Släpp kommunikatörerna loss, det är nya tider!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LEDANDE FÖRETAGSKOMMUNIKATION FÖR DEN DIGITALA ÅLDERN Avaya Användarförening Mars 2016 Göteborg Tomas Wangdell Sverigechef Avaya.
Advertisements

Att förbättra världen genom återvinning och utbildning Handen på hjärtat – har vi inte ofta för mycket kläder i garderoben som vi inte använder? Det är.
Kriskommunikation en viktig del i hanteringen av samhällstörningar Jesper Falkheimer
Samverkan mellan myndigheter
Tillsammans för en smartare @asazetterberg.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Jämställdhet och EU-finansiering – två exempel EUFOU:s nätverksträff, 17 maj 2016 Maria Lindholm, Vetenskap & Allmänhet, VA.
ÖS Anvisningar. ÖS Anvisningar 2011 Bakgrund: ÖS anvisningar är de planeringsanvisningar som ÖS ger ut till kansliet och förbunden för att inrikta planering.
SMART KOMMUN I NACKA: ENKEL OCH ÖPPEN VÅRT MÅL ÄR ATT BLI BÄST PÅ ATT VARA KOMMUN.
BRAND PR KUNGSGATAN 66, STOCKHOLM, SWEDEN.
Digitization and Management Consulting
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
INCLUSIVE CITY.
Socialt Entreprenörskap Tillväxtverkets roll och uppdrag
Fredrik Steinholtz - Vagabond nt AB Fredrik Steinholtz -
Hur ser den nationella riskbilden ut idag och i framtiden
En hållbar organisation
års erfarenhet medarbetare
… … … … … … … … … 5. VIKTIGA UPPGIFTER PARTNER KUNDGRUPP VÄRDELÖFTE
Digitalisering, flera begrepp i samma term
Politisk kommunikation II
Social oro ur ett teoretiskt perspektiv
Utveckling i Norsjö kommun med stöd av digitalisering och IT
Jämställd regional tillväxt Blekinge Malin Faraasen
En mer personcentrerad sjukskrivning för kvinnor mellan år
XX kommun Kommunikationsplan.
En kort presentation av Tillväxtverket
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK OCH EDGYMNASIET.SE
SPECIALISTER PÅ DETALJHANDEL
Action Learning A group of peers, each seeking to bring about some change in the world, who meet regularly to discuss where they are each experiencing.
En plats att kalla hemma - Barnfamiljer i bostadskrisen skugga
Välkommen till nätverk för publicerare och redaktörer
Index för att mäta företags kapacitet att energieffektivisera
VERONICA MAGNUSSON Global Competence and development Manager
Etik- planering.
KONTORSKAFFE.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Svensk stålindustris digitala mognad
Marknadsföringsplan Ditt namn.
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Ny vision Samtal om framtiden
TRENDER I TRANSPORTSYSTEMET – TRAFIKVERKETS OMVÄRLDSANALYS Hösten 2014
Hur ökar vi förståelsen av ekosystemtjänsternas värden
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Datum x/x – x/x
WILL YOUR THESIS MAKE A DIFFERENCE?
Nu ökar vi takten för att nå miljömålen
ledar- & medarbetarskap
Välkommen till företagsledarnätverk!
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
Attityd till styrelsearbete
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Konsumenterna och miljön 2018
Upplevelser och växande kunskap med Skogen i Skolan
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader Brännpunkt Konsekvenser för staden
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Framtidens vårdinformationsmiljö Webbutbildning
Hållbar utveckling måste vara
The Swedish MSP process “The future we want” Better together
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
PSS och framtiden… ”Hur vill vi ha´t?”
Gymnasiedagarna & Future Skills 2019
Ansvar för hållbarhet kräver uppföljning och redovisning
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Nya hastighetsgränser
It all starts with a good teacher
Hur man gör det lätt att göra rätt
Våra kvalitetstränare
Presentationens avskrift:

Släpp kommunikatörerna loss, det är nya tider! Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation

Vår studie (2016, ca 8000 respondenter) “kommunikativa organisationer” visar att en majoritet av chefer och medarbetare i elva företag och offentliga organisationer:

Anser att kommunikation är en mycket viktig faktor för att organisationer ska nå sina affärs- eller verksamhetsmål

Men att kommunikatörernas uppdrag är otydligt

Chefer och kommunikatörer anser att ledarskapskommunikation, kommunikation med konsument/ kund eller medborgare och förändringskommunikation är viktigast för att nå verksamhetens mål.

Men cheferna anser att kommunikatörernas främsta kompetensområden är att arbeta med kommunikationskanaler, medierelationer samt att skriva och utforma texter.

Medan kommunikatörerna anser att de lägger mest resurser på interna möten, externa webbplatser samt kommunikation med konsument/ kund eller medborgare.

Anser att vertikal kommunikation funkar rätt bra (ledning/medarbetare).

Men tycker att den horisontella kommunikationen funkar mindre bra

Vilken är den största utmaningen för kommunikatörerna i dagens organisationer? Att få en plats i ledningsgruppen Att hantera alla digitala kanaler Att koppla samman verksamhetsstrategin med kommunikationsstrategin Att hantera kriser

Excellenta kommunikationsavdelningar? “Excellent communication departments are stronger aligned to the top management, more geared towards organisational listening, and much better in measuring the business impact of communication”.

Kommunikationstrender

Gränser utmanas Samhälle och marknad Reklam och PR Journalistik och desinformation Intern och extern kommunikation Marknad, HR. management och kommunikation

Solid Society Centralisering av funktioner och institutioner Kontroll Tydliga gränser och avgränsade discipliner Långsiktig planering och rationella målgrupper Masskommunikation

Liquid Society Upplevd osäkerhet genom mer information och fler valmöjligheter Fördjupad individualism och ökad reflexivitet Medialisering över tid och rum Mobilitet Interpersonell kommunikation i realtid

individuals and organizations 1. AUTOCOMMUNICATION individuals and organizations talking to themselves

Narcissus. Caravaggio, M. (1594-96)

3. OSÄKERHET ”Människan är dömd att välja”. Behov av SENSEGIVERS. 2. PARTICIPATORY CULTURE ”Here comes everybody” (Clay Shirkin) . 3. OSÄKERHET ”Människan är dömd att välja”. Behov av SENSEGIVERS. 3. OSÄKERHET ”Människan är dömd att välja”. Behov av SENSEGIVERS.

KOLLEKTIV INTELLIGENS 3. KOLLEKTIV INTELLIGENS ”None of us can know everything; each of us know something, and we can put the pieces together if we pool our resources and combine our skills” (Henry Jenkins)

© Jesper Falkheimer

4. OSÄKERHET

© Jesper Falkheimer

Kommunikationsideal: från funktion till ledningsprocess Drivkraft - förändrade samhällsvillkor: demografiskt, sociekonomiskt och politiskt: hybridisering, ökad transparens, okontrollerat informationsflöde – och krav på långsiktig hållbarhet – etik, miljö, socialt ansvar Nya affärsmodeller och arbetssprocesser: co-creation, digitalisering, gränsöverskridande Förstärkta intressenter: konsumenter och medborgare är alltmer aktiva, krävande och har nya möjligheter att kanalisera sina attityder

Kommunikativa utmaningar (makro) Datadriven kommunikation (IRL) Visualisering (agendasetting) Informationsstress (fragmentarisering) Förståelseorientering (jfr förklara) Mediedrivna beslutsprocesser (anpassning) Kortsiktighet (med oanade konsekvenser) Informalisering (“intimisering av arbetslivet”) Nätverk (socialt kapital)

Kommunikativa utmaningar (mikro) Förändring och minskad auktoritetstro ställer ökade krav på organisationers kommunikation som ledningssystem Nya och sociala medier minskar kontroll (private politics) Förändringstakten kräver ökad snabbhet och improvisationsförmåga: mer kreativitet, mindre planer Organisering av kommunikationsverksamhet behöver effektiviseras (centrum/periferi samt relation till andra avdelningar: HR, marknad etc) Ökat ansvar och mer resurser kräver ökad resultatorientering: att visa värde centralt (hur?)

Gillar förändring (1) Gillar inte förändring (2) ---------------------------------------- Gillar seriösa planer (1) Gillar att agera snabbt (2)

© Jesper Falkheimer