Upphandlingsmyndigheten i Almedalen:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Att göra affärer med offentlig sektor
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Upphandla totalprojekt
Utredningen om inrättande av en ny myndighet för hälso- och vårdinfrastruktur Kerstin Andres
Att göra affärer med offentlig sektor inom LOV
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Av Anne-Marie Morhed och Elin Andersdotter Bengtsson
Genua Nector för ett seriösare svenskt näringsliv Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Åsa Lindqvist Miljösamordnare, GF Varuflöde
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Hur länge har vi haft vi regler?
Säker Vatteninstallation Hobøl 2012
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Upphandling av stöd till bredband
Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hållbara offentliga upphandlingar av städtjänster Städbranschen Sverige branschdagar Jönköping Anna Lipkin.
Upphandling Hur gör vi ?
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, otydliga FFU, ÖP Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Version 1.0 BÄTTRE OFFENTLIG UPPHANDLING. Version 1.0 Syfte Vi vill skapa förutsättningar för förtroendevalda att vara delaktiga i arbetsgivarens offentliga.
HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
Nu gör vi social upphandling! Motala 4 november 2015 Mohamed Hama Ali Gärde Wesslau Advokatbyrå.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
Vilka krav kan du ställa för hållbara transporter? Örebro Natalie Tordnell.
Hållbarhet – socialt ansvarstagande sprit 1
Frukostseminarium: Arbetsrättsliga villkor
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Upphandlingsmyndigheten i Almedalen:
Kick-off dag Amal Shabibi och Victor Muñoz.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Inköp i Region Norrbotten
Regional årlig uppföljning Giftfri miljö 2017 Skypemöte 6 sept
18 januari 2018 Anna Lönnerberg och Johanna Enberg
Områdesmöte Vårterminen 2015.
Peter Nohrstedt Hållbarhetsansvarig SKL Kommentus
Goda arbetsgivarkontakter och meningsfull praktik
Uppsala Public Management Seminar 14 mars
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Hållbar upphandling Peter Nohrstedt, hållbarhetschef Nämil
Sten från Kina och etanol från Brasilien - etiska krav i praktiken Göteborgs stad Trafikkontoret tel
Socialt ansvarsfull upphandling
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Miljö och social hållbarhet i upphandling
Upphandla klimatsmart och hållbart Del 2 den 6 maj
Presentationens avskrift:

Upphandlingsmyndigheten i Almedalen: Smarta offentliga affärer – tillsammans! Ställa och följa upp sociala krav i IT-upphandlingar – hur kan vi kontrollera att mänskliga rättigheter respekteras i leverantörskedjan?

Deltagare                                                            Elisabeth Åberg, Hållbarhetsspecialist Upphandlingsmyndigheten                                  Sebastian Svartz, Ansvarig för hållbarhetsfrågor Statens inköpscentral, Kammarkollegiet  Théo Jaekel, Senior Specialist: Human Rights & Supply Chain, Advokatfirman Vinge Andreas Rydell, Hållbarhetschef, Atea Linda Scott Jacobsson, Upphandlingsspecialist, Swedwatch  

Analys sociala krav IT-upphandlingar 25 st Förfrågnings- underlag datorer & bildskärmar 14 st = 56% Sociala krav 4 st = 16% Uppföljning av sociala krav

Skyldigheter & möjligheter sociala krav Lagkrav Krav myndigheter frivilligt arbetar med Villkor: ILO:s kärnkonventioner ILO:s kärnkonventioner Lokal arbetsrätt Lokal arbetsrätt Fler konventioner & lokal lagstiftning Efter- levnad: Säkerställa Aktivt verka för Ansvar i leverantörs- kedjan: Leverantör Leverantör Grossist Grossist Slutmontering Slutmontering Komponenttillverkning Komponenttillverkning Förädling Förädling Konfliktmineraler Konfliktmineraler

Ställa och följa upp sociala krav – några lärdomar från vår verksamhet Hur är kraven formulerade, framförallt avseende kravtyp och beviskrav? Finns det en strategi och metod för uppföljningen? Hur säkerställer man att kraven/villkoren får genomslag i hela leverantörskedjan? Återfinns det svårspårade (riskfyllda) material i varan/tjänsten ni upphandlar, t.ex. konfliktmineraler? Tillåter kraven/villkoren leverans av de varor/tjänster som behövs?

Letter from the CEO FY15