Upphandlingsmyndigheten i Almedalen: Smarta offentliga affärer – tillsammans! Ställa och följa upp sociala krav i IT-upphandlingar – hur kan vi kontrollera att mänskliga rättigheter respekteras i leverantörskedjan?
Deltagare Elisabeth Åberg, Hållbarhetsspecialist Upphandlingsmyndigheten Sebastian Svartz, Ansvarig för hållbarhetsfrågor Statens inköpscentral, Kammarkollegiet Théo Jaekel, Senior Specialist: Human Rights & Supply Chain, Advokatfirman Vinge Andreas Rydell, Hållbarhetschef, Atea Linda Scott Jacobsson, Upphandlingsspecialist, Swedwatch
Analys sociala krav IT-upphandlingar 25 st Förfrågnings- underlag datorer & bildskärmar 14 st = 56% Sociala krav 4 st = 16% Uppföljning av sociala krav
Skyldigheter & möjligheter sociala krav Lagkrav Krav myndigheter frivilligt arbetar med Villkor: ILO:s kärnkonventioner ILO:s kärnkonventioner Lokal arbetsrätt Lokal arbetsrätt Fler konventioner & lokal lagstiftning Efter- levnad: Säkerställa Aktivt verka för Ansvar i leverantörs- kedjan: Leverantör Leverantör Grossist Grossist Slutmontering Slutmontering Komponenttillverkning Komponenttillverkning Förädling Förädling Konfliktmineraler Konfliktmineraler
Ställa och följa upp sociala krav – några lärdomar från vår verksamhet Hur är kraven formulerade, framförallt avseende kravtyp och beviskrav? Finns det en strategi och metod för uppföljningen? Hur säkerställer man att kraven/villkoren får genomslag i hela leverantörskedjan? Återfinns det svårspårade (riskfyllda) material i varan/tjänsten ni upphandlar, t.ex. konfliktmineraler? Tillåter kraven/villkoren leverans av de varor/tjänster som behövs?
Letter from the CEO FY15