Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hellenismen – fortsättning från sist

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hellenismen – fortsättning från sist"— Presentationens avskrift:

1 Hellenismen – fortsättning från sist
”Ty ur ditt sköte vi gått, Gudsavbild hava vi undfått, vi allena av allt som rör sig på jorden. Därför jag sjunger ditt lov, ditt namn evigt jag vill prisa /…/Gud, ej något kan ske din vilja förutan på jorden, icke i himmelens eviga rymd och icke i havet annat än allt vad de oförnuftiga göra.” Kristet eller stoiskt? ”Ty i honom är det vi lever, rör oss och är till, som några av era skalder sagt: Vi har vårt ursprung i honom.” Apg, 17:27. ”Inte för att jag lidit någon nöd. Jag har lärt mig att klara mig med det jag har. Jag kan leva fattig och jag kan leva i överflöd /…/ allt förmår jag genom honom som ger mig kraft.” Fil. 4:11-13

2 5. Kanoniseringsprocessen
”Kanon” – rättesnöre Mycket kom inte med Varför? Praktiskt Avgränsning Gnosticismen Texterna ska vara apostoliska Överensstämma med helheten – ex. Jesus som människa och Gud; kyrkan – inte bara individer. En Gud. Kroppens (allas) uppståndelse. Jesus som frälsare – som ska återkomma Muntlig och skriftlig tradition Markion – Paulus brev och Lukasevangeliet Klart i slutet av 300-t. (texterna författade de första 100)

3 Genus och tolkning. Rabbinsk tolkningstradition

4 Genus Föreställningar och antaganden om män, kvinnor, manligt, kvinnligt. Sexualitet. Människosyn Genus och tolkning Särhållande och hierarki - i texterna - i tolkningen, receptionshistorien Vem erfarenheter? Osynliggörande Centrum och periferin Översättning Vilka texter är viktigast?

5 Rabbinsk tolkningstradition
Från år 70 e.kr. Tolkning som del i traditionen - skriftlig och muntlig Torah - tolkning som nödvändig och önskvärd - skrifterna ska vara svåra - den hermeneutiska situationen Ger god möjligheter till anpassning och nytolkning Legitimering av förändringar

6 Text tolkning i praktiken
När praxis ska förändras Tre poler: traditionen, lagarna, etik Traditionen: hur har texten tolkats tidigare? Lagarna (halakhisk litteratur): Konkretisering av etiken. Vilka lagar eller rättesnören har härletts ur texten? Etiken: grundläggande värderingar. Hur stämmer traditionen och lagarna med grundläggande etik? Olika synsätt på vad som väger tyngst Vem får göra omtolkningar?

7 Text tolkning i praktiken – ex. homosexualitet
Frågan: är homosexualitet ok? Texten: Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna. Det är något avskyvärt - Vad menas? Entydigt? Traditionen: all homosexualitet är förbjuden. Lagen: all homosexualitet är förbjuden. Etiken: ja och nej – människans värdighet. Vad menas? Varför nej?

8 Text tolkning i praktiken – ex. homosexualitet
Texten: Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna. Det är något avskyvärt. Historiserande tolkning Antik syn på maskulinitet och sexualitet Vem får penetrera vem? - hierarki och status avgör Ny tolkning: Handlar inte om homosexualitet generellt - anledning: kvinnan har förändrats – samma status som mannen Utvecklad tolkning: du får inte ha sex med någon på ett sådant sätt att denne förnedras - anledning: kön är inte lägre relevant i texten. Det handlar om relationen mellan två parter Självkritik: vår tid syn på kön och sexualitet – samma som antikens?

9 Text tolkning i praktiken – ex. homosexualitet
Ska det förstås som ett sexuellt förbud? Precisering av ett mer generellt? Förbudet att överträda givna ordningar En kvinna får inte bära mansdräkt, och en man får inte ta på sig kvinnokläder, ty Herren din Gud, avskyr alla som gör sådant. (5:e Mosebok, 22:5) Inga förbud mot ”homosexuella” handlingar generellt Förbud mot att använda någon som det han inte är – båda parter överträder gränsen Fanns ”homosexualitet”? Sodomiterna (1Mos, 19:1-12, jfr Dom, 19 – våldtäkten i Giva)

10 Texttolkning i praktiken – man och kvinna som likar, jämlikar eller olika?
Fråga: är män och kvinnor jämlika? Text: 1:a Mosebok 2:18 - Det är inte bra att mannen är ensam. Jag ska ge honom någon som kan vara honom till hjälp. (2000) - Det är icke gott att mannen är allena. Jag ska göra åt honom en hjälp, en sådan som höves honom. (1917) Vad menas? Entydigt? Ezer – en hjälp Neged – framför, mittemot, för mina ögon, inför (en sådan som höves honom) eng. fit for him. Ezer och neged talar om vad den andra människan är och deras förhållande

11 Texttolkning i praktiken – man och kvinna som likar, jämlikar eller olika?
Hur har det tolkats i judisk tradition? Miqraot Gedolot, ”Rabbinbibeln” tryckt på 1500-t, äldre texter (nedan 1000-t – tom 1200-t) Ezer och neged: ”’En hjälp’ om han förtjänar det; ’en motpart’; om han inte gör det” (1000-t) Inte bra: ensamheten För att utskilja människan från andra arter. Mannen bättre, kvinnan del av honom. Väntade med att skapa kvinnan, så att mannen (adam) verkligen skulle tycka om henne

12 Texttolkning i praktiken – man och kvinna som likar, jämlikar eller olika?
Hirschs torahkommentar (1800-t) Det är inte gott: Människan kan inte fulländas om mannen är ensam. Mannen blir man genom sin hustru. Man och kvinnan bildar tillsammans människan (adam) Ezer: Kvinnan behövs också i mannens handlingssfär Neged: Kvinnan är inte underordnad. Oberoende och jämbördighet, på samma nivå

13 Texttolkning i praktiken – man och kvinna som likar, jämlikar eller olika?
Hertz’ torahkommentar Inte bra: för äktenskapet, mot celibat. Ezer: hustrun - hjälp som ingen annan kan vara; Neged: som passar honom, vid hans sida, motsvarighet Stone Chumash Inte bra: om äktenskapet – stöd och utmaning. Barn ska ha två föräldrar. Ezer neged: hustrun som en hjälp bl.a. genom att vara kritisk.

14 Det är inte bra: människans ensamhet
Texttolkning i praktiken – man och kvinna som likar, jämlikar eller olika? Etz Hayim Det är inte bra: människans ensamhet Ezer neged: hjälpare på hans nivå. Måste inte tala om henne som underordnad eller som hjälpreda Friedmans kommentar: fokus ezer – styrka. Man och kvinna som varandras styrka

15 Cohn Eskenazi – ”Det mänskliga samarbetets skapelse”
Texttolkning i praktiken – man och kvinna som likar, jämlikar eller olika? Cohn Eskenazi – ”Det mänskliga samarbetets skapelse” Först skapas en androgyn/ospecificerad varelse. Sen blir Adam man och kvinna Det är inte bra: människans isolering Ezer neged: en annan vars annanhet är hjälpen. En jämbördig i den mänskliga relationen.


Ladda ner ppt "Hellenismen – fortsättning från sist"

Liknande presentationer


Google-annonser