Examensarbete 15 hp Kandidatprogrammet i teckenspråk och tolkning, 180 hp Stockholms universitet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utbildningsprocessen
Advertisements

Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
VÅGA VISA – musik- och kulturskoleverksamhet
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Upplever allmänläkare inflytande över sin arbetssituation?
Kartläggning av mas m.fl Åsa Borén enheten för uppföljning avdelningen för statistik och utvärdering.
Utvärdering av projekt
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Musik & kommunikation 50p.
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Mål och betygskriterier
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Journalister har ofta kontakt med forskare
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Rektor Malmö Borgarskola
Ett arbetsområde om poesi
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Barns behov av stöd i klassrummet Ingela Holmström.
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Att samtala, några knep Speglingar- att man svarar med frågan Tex:
Ökad skolnärvaro- vårt förbättringsområde
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Nolltolerans Haga/Katrinelund. Haga Tittade på Hagas egen trygghetsenkät (görs två ggr/år) där det gick att utläsa att eleverna vet vem de ska vända sig.
Om kunskap som förmedlas genom ord
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Sjuksköterskors upplevelser av att stödja personer med fetma till livsstilsförändringar Nurses experiences when supporting persons with obesity to lifestyle.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Kamratutvärdering Lerum
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Semantix EPiServer Add-ons för översättningshantering.
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
När inkludering blir exkludering Ingela Holmström
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Skolutveckling genom aktionsforskning
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Teamwork med tolk ” En icke evidensbaserad Hanna-metod” Hanna Stålarv Lundberg verksamhetsledare/socialkonsulent Samordningsteamet Hallsta/Sura Telefon:
UPPLEVELSER FRÅN MIN RESA! EVIDENS – ”SÅ ANSER MAN ATT DET ÄR”! Lisette Åkesson 2015.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka Om bibliotek och läsning Projekt Ny biblioteksplan i Botkyrka Anna-Stina Takala, KoF.
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
Lösningsfokus och tolk Sara Walsöe Pedersen Verksamhetschef Västmanlands Tolkservice ek förening Telefon: E-post:
Forskningsprocessen idealt
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Tolkverksamheten i Västra Götaland
SUHFs Högre LedarProgram, HeLP
Digital plattform Delaktig kommunikation
Att läsa mellan raderna
Cytostatika-ordinationer i 1177 Vårdguidens e-tjänster på Barncancercentrum Margaretha Jenholt Nolbris1,2, Maria Bandelin1, Birgitta Ericksson1, Eva.
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Vad är och hur når vi en inkluderande arbetsmiljö på APL platsen?
Förmånskollen 2019.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Examensarbete 15 hp Kandidatprogrammet i teckenspråk och tolkning, 180 hp Stockholms universitet

En tolk ska översätta, det är inte som att vara en lärare Hur upplever skolledare, tolkar, lärare och elever tolkningen i specialskolan? Anna Trolin Handledare: Ingela Holmström

Syfte och frågeställningar Vilka erfarenheter har skolledare, tolkar, lärare och elever av tolkning i specialskolan? Vilken syn har deltagarna på tolken och tolkningen?

Metod Deltagarbeskrivning Intervju-språk Längd 1 Skolledare: biträdande enhetschef Sv 30 min 2 Tolk 1: Anställd av SPSM, tolk + tolksamordnare på skola A 60 min 3 Tolk 2: Anställd av tolkbolag, tolkar moderna språk på skola A 45 min 4 Lärare: Undervisar sv, tsp + eng Tolkar vid behov 20 min 5 Fokusgrupp 1: mellanstadiet Tsp 25 min 6 Fokusgrupp 2: högstadiet

Resultat Kvalitativ innehållsanalys där liknande svar samlas i temagrupper. 1. Information om tolkning 2. Tolken som samordnare 3. Tolkens roll

Resultat: 1. Information om tolkning Skolledaren och läraren anser att eleverna får mycket information om tolkning. Eleverna har inte uppfattat att de har fått information. Tolkarna anser att mer information behövs för: en förståelse för tolkprocessen varför det ibland blir fel hur tolk och tolkanvändare kan samarbeta för en bättre tolkning

Resultat: 2. Tolken som samordnare Tolken som samordnare utgår från Wadensjös (1998) syn på samordning som en reglering av det tolkade samtalet som tolken måste sköta. Tolkarna behöver samordna mycket, särskilt vid studiebesök/gästföreläsningar. Alla ska se tolken och hinna komma till tals, stoppa för klargörande. Eleverna förväntar sig att tolkarna ska samordna. Eleverna tycker att det är pinsamt att bli stoppade, men förstår varför det sker.

3. Tolkens roll Tolkens roll är tydlig för både elever och tolkar, när det är en tolk som tolkar. Tolkens roll är inte tydlig när det är en lärare som tolkar.

Slutsats Tolkning inom specialskolan är något som sker ofta och upplevs fungera till största delen väl när det är tolkar som utför uppdragen. Tolkningen skulle fungera ännu bättre med mer information till eleverna. Begränsat underlag = inte möjligt att dra några generella slutsatser Intressant att intervjua fler deltagare och att genomföra observationer av tolkuppdrag inom specialskolan för vidare forskning.