Viktiga begrepp i historia

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Återberättande text Berättar om något som har hänt.
Advertisements

HFF:s P02 Läsprojektet 2015 Ett samarbete mellan Huskvarna bibliotek och Huskvarna FF.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Sv Aktuellt i antagningen Erik Kyhlberg.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Målvaktsutbildning grund del 1 - Målgrupp grön och blå nivå
Att använda PrimärvårdsKvalitet, del 2
Åsa Karlsson, Nösnäsgymnasiet, Stenungsund –
Nya rutiner: tryckning av avhandlingar
SVMF Höstmöte 2016 Vad händer i Sverige
Huvudsats och huvudsats
De sju intelligenserna
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Barnets bästa i främsta rummet
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Rockens historia Från rötterna till 60-talet.
På söndag blir det sommartid Men först kollar vi på vecka
Storvreta 4-6 Januari 2014 Bele Barkarby P04.
Artefakter.
Varför tycker jag som jag gör? Om våra informationskällor.
Konsten att läsa skönlitteratur
Föräldraenkät 2017 Förskola
Föreläsning 1 Programmeringsteknik DD1310
Vi ger oss själva och andra arbetsro
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
APL info åk 1 Arbetsförlagt arbete.
Jämförande mätning NFS 2004:6 samt Handbok 2004:3
Formativt lärande.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Iris Rosengren Larsson
Sweol.com Verb Ditt sommarlov 8 sidor
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Nu är det dags! Ansökan till gymnasiet
Lathund-Ladok-95-Studiedeltagande
- Geografi - Att studera helheten.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Västerås April 2016 Bele Barkarby P04.
Soloföretagare 4 december 2015.
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Ledtråd: ett vasst vårtecken!
Mer information om Ladok
Barn – och ungdomspsykiatriska kliniken
Ledtråden En tragisk krasch så hemsk ja fy och usch Vad hade du gjort om du varit George W. Bush?
Verb Ett verb talar om vad någon gör eller vad som händer.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
Övning Tid: minuter Virala konsekvenser.
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
SKOLA24 • VANLIGA FRÅGOR december 2018 Vanliga frågor!
Inför gymnasiet 2019 Viktiga datum Krav inför Introduktionsprogram
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
FAQ NYA Fritester Tekniska kommittén.
Verb I denna PowerPoint kommer ni få veta lite om  verb I olika former och hur de används I den svenska grammatiken. 
Källkritik och historiska källor
barnskötare Karin Andersson, Studie- och yrkesvägledare, Sfi sandviken
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Börja med att skriva in alla tävlandes namn i resultattabellen
Dokumentera rätt i vården
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Catha Glaas Herrängens skola
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
En genomsnittlig svensks utsläpp – 11 ton CO2/år
Gymnasievalet 2019 Vad händer nu?.
Berättar om något som har hänt
ja nej först sedan bra dåligt stopp/vänta på nytt jag du säga fråga
Presentationens avskrift:

Viktiga begrepp i historia PAJE

Viktiga begrepp för att förstå historia Historiska faktorer: Ett begrepp för att visa på händelser, personer, platser eller årtal som är särskilt viktiga. Delas upp i två kategorier: 1. Grundläggande/underliggande faktorer: Viktiga faktorer som alla behövs. Tas en grundläggande/underliggande faktor bort kan inte händelsen ske. 2. Utlösande faktorer: De/dem faktorer som sätter igång händelsen. Är som en buss, kommer en ny utlösande faktor var 10 minut. Konsekvenser eller resultat: Vad leder händelsen till i förlängningen. Ofta något som har betydelse flera hundra år efter händelsen.

Begreppen grundläggande/underliggande och utlösande faktorer används för att förstå alla viktiga historiska skeenden. Ställer man en fråga till varför något har hänt hittar man svaren i de grundläggande/underliggande faktorerna. De utlösande faktorerna svarar inte på frågan VARFÖR något skedde.

Ett exempel Du kommer försent till första lektionen och har inte ätit frukost. Den utlösande faktorn: Missad buss. Ja du missade bussen, men VARFÖR missade du bussen? De grundläggande faktorerna: Dina föräldrar var borta och du var uppe sent på kvällen och tittade på tv. Du valde att snooza länge. En lång dusch på morgonen för att piggna till. Konsekvenser: Samtliga på lektionen blir störda av att någon kommer in sent. Läraren blir irriterad. Du blir okoncentrerad och får ont i huvudet på eftermiddagen eftersom att du har slarvat med frukosten. Du går hem innan dagen är slut.

Dessa begrepp ska du försöka använda dig av nu när vi ska försöka förstå de grundläggande/underliggande faktorerna kring revolutionerna och vad konsekvenserna blev av revolutionerna.