom sitter i väggarna” …. ”Ja, liksom … det sätt vi gör saker och ting på hos oss..” ”Något man tar för givet…”(”THE ORDINARY” enl. Raymond Williams) Patterns of assumptions (beliefs, values) (Kroeber, Kluckhohn) som ”mejslas” fram i dagligt liv, i mötet med andra människor och deras värden (t ex inflyttades värden).

SYNLIGT/ARTEFAKTER PROKLAMERADE VÄRDEN (MEDVETEN NIVÅ) OMEDVETENA VÄRDEN SOM SYNLIGGÖRS NÄR VI HAMNAR I KRIS.. NÄR NORMER UTMANAS

POSITIV SKOLKULTUR

DÅLIG KULTUR (BELASTNING) ANSTÄLLDA ARBETAR ”FÖR SIG SJÄLVA”/BRISTANDE TILLIT MELLAN…. SVAG/INGEN PASSION FÖR ORGANISATIONEN/VERKSAMHET SOM HELHET OKLARHET OM VERKSAMHETEN HAR NÅGOT GEMENSAMT MÅL OKLARHETER HURUVIDA MAN EGENTLIGEN ÄR FRAMGÅNGSRIK ELLER EJ (SVAGA/OTYDLIGA FEED-BACK-SYSTEM) DIFFUST ”LEDARSKAP” (T. EX BRIST PÅ LEGITIMITITET) FÅ VILL TA PÅ SIG ”LEDARSKAP”/ANSVARSBRIST RÄDSLA (SOPA-PROBLEM-UNDER-MATTAN-KULTUR)

KULTURUTVECKLING/FÖRÄNDRING VÄRDEANALYS VÄRDEVAL (DU VET VILKA VÄRDEN SOM ÄR CENTRALA) 3. FÖRANKRING HOS MEDARBETARNA 4. IMPLEMENTERINGSPROCESSEN (GESTALNING)

VÄRDE OCH VÄRDERINGAR SOM SKALL GESTALTNINGSPROCEDURERNA VÄRDE OCH VÄRDERINGAR SOM SKALL IMPLEMENTERAS VIA: SPRÅKET -RETORIKEN - BERÄTTELSERNA HANDLINGAR VARDAGENS RUTINER DRAMATISERADE ”KRITISKA” OBJEKT ARKITEKTUR DESIGN ESTETIK SLAGKRAFTEN ÖKAR SÄRSKILT OM DESSA TRE DELAR ELLER ”SFÄRER” KAN BRINGAS I SAMKLANG. JFR RICHARD WAGNER: ”GESAMTKUNSTWERK”

1. SPRÅKLIG GESTALTNING SOCIAL VERKLIGHET ÄR I HÖG GRAD SPRÅKLIGT KONSTRUERAD.

METAFORER EN ”BILD” SÄGER MER ÄN TUSEN ORD…. RETORIK: LOGOS (dina ord) ETOS (din karaktär) PATOS (ditt engagemang)

BERÄTTELSER: VERKLIGA MENINGSBÄRARE (ENSKILDHETER FÅR MENING NÄR DE BÄDDAS IN I BERÄTTELSE- KONTEXT) SKAPAR SAMMANHANG(HELHET INVITERAR ÅHÖRARE TILL MEDSKAPANDE VI KOMMER IHÅG BERÄTTELSER BÄTTRE ÄN DETALJER (ENSKILDA FAKTA)

2. HANDLINGAR SOM GER GESTALT ÅT VÄRDENA DET NI GÖR DET NI VÄLJER ATT INTE GÖRA DET NI BORDE GÖRA

”DRAMATISKA” ÅTGÄRDER (KOMMUNICERAR MENING SÄRSKILT TYDLIGT) [NÅGRA EXEMPEL] AVSKEDA/OMPLACERA PERSONAL SOM BIDRAR TILL ATT SKAPA EN ”TOXIC” KULTUR (visar att man tar saker och ting på allvar) BELÖNA DE SOM DRIVER KULTUREN OCH VERKSAMHETEN I ”RÄTT” RIKTNING (visar vad som är viktigt) TYDLIGHET. SÄTT GRÄNSER! HIT MEN INTE LÄNGRE ! (markering) FEED-BACKPROCESSENS KVALITET. TYDLIGA MÅL FÖR VERKSAMHETEN EN FÖRUTSÄTTNING FÖR ATT KUNNA GE FEEDBACK. (färdriktning) BLI TYDLIG PÅ VÄRDEN SOM ÄR ”HELIGA”. KAN EJ KOMPROMISSAS MED. (gränser)

3: OBJEKT SOM GER GESTALT ÅT VÄRDENA

IMPLEMENTERINGSÖVNING: Utgångspunkt: Det värdemönster ni redan diskuterat . IMPLEMENTERING: Ge exempel på EN BERÄTTELSE som kan hjälpa till att bära fram värdemönstret. B) Ge exempel på HANDLING som kan hjälpa till att synliggöra och bära fram värdemönstret C) Ge exempel på FYSISK ÅTGÄRD som hjälper till att synliggöra värdemönstret.

Litteratur som ingår som underlag för och inspiration till Föreläsning och diskussioner: Alvesson, M., P-O Berg (1992) Corporate Culture & Organizational Symbolism. An Overview. Berlin: Walter de Gruyter förlag Gustafsson B-Å (1998) Symbolisk organisering. Lund: Lunds Universitet. (avh.) Persson A (red.) (2011) Skolkulturer. Lund: Studentlitteratur. Rapp s. (red.) 2011) Skolledarskap. Om att leda förskolans och skolans Utvecklingsarbete. Stockholm: Norstedts Juridik. Sagerberg, S. (2016) Förskolechefens ledarskap. Stockholm:Gothia Yanow, D. (1996) How Does a Policy Mean? Interpreting Policy and Organizational Actions. Washington DC: Georgetown University Press