NT: Kontext och kanonisering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KRISTENDOMEN Vad tänker du på när du hör ordet kristendom?
Advertisements

De abrahamitiska religionerna: Kristendom
Nionde söndagen Efter trefaldighet Tema: Goda förvaltare Kollekten går till: Svenska kyrkas internationella arbete. För kollekten i Berga är
Vem är Gud?. Jesaja 46:9 ”jag är Gud, och det finns ingen annan Gud, ingen som jag.” Svenska Folkbibeln.
Missionsundervisning i skriftskolan Exempel på saker att ta upp under lektionerna om mission.
Ett förslag på arbetsgång
KRISTENDOMEN. PLANERING 1: Historia 2: Helig skrift 3: Speciella riter 4: Centrala gestalter 5: Gudssynen.
Aposteln Paulus Efter Jesus död och återuppståndelse spreds kristendomens lära genom apostlarna. En av Jesus främsta förespåkarna var aposteln Paulus.
Judendom Davidsstjärna. Sabbat Chanukka Sabbat börjar på Fredagseftermiddagen och slutar när solen går ner på lördagen och dom gör det här för att Gud.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Buddhism Meditation. Meditation Används för att: Finna positivt sinnestillstånd Sträva efter upplysningen Vinna insikt om den ultimata verklighetens natur.
Tre religioner – systerreligioner. Judendomen, kristendomen, islam Tre olika religioner men mycket gemensamt Kommer från samma del av världen Abraham.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
RELIGIONEN I KINA Fyra traditioner: - Gammal kinesisk folktro - Taoism - Konfusianism - Kinesisk buddhism.
HOSIANNA Hosianna, kommer från hebreiskan och betyder "rädda oss" eller "kom med hjälp!". Det är en hos judarna förekommande vädjan till konungar eller.
Jesus stressade inte -men han hann ändå.. Jesus var Gud och samtidigt människa. Han blev: Hungrig, trött, ledsen, arg och upprörd. Hungrig, trött, ledsen,
Abrahams religioner Judendom Kristendom Islam. Förbundet Abraham är urfadern till de tre religionerna – han var den första människa som slöt ett förbund.
Bibeln Bygger på muntlig tradition från 900-talet f.v.t (=före vår tidräkning)framåt.
Guds utvalda folk - förbundsfolket
Evangeliets kraft 2.
Kommande moment Idag: Gruppövning 1 Historiesyn
Hellenismen – fortsättning från sist
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Religion - vad är det?.
Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga
Aposteln Paulus Efter Jesus död och återuppståndelse spreds kristendomens lära genom apostlarna. En av Jesus främsta förespåkarna var aposteln Paulus som.
Försoningsläran, kärleksbudskapet
Från Kristus till Kristendom
Internationella relationer
Olika sätt att tänka om människor, samhället och världen…
Både religion och nationalitet
FRÅN MEDBEROENDE TILL MEDMÄNNISKA
Rödluvan och vargen.
Varför läser ni religionskunskap?
Evangeliets kraft 1.
Konsten att läsa skönlitteratur
Andens gåvor 1.
Lektionsuppgift Under dagens lektion kommer ni att delas in i 4 olika grupper där det kommer att lottas ut vilken grupp som får ansvar för vilken av de.
Du kan göra lärjungar!.
Brokyrkan Sundsvall & Street Aid
Bön & tillbedjan.
Helgelse Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst.
Vad är religion och vad är livsåskådningar?
Lektion 2:1 Våldets uttryck Våldet tar sig olika uttryck
Nyreligiositet OCH FRIKYRKKOR
Iris Rosengren Larsson
Läsförståelse.
Monoteistiska religioner Islam – moskén och koranen
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Balanserad hand öppning i NT
Upplysningen 1700.
Hinduismen Den äldsta världsreligionen, flera tusen år gammal!
Motala Baptistförsamling Söndag 3 juni 2018
Barnkonventionen.
En gemenskap som väcker förundran
JUDENDOM Några begrepp....
En samling idéer om hur ett bra samhälle bör styras
Ett nådens år Matteusevangeliet 21:1-11.
Det handlar inte om oss Markusevangeliet 1:32-39
Textgenrer.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
”Från Paulus, apostel, utsänd inte av människor eller genom någon människa utan av Jesus Kristus och Gud fadern som uppväckt honom från de döda.  2Jag.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Världens största religion
Om buden.
Om Tro.
Kyrkan. Kyrkan Hej. Det är jag som skall visa er lite om vad kyrkan är för något om jag hinner.
Helig Ande.
Presentationens avskrift:

NT: Kontext och kanonisering Wilhelm Kardemark

Föreläsningen Tidsperioden 300f.kr. – ca 100e.kr (400 ang. kanon) Kulturhistoria - ”Ordkunskap”. Hur påverkade sammanhanget texterna? 1 – geografi 2 – Rom/romartiden, fokus på religioner 3 – Det judiska folket, fokus på religionen 4 – Hellenistisk kultur och filosofi 5 – Kanoniseringsprocessen 6 – Om översättning

NT – kontext 1. Geografi Israel - genomfartsled - buffertzon Medelhavsvärlden Israel - genomfartsled - buffertzon

2. Rom Stormakt Religion Tempel och hemma. Andra religioner Inkorporering Tolerans och förbud. Judisk ”religionsfrihet”.

Kung och gud (och överstepräst) Viktig del i hellenistisk kultur Rom/religioner, forts. Kejsarkult Kung och gud (och överstepräst) Viktig del i hellenistisk kultur Kejsarens genius Viktigare i provinserna Pax romana Dominus et deus noster; euangelion; advéntus etc. Välgörare, frälsare, herre etc. – underordning och konflikt.

Esoteriska. Invigningsriter och offer. Öppna för alla Mithraskulten Rom/religioner, forts. Mysteriereligioner Individfokuserade Esoteriska. Invigningsriter och offer. Öppna för alla Mithraskulten Främst soldater Broderskap Initiation till ett nytt liv – utan oro för döden. Död och uppståndelse Helios son – solen central. - vår- och höstdagjämningar, sommar- och vintersolstånd; dies solis - tidslighet

Rom/religioner/mysteriereligioner, forts. Föds ur en klippa 25 december, hittas av herdar Den obesegrade guden – dödar tjuren och nyskapar världen. Etik – ära, pliktuppfyllelse, offer Gnosticism (Gnosis – kunskap/insikt) Dualism: ljus – mörker; ande – värld; själ – kropp Ljusguden och Demiurgen ”Fallet” skapar människan Ljusväsen utgår från det goda. Ett sjunker till den fysiska världen – människan. Oskyldigt fången i materien Människan ska nå insikt om ljusgnistans enhet med den gode guden Ingen ny jord eller liknande. Kroppen uppstår ej Jesus – budbärare, doketisk syn (skenkropp) Fler texter än de kristna – som de kristna inte såg som apostoliska

3. Det judiska folket Ockuperade (och utspridda) 63 f.kr. intas Jerusalem 40 f.kr. Herodes (den store) kung – slår tillbaka parternas invasion, säkrar romerskt styre. Ombyggnation av templet inleds. Herodes Antipas (4 f.kr – 39 e.kr.), Galiléen och Peréen Från år 6 e.kr. styrs Judéen direkt av Rom med hjälp av Pontius Pilatus – ”osmidigt” styre Förtryck, hårt skattetryck, tvångsarbete - revolt och nederlag, 66-70 e.kr. Templet förstörs

Det judiska folket, forts. Religion ”Hör Israel! Herren är vår Gud, Herren är en” Gud som skapare och upprätthållare Gud ensam ska dyrkas, älskas, respekteras - grundmönster för alla relationer – även till främlingar (det dubbla kärleksbudet) Förbundstanken – Guds nåd (inte merit). Omsorg och lydnad Ett nytt förbund upphäver inte ett gammalt Lidande och återupprättelse – hopp om Messias (bland vissa) Templet – kultisk och organisatorisk centralpunkt - offer – för alla, men bara till Gud - bön, undervisning, gudstjänst Synagogan – den lokala, icke-professionella motsvarigheten - textläsning, bön, veg.offer i diasporan

Det judiska folket, forts. Grupper Partier/filosofiska skolor – livsåskådningar Fariséer, Saddukéer, Esséer. Fariséer - tolkning av Torah. Skriftlig med muntlig. - bildningideal. - människosyn – fri vilja, kan ta ansvar, ”syndafallet” beskriver hur det ofta går (jfr. Joh. 3:1-11; 8:31-47). De kristna talade för en fundamental förändring - teologiska nyheter som uppståndelse. - rituell renhet - beit Hillel – Gud och medmänniskan (Mark. 12:28) - beit Shammai – maximering

Det judiska folket, forts. Saddukéer - eliten, relaterat till templet - endast pentateuken som normerande – inte de andra texterna eller mutlig tradition - ingen uppståndelse, inga änglar – Apg. 23:6-10 - väntar inte på guldåldern - Jesus varnar: Matt. 16:5-12

4. Hellenismen – kultur och filosofi Hellenismen, hellenistisk-romersk tid ca 300 – 0. Generella drag: individualism. Mångfald och likhet. Synkretism. Ödestro och astrologi. ”Vidskepelse” Epikurismen – ”Lev tillbakadraget!” Den egna sinnesron och njutningen i centrum Tetrafármakos – 1 räds inte gudomen, 2 döden kommer oss icke vid, 3 det goda är lätt att förvärva, 4 det onda är lätt att övervinna ”…allt gott och ont bor i förnimmelsen…” ”…och döden är just upphörandet av förnimmelsen” ”Men om det nu förkunnas att Kristus uppstått från de döda, hur kan då några bland er säga att det inte finns någon uppståndelse för de döda?” 1 Kor, 15:12

Stoicismen (Zenon, 336-263 f.v.t.) Materialism hellenismen Stoicismen (Zenon, 336-263 f.v.t.) Materialism Panteism. Gudomlig försyn och vilja/förnuft. Själens odödlighet Inre lugn, oberoende. Kontroll på tankarna – frihet! Alla har en plats i den kosmiska ordningen. Insikt i den kosmiska harmonin genom reflektion - Förverkliga din natur. Kväv passionerna. Lev inte tillbakadraget. Positivt och krävt! Autarkeia

Hellenismen ”Ty ur ditt sköte vi gått, Gudsavbild hava vi undfått, vi allena av allt som rör sig på jorden. Därför jag sjunger ditt lov, ditt namn evigt jag vill prisa /…/Gud, ej något kan ske din vilja förutan på jorden, icke i himmelens eviga rymd och icke i havet annat än allt vad de oförnuftiga göra.” Kristet eller stoiskt? ”Ty i honom är det vi lever, rör oss och är till, som några av era skalder sagt: Vi har vårt ursprung i honom.” Apg, 17:27. ”Inte för att jag lidit någon nöd. Jag har lärt mig att klara mig med det jag har. Jag kan leva fattig och jag kan leva i överflöd /…/ allt förmår jag genom honom som ger mig kraft.” Fil. 4:11-13

5. Kanoniseringsprocessen ”Kanon” – rättesnöre Mycket kom inte med Varför? Praktiskt Avgränsning Gnosticismen Texterna ska vara apostoliska Överensstämma med helheten – ex. Jesus som människa och Gud; kyrkan – inte bara individer. En Gud. Kroppens (allas) uppståndelse. Jesus som frälsare – som ska återkomma Muntlig och skriftlig tradition Markion – Paulus brev och Lukasevangeliet Klart i slutet av 300-t. (texterna författade de första 100)

Kanoniseringsprocessen De synoptiska evangelierna – Matt, Mark, Luk Tvåkällshypotesen – Mark. + en okänd 6. Översättning Vad innebär det att översätta? - ett teckensystem till ett annat? - litteral och idiomatisk översättning Till grekiska - Septuaginta, ca 200-100-t fkr. GT + apokryfer Till latin - Vulgata, ca 400 ekr. GT+NT Till svenska - Gustav Wasas, 1917, 2000

Avslutning En rörelse i dialog och konfrontation med sin omgivnings livsåskådningar och seder (filosofier och religioner) Texterna påverkas av detta – talar om den värld folk känner till, argumenterar mot och positionerar sig i förhållande till världen Dåtidens föreställningar speglas, ex. synen på män och kvinnor Kanon – det skulle kunna varit annorlunda. Inget godtycke Måste texterna historiseras? Texterna som historiska och heliga – går det ihop? Kunskap motverkar förenklade tolkningar och schabloner (av ex. judarna) Lyfta fram fler meningsskikt och principer’ Tolkningen är aldrig avslutad!