4 processer att behärska:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Referat En sammanfattning.
Plugga på bästa sätt!.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Att träna Läsförståelse
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Informationssökning & Källkritik
Mål och betygskriterier
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
Formellt, skarpt och snyggt
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Att skriva en artikel.
ATT VARA EN DUKTIG LÄSARE
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
SVENSKA.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Hur gör du för att förstå en text?
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Studieteknik och inlärning
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Lässtrategier Att läsa på olika sätt.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
En guide för arbeten i SO
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Del 4 Anteckna och planera
om företaget där du gör din praktik!
Referat Vad är det?.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
STUDIETEKNIK.
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Genrer Krönika 1 Carmen Winding, Bäckaskolan 7-10 sär, Gnosjö –
SKRIVA TEXTER Vad är uppgiften? Berätta om det inte något annat! Skriv mycket! Bättre med lång text och fel än lite och rätt. Några exempel på bisatser.
Konsten att läsa en text En guide till textläsningen i kursen Svenska 3 och Svenska som andraspråk 3.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Hur du kan lära bättre!.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Konsten att läsa skönlitteratur
Att skriva en resonerande text
Texttyper inför NP Vi färskar upp minnet och går igenom de vanligaste texttyperna. Anteckna och följ med i din handout!
STUDIETEKNIK.
Att skriva essä.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Läsförståelse.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Måndag den 5 februari 2018.
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Referat och källhantering.
Att skriva en utredande text
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Lässtrategi Titta på rubrik och bilder.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

4 processer att behärska: Hitta efterfrågad information (sökläsa) Dra enkla slutsatser Sammanföra och tolka information och idéer samt reflektera Granska och värdera innehåll, språk och textuella drag.

Du läser på olika sätt beroende på syfte… SÖKLÄSNING ÖVERSIKTSLÄSNING DJUPLÄSNING

Du sökläser Om du letar efter ord eller namn i en bok… När du letar efter en särskild detalj, ett årtal, ett telefonnummer, ett namn eller ett särskilt ord…

Hur sökläser du? Läs inte varje ord eller varje rad Låt blicken glida över texten som om du letade med ficklampa…

Du översiktsläser När du är på jakt efter användbar information från flera olika källor, eller för att få överblick över en bok, text, nätsida...

Hur översiktsläser du? Läs igenom innehållsförteckningen (om det finns en). Läs rubriker och underrubriker. Titta på bilderna och läs bildtexterna. Läs den första meningen i varje stycke (beskriver ofta innehållet i hela avsnittet). Läs den sista meningen i varje stycke (innehåller ofta en sammanfattning eller en slutsats). Läs sammanfattningar. Leta betydelsebärande ord (substantiv, verb och adjektiv). Leta namn och siffror. Leta kursiverade ord.

Du djupläser När du ska besvara frågor som kräver resonemang och förståelse… När du läser berättande texter, romaner, dikter... När du läser i en lärobok för att förstå och lära in något… När du läser en instruktion...

Hur djupläser du? Innan du börjar att djupläsa är det viktigt att du översiktsläser texten om den är ny för dig. Om du har läst texten tidigare repeterar vad du lärde dig sist och försöker sätta in texten i ett sammanhang.

Hur djupläser du? Du läser alla ord. Du läser långsamt och koncentrerat så att du kan följa med i handlingen eller resonemanget. Du backar och läser om du tappar tråden. Du stannar upp och återberättar/sammanfattar för dig själv. Du är kritisk! Fundera över om det som sägs är sant, vilka fakta har valts ut och varför?

Anpassa hastigheten! Vad är det för text och vad är syftet med läsningen?

Att läsa mellan raderna Du hämtar ledtrådar från: Andra ställen i texten Från egna erfarenheter

Öva upp din förmåga! Samtala om texten (innan, under och efter läsningen) Fundera i förväg om texten Ställ frågor till texten Red ut oklarheter Sammanfatta innehållet i texten

Väck dina förkunskaper! Vad vet du redan om ämnet som texten kommer att handla om? Ställ frågor Tankekartor Gemensamma genomgångar

Lässtrategier Förutsäga, förutspå eller föregripa handlingen Ställa frågor och undra Reda ut oklarheter Sammanfatta

Förutsäga, förutspå eller föregripa handlingen …att i förväg, genom en kort överblick, göra antaganden/gissningar om vad texten kommer att handla om (översiktsläsning)

Hur? Du använder titel, rubriker, underrubriker, bilder och bildtexter för att göra antaganden /gissningar. Du aktiverar dina tidigare kunskaper (vad du vet om ämnet). Du kontrollerar om de förutsägelser eller antaganden du gjorde stämmer, fortlöpande medan du läser.

Ställa frågor och undra …att få fram viktig information i en text. Genom frågor kan du också testa din egen förståelse. Du kan ställa frågor om sådant du vill ta reda på eller undrar över. Du kan ställa frågor där svaret finns i texten. Du kan ställa frågor som svaret finns mellan raderna. Du kan ställa frågor där svaret finns bara hos dig själv och dina kamrater.

Reda ut oklarheter …att se och uppmärksamma det i texten man inte förstår och hur man ska gå till väga för att reparera bristen på förståelse. Vad är svårt att förstå för dig? Vad kan du ta reda på? Kan du söka fakta och förklaringar på nätet? Kan du fråga någon som kan förklara? Vilka ord tycker du är svåra att förstå? Hur kan du få reda på vad de betyder?

Sammanfatta …att med egna ord återge innehållet i en text. rikta uppmärksamheten mot huvudinnehållet och skilj på viktig och mindre viktig information.

När du sammanfattar blir du bättre på att: Kontrollera din egen förståelse av texten Läsa texter mer uppmärksamt Hitta textens viktigaste delar Se den röda tråden Skilja på fakta och åsikter Skriva sakligt och använda egna ord

Sammanfatta En sammanfattning är kortare än originaltexten och utan dina egna åsikter och tankar Du kan sammanfatta en mening, ett stycke, ett längre avsnitt, eller hela texten. Läs igenom texten noga, gärna flera gånger. Slå upp svåra ord och fundera runt vad som är viktigast Stryk under nyckelord (som ”bär” information) Skriv rubriker till varje avsnitt Lägg undan ursprungstexten. Använd nyckelorden och återberätta texten med egna ord