Genus och religion.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om människosyn och etik
Advertisements

Konstruktivismens syn på krig och konfliktorsaker
Naturreligioner Eller de skriftlösa folkens religioner eller traditionella religioner eller…
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
”Existensen föregår essensen!”
Feminism Grundläggande antaganden:
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Nationalitet, etnicitet, klass & kön
PROJEKTLEDARE Projektledarrollen gestaltar projektledningsfunktionen
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Perspektiv på arkitektur
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
Vad är identitet?.
Genus i följeforskning & lärande utvärdering
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck
Ta ställning och handla!
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Buddhism by Nancy Schuster Barnes I Women in World Religions, p
Etik Moral Filosofi.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Del 4 Återupprättelsens Principer Det väsentliga av Principerna och Världsfred.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Moria: Tidig feminism.
Tro.
Harriet Borg Unander Leg psykolog
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Religionskunskap Lektion 1.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Forum för genusvetenskap
Vetenskap & Religion.
Mannen och kvinnan i reklamen
MORIA: Feministisk historiekritik. Feministisk kritik Feministiska förhållningssätt till filosofin Kvinnor och filosofins historia.
Feminismen.
Genus och Kön.
Samhällets ojämlikhet
Vad är identitet?.
Genus Manligt & kvinnligt.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Genus – det konstruerade könet
Genus. Kvinnor och män i media lkritikvemvadvarfor/kvinnorochmanimedier.425.h tml
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Från början var det kanske så här! Vet ni då inte att alla vi som har döpts in i Kristus Jesus också har blivit döpta in i hans död? Genom dopet har.
Genusperspektiv Genusforskning inom kulturgeografi Feminism and Geography – An introduction.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Kommunikation Tove Phillips 2011.
Hej! Här är den presentation jag kommer att använda på tisdag och torsdag, v 50. Det kan hända att jag gör vissa mindre ändringar fram till föreläsningarna.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Hellenismen – fortsättning från sist
HBTQ-certifiering inom
Abrahamitiska världsreligionerna
Religionens namn Kristendomen.
Och även kort om Islam och vetenskap
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Vetenskap & Religion.
HINDUISM.
Makt, genus & normer i kärnvapenpolitiken
Varför läser ni religionskunskap?
Intersektionella perspektiv på olikhetskapande
. a, som betyder "utan", och gnosticism eller gnosis, "kunskap, vetande"). Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen.
Kvinnligt och manligt.
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Genus/sexualitet.
Religion och andra livsåskådningar
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Religion och vetenskap
Religionskunskap Lektion 2.
Presentationens avskrift:

Genus och religion

Genusperspektiv Ett perspektiv bland många, klass, etnicitet etc. olika perspektiv gör olika saker viktiga Olika syften: Uppmärksamma förbisedda kvinnor Undersöka och uppmärksamma mäns makt och kvinnors underordning, varför och hur reproduceras den Undersöka och uppmärksamma hur maskuliniteter och femininteter skapas och förändras

Kort återblick 1:a vågen slutet 1800-t, början 1900-t Uppmärksamma bortglömda kvinnor, kvinnors rättigheter (ex. rösträtt) KÖN ”Kvinnornas bibel” 2:a vågen, 1960 och ’70-talen Uppvärderande av det ”genuint kvinnliga” (ex. känslomässighet), särartsfeminism. ”Starka kvinnor”, alternativa bilder av kvinnan KÖN och GENUS

Det är skillnad mellan olika kvinnor – postkoloniala teorier etc. Kort återblick, forts. 3:e vågen (slutet av) 1980-t GENUS Undersökningar av maskuliniteter och femininteter – Hur skapas de i texter och social praktiker? Det är skillnad mellan olika kvinnor – postkoloniala teorier etc. Sexualitet och genus Konstruktivism och (post)strukturalism

Teologi och genus Patriarkala och misogyna traditioner och texter Få kvinnor Omtolkning av traditioner, andra tolkningssätt Språket Problematiskt – Mannen och Gud (Gud som fader/kung/herre) Neutralt språk – ordens funktion (Gud som livgivaren, allting upprätthållare, klippan) En personlig Gud?

Teologi och genus, forts. Könsbalanserat språk Gud som fader OCH moder, barnmorska Alltid feminina motsvarigheter, förstärkande av skillnader? Gud som Sophia? Emancipatoriskt språk Synliggöra förtryck för att skapa identitet och kampvilja

Teologi och genus, forts. Jesus Förstärker koppling man – Gud Vilken roll spelar Jesus kön/genus Nytolkning av Jesu förkunnelse och liv Jesu brott mot föreställningar om maskulinitet - gör ”kvinnosysslor”, avsäger sig makt När det står ”man” handlar det om mänskligheten Kritik av de sätt som Jesus framställts på (traditionen)

Feministisk etik Särartstänkandet… Omsorgsetik – inte nödvändigtvis feministisk Rättviseetik - Lyssna till de förtryckta och maktlösa – ofta kvinnor - uppmärksamma att beslut kan få olika konsekvenser för män och kvinnor Sexualetik - om rätten till sin egen kropp och sexualitet

Livsåskådning och genus Världsbild – manliga och kvinnliga ”principer” Människosyn – människan som man eller kvinna, genus och sexualitet Värderingar – vad bör en man/kvinna göra Genderisering Schabloner Särhållande

Att analysera text och bild Skillnader? Förväntningar och fördomar Vad handlar texten om? - det ”uppenbara” (ex. diet, relationer) - uttrycks också föreställningar och värderingar? Ex. föreställningar om (”den sanna”) kvinnan eller mannen, vad det goda livet ska vara… Återkommande teman Återkommande tydliga bilder (schabloner och stereotyper) Återkommer en viss typ av personer i en viss position/situation Del – helhet

Att analysera text och bild, forts. Vad ser vi på bilden? Det ”uppenbara” - uttrycks också föreställningar och värderingar? - reklam och redaktionella bilder Återkommande teman Återkommande tydliga bilder (schabloner och stereotyper) Återkommer en viss typ av personer i en viss position/situation Hur samspelar text och bild?

Er uppgift En tidskrift per grupp. Förståelser av manligt och kvinnligt Livsåskådning – värderingar och människosyn Stämmer bild och text överens?