Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

SPECIALISTER PÅ DETALJHANDEL

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "SPECIALISTER PÅ DETALJHANDEL"— Presentationens avskrift:

1

2 SPECIALISTER PÅ DETALJHANDEL
TBS MEDIABYRÅ SPECIALISTER PÅ DETALJHANDEL Torbjörn Carlsson Byråchef

3 KORT OM OSS Specialiserade på detaljhandelsföretag Startade 1991
En fristående mediebyrå med fokus på insiktsbaserad medierådgivning. Medier, kommunikation och konsumentbeteenden + ny teknik och data Vi intresserar oss för och lär oss våra kunders affär. Vi gillar relationer. Vi gillar att jobba tillsammans – långsiktigt, strategiskt och kreativt Omsätter 350 MSEK Kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Partners i Norge, Danmark och Finland.

4 ONBOARDING Definiera målgrupper (min 250 000 unika)
SORTIMENTSEXPO Definiera målgrupper (min unika) Listor med - adresser + kampanj- material skickas till mediebolaget Matchning mot mediebolagets inloggade användare. data tas bort från systemen Kampanjen läggs live Uppdatering av målgrupp (1 gång/månad) Mediebolaget Annonsör ONBOARDING

5 DETALJHANDELNS MEDIEBAROMETER 2017
Konsumentundersökning Kantar Sifo 2.170 respondenter Representativt urval år Företagsundersökning HUI Research 108 respondenter Ansvariga marknadsföring Utveckling från föregående år Fler respondenter konsument Unik länkning till Orvesto konsument Utökade frågeställningar Adderade medieslag

6 BRANSCHÖVERSIKT 2017 Konsumentundersökningen (14 st)
Apoteksprodukter/Skönhet/Hälsa Glasögon/Linser Accessoarer/Klockor Skor/Kläder Sport/Fritid (kläder/skor/utrustning) Möbler/Heminredning Elektronikprodukter/Vitvaror Böcker/Media Trädgård/Blommor Byggmateriel/Färg/Kök Bildelar/Biltillbehör Livsmedel Diverse/Lågprishandel Semesterresor

7 DIGITALISERING! Nu?

8 DIGITAL UTVECKLING GÅR
SNABBARE ÄN NÅGONSIN VR IoT 3D AR RFID

9 KOMMUNIKATION ALLT VIKTIGARE
Plats System Kommunikation Produkt Logistik Leverantörer Pris Personal

10 FÖRETAGENS SYN PÅ OFFLINE VS ONLINE

11 FÖRETAGENS PLANERING FÖR 2017

12 SAMBAND UPPFATTNING OCH PLANER
~55% av extern budget ~20% av extern budget ~25% i Ägda kanaler Klar omfördelning till förmån för ägda kanaler samt extern Online på bekostnad av extern Offline

13 FÖRÄNDRING 2017 vs 2016 KÖPT MEDIA (PUSH) SOCIALA MEDIER/ BLOGGAR ETC.
Offline Online KÖPT MEDIA (PUSH) SOCIALA MEDIER/ BLOGGAR ETC. SÖK ÄGDA KANALER

14 VAD INNEBÄR EXTERN OMFÖRDELNING?

15 ÄR KONSUMENTERNA MED PÅ TÅGET?

16 DIGITALISERINGEN SKER SÅ SMÅTT
* Kommersiella medier (dvs exkl. Public Service) ** Internet via Dator/Surfplatta/Mobilen Källa: Orvesto konsument

17 VISSA MER ÄN ANDRA * Kommersiella medier (dvs exkl. Public Service)
** Internet via Dator/Surfplatta/Mobilen Källa: Orvesto konsument

18 MILLENNIALS IDAG OCH IMORGON

19 DIGITALT GENOMSLAG GENOM KUNDRESAN

20 DIGITALT SKILJER MEN INTE DE ÖVRIGA
Millennials vs Övriga generationer Offline: +7; Online +72; Butik +/-0

21 SOCIALT DRIVER DIGITALA NYTTAN
Millennials vs Övriga generationer Banner/Video: +6; Socialt/Bloggar +13; Sök +3; Hemsida +5

22 TRANSFORMATION AV OFFLINE
Millennials vs Övriga generationer Print: -6; DR -4; TV/Radio/Bio +11; OOH +6

23 GENOMSLAG I EN DIGITAL ERA

24 GENOMSLAG I EN DIGITAL ERA
Multiplatform TV /”long format” har ca 2,3 ggr högre ROI än Sök/Display och ”Short format” digital exponering Detta till följd av de långsiktiga effekterna av dessa exponeringar Källa: Accenture, New Insights Into Multiplatform TV

25 LIKA OAVSETT BRANSCH?

26 BRANSCHER ÄR OLIKA ”MOGNA”
Värdeandel Millennials ~16% ~18%

27 DIGITALA KANALER INVERKAR…MEN OFFLINE
ÄR FORTFARANDE EN KRITISK BESTÅNDSDEL

28 OBSERVATION ÄR AVGÖRANDE I KUNDRESAN
Andel av pop. Endast ägda kanaler Externa kanaler Ägda & Externa Bygg 9,7% 32,8% 31,7% Semester 5,3% 35,3% 45,6%

29 DRIVKRAFTERNA I HANDELN
60% 13% Köpbeteende drivs till låg del av lojalitet i handeln (13%) Initial tänkbarhet förklarar ofta mer än 60% av tillväxten Källa: McKinsey, The new battleground for marketing-led growth

30 SPRINGER FÖRETAGEN FÖR FORT??

31 JA, DET SER UT SÅ….

32 FINNS RISK ATT SNUBBLA AV BARA FARTEN
60% 13%

33 MÅNGA DIMENSIONER ATT BALANSERA
$

34 PUSSLET Bransch ”mognad” Förändrings- takt Media mix/ Budget Syfte/
Timing

35 DETALJINSIKTER FÖR DIN BRANSCH
OCH DINA KUNDER Apoteksprodukter/Skönhet/Hälsa Glasögon/Linser Accessoarer/Klockor Skor/Kläder Sport/Fritid (kläder/skor/utrustning) Möbler/Heminredning Elektronikprodukter/Vitvaror Böcker/Media Trädgård/Blommor Byggmateriel/Färg/Kök Bildelar/Biltillbehör Livsmedel Diverse/Lågprishandel Semesterresor Kontakt: Marcus Krés eller kontaktperson på TBS

36


Ladda ner ppt "SPECIALISTER PÅ DETALJHANDEL"

Liknande presentationer


Google-annonser