SKOLLEDARSKAP OCH SKOLANS KULTUR Bengt-Åke Gustafsson
UTGÅNGSPUNKTER: Olika skolor- olika kulturer 2. Olika kulturer- olika villkor för lärande/studier 3. Olika kulturer- olika villkor för ledarskap
LEDARSKAP mycket mer än bara chefskap! [juridik, mål-resultat dvs formell maktposition]
(AUKTORITET =LEGITIM MAKT) LEDARSKAP: (AUKTORITET =LEGITIM MAKT) ger förutsättningar för …. Värdeskapande Meningsskapande Relationsskapande Emotionsskapande Möjlighetsskapande Utvecklingsskapande ……
LEDARSKAPSFORSKNINGENS TEORETISKA FÄLT Personliga egenskaper (t ex karisma, IQ..) (Psykologi) Relationer (person-uppgift) (Sociologi/organisationsteori) Situationsbaserat ledarskap (tex mogenhetsgrad hos medarbetare och styrstil hos ledare) (organisationsteori) * Transformativt vs. Transaktionellt ledarskap
SYMBOLISKT LEDARSKAP - kommunikativ förmåga DAGENS FOKUS: SYMBOLISKT LEDARSKAP - kommunikativ förmåga - binda samman värden till menings- strukturer. (kommunikationsteori och antropologi/filosofi)
KULTUR- OLIKA INNEBÖRDER ”Det liksom sitter i väggarna” …. ”Ja, liksom … det sätt vi gör saker och ting på hos oss..” ”Något man tar för givet…”(”THE ORDINARY” enl. Raymond Williams) Patterns of assumptions (beliefs, values) (Kroeber, Kluckhohn) som ”mejslas” fram i dagligt liv, i mötet med andra människor och deras värden (t ex inflyttades värden).
SYNLIGT/ARTEFAKTER PROKLAMERADE VÄRDEN (MEDVETEN NIVÅ) OMEDVETENA VÄRDEN SOM SYNLIGGÖRS NÄR VI HAMNAR I KRIS.. NÄR NORMER UTMANAS
POSITIV SKOLKULTUR
DÅLIG KULTUR (BELASTNING) ANSTÄLLDA ARBETAR ”FÖR SIG SJÄLVA”/BRISTANDE TILLIT MELLAN…. SVAG/INGEN PASSION FÖR ORGANISATIONEN/VERKSAMHET SOM HELHET OKLARHET OM VERKSAMHETEN HAR NÅGOT GEMENSAMT MÅL OKLARHETER HURUVIDA MAN EGENTLIGEN ÄR FRAMGÅNGSRIK ELLER EJ (SVAGA/OTYDLIGA FEED-BACK-SYSTEM) DIFFUST ”LEDARSKAP” (T. EX BRIST PÅ LEGITIMITITET) FÅ VILL TA PÅ SIG ”LEDARSKAP”/ANSVARSBRIST RÄDSLA (SOPA-PROBLEM-UNDER-MATTAN-KULTUR)
KULTURUTVECKLING/FÖRÄNDRING VÄRDEANALYS VÄRDEVAL (DU VET VILKA VÄRDEN SOM ÄR CENTRALA) 3. FÖRANKRING HOS MEDARBETARNA 4. IMPLEMENTERINGSPROCESSEN (GESTALNING)
VÄRDE OCH VÄRDERINGAR SOM SKALL GESTALTNINGSPROCEDURERNA VÄRDE OCH VÄRDERINGAR SOM SKALL IMPLEMENTERAS VIA: SPRÅKET -RETORIKEN - BERÄTTELSERNA HANDLINGAR VARDAGENS RUTINER DRAMATISERADE ”KRITISKA” OBJEKT ARKITEKTUR DESIGN ESTETIK SLAGKRAFTEN ÖKAR SÄRSKILT OM DESSA TRE DELAR ELLER ”SFÄRER” KAN BRINGAS I SAMKLANG. JFR RICHARD WAGNER: ”GESAMTKUNSTWERK”
1. SPRÅKLIG GESTALTNING SOCIAL VERKLIGHET ÄR I HÖG GRAD SPRÅKLIGT KONSTRUERAD.
METAFORER EN ”BILD” SÄGER MER ÄN TUSEN ORD…. RETORIK: LOGOS (dina ord) ETOS (din karaktär) PATOS (ditt engagemang)
BERÄTTELSER: VERKLIGA MENINGSBÄRARE (ENSKILDHETER FÅR MENING NÄR DE BÄDDAS IN I BERÄTTELSE- KONTEXT) SKAPAR SAMMANHANG(HELHET INVITERAR ÅHÖRARE TILL MEDSKAPANDE VI KOMMER IHÅG BERÄTTELSER BÄTTRE ÄN DETALJER (ENSKILDA FAKTA)
2. HANDLINGAR SOM GER GESTALT ÅT VÄRDENA DET NI GÖR DET NI VÄLJER ATT INTE GÖRA DET NI BORDE GÖRA
”DRAMATISKA” ÅTGÄRDER (KOMMUNICERAR MENING SÄRSKILT TYDLIGT) [NÅGRA EXEMPEL] AVSKEDA/OMPLACERA PERSONAL SOM BIDRAR TILL ATT SKAPA EN ”TOXIC” KULTUR (visar att man tar saker och ting på allvar) BELÖNA DE SOM DRIVER KULTUREN OCH VERKSAMHETEN I ”RÄTT” RIKTNING (visar vad som är viktigt) TYDLIGHET. SÄTT GRÄNSER! HIT MEN INTE LÄNGRE ! (markering) FEED-BACKPROCESSENS KVALITET. TYDLIGA MÅL FÖR VERKSAMHETEN EN FÖRUTSÄTTNING FÖR ATT KUNNA GE FEEDBACK. (färdriktning) BLI TYDLIG PÅ VÄRDEN SOM ÄR ”HELIGA”. KAN EJ KOMPROMISSAS MED. (gränser)
3: OBJEKT SOM GER GESTALT ÅT VÄRDENA
IMPLEMENTERINGSÖVNING: Utgångspunkt: Det värdemönster ni redan diskuterat . IMPLEMENTERING: Ge exempel på EN BERÄTTELSE som kan hjälpa till att bära fram värdemönstret. B) Ge exempel på HANDLING som kan hjälpa till att synliggöra och bära fram värdemönstret C) Ge exempel på FYSISK ÅTGÄRD som hjälper till att synliggöra värdemönstret.
Litteratur som ingår som underlag för och inspiration till Föreläsning och diskussioner: Alvesson, M., P-O Berg (1992) Corporate Culture & Organizational Symbolism. An Overview. Berlin: Walter de Gruyter förlag Gustafsson B-Å (1998) Symbolisk organisering. Lund: Lunds Universitet. (avh.) Persson A (red.) (2011) Skolkulturer. Lund: Studentlitteratur. Rapp s. (red.) 2011) Skolledarskap. Om att leda förskolans och skolans Utvecklingsarbete. Stockholm: Norstedts Juridik. Sagerberg, S. (2016) Förskolechefens ledarskap. Stockholm:Gothia Yanow, D. (1996) How Does a Policy Mean? Interpreting Policy and Organizational Actions. Washington DC: Georgetown University Press