Utgångspunkt för insatser – ungdomens behov, förutsättningar och mål

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Ungdomar utanför gymnasieskolan
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Den nationella ungdomspolitiken
En reviderad läroplan för förskolan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Närvårdssamverkan Csadadas Asdas Ksaldjaksld Saldöksaldö Närvårdssamverkan Södra Älvsborg.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Uppsökande och förebyggande arbete
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Med fokus på unga En politik för goda levnadsvillkor, makt och inflytande Foto: Colourbox.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Tidigt ingripande och förebyggande stöd för elever inom allmän undervisningen.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Gymnasieskola/Vuxenutbildning Mattias Olsson, skolchef Barn- och utbildningsnämnden Kommunalt aktivitetsansvar.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker.
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
”Valberednings- seminarium”
Miljömålen består av tre slags mål
Varför en satsning på psykisk hälsa?
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Miljömålen består av tre slags mål
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Resultat från deluppföljning av Dialog och samarbete
Personen från Skolverket
Gnosjö kommuns styrmodell
Välkomna! Dagordning Inledning: Helene Moquist, Uppföljningsenheten
Samordnad utveckling för god och nära vård
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Utgångspunkt för insatser – ungdomens behov, förutsättningar och mål Unga i fokus ”Skäms inte för att du är människa, var stolt! Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.” Tranströmer 1989, ur Romanska Bågar MARIANNE Utgångspunkt för insatser – ungdomens behov, förutsättningar och mål Varmt välkommen hit idag till den här konferensen som kommer handla om innehållet i de allmänna råd som tagits fram för att normera och föröppningsvis stödja er i kommunerna som ansvarar för och arbetar med kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar som varken studerar eller arbetar. 1 av 8 blir inte behöriga till ett nationellt program. 1 av 4 blir fullföljer sin gymnasieutbildning inom loppet av 4 år. 35-40 000 ungdomar omfattas av kommunernas aktivitetsansvar och av dem är det 8-9 000 som står helt utanför utbildningssystemet. Att ha de unga som berörs av aktivitetsansvaret i fokus är viktigt! Att se deras möjligheter, behov, kreativa förmåga är viktigt för att stärka deras självförtroende och öppna möjligheter för varje individ att blomma! Det är viktigt att se potentialen i varje människa och här har kommunerna ett viktigt uppdrag att skapa goda förutsättningar för just det. En person som beskrivit varje människas pontential på ett mycket målande sätt är poeten och författaren Tomas Tranströmer i sin dikt Romanska Bågar. Tar man på sig de ”glasögonen”, så tror jag att världen och skolan skulle kunna bli mycket mera kärleksfull, mänsklig och vi skulle se varje människas inneboende kraft. Jag läser därför dikten Romanska bågar och hoppas den stämmer till eftertanke. Romanska bågar Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörket. Valv gapande bakom valv och ingen överblick. Några ljuslågor fladdrade. En ängel utan ansikte omfamnade mig och viskade genom hela kroppen: ”Skäms inte för att du är människa, var stolt! Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt. Du blir aldrig färdig, och det är som det skall.” Jag var blind av tårar och föstes ut på den solsjudande piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones, Herr Tanaka och Signora Sabatini och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt. Utbildning en av de viktigaste faktorerna för ungdomars framtida möjligheter. Ungdomar som aldrig har påbörjat eller inte har fullföljt sin gymnasieutbildning, riskerar i många fall att hamna i en utsatt situation. De kan få svårigheter att komma vidare i utbildning och i en förlängning hamna i arbetslöshet eller en utsatt situation. Det här är man överens om i olika förarbeten och utredningar som genomförts kring ungdomar som varken studerar eller arbetar. Att jobba främjande och med utveckling av skola/utbildning, för att unga ska känna motivation att fullfölja densamma, är viktigt. Ser man att någon individ har svårigheter, så kan Tidiga stödinsatser kan vara avgörande i en ung människas liv Utbildning har konstaterats vara en mycket viktigt faktor för deras framtida möjligheter Och om någon individ inte genomför, avbryter eller inte fullföljer sin utbildning så har hemkommen det övergripande ansvaret för insatser som beskrivs i skollagen om kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar. Att tidigt sätta in stödinsatser kan, enligt förarbetena, vara avgörande i en ung människas liv och utvecklingsprocess. Stödjande insatser, såväl kommunala som statliga, behöver vara snabba och effektiva, eftersom varje dag utan erbjudande om stöd, är en dag för mycket i en ung människas liv. Det är också viktigt att utgångspunkten för stöd och insatser sker utifrån ungdomens behov, förutsättningar och mål och inte utifrån organiseringen av den offentliga verksamheten. Men vad är då allmänna råd?

Konsten att behålla elever i skolan Konsten att behålla elever i skolan! Eleven behöver känna att han eller hon klarar skolan! ”Eleverna behöver känna att de klarar av skolan. För att de ska göra det är det avgörande att de får stöd att utveckla sina kärnkompetenser. Självkänsla, förmåga att fatta beslut, ta ansvar, etik och moral samt förmåga att planera ger en känsla av att lyckas.” ”Det handlar också om hur skolan arbetar utifrån läroplanerna i undervisningen.” ”Medan elever i dag växer in i IKT-samhället kan de förändringar det innebär motarbetas i skolan.” Britten Ekstrand docent i pedagogik. Linnéuniversitetet. Lika värde nr 4 spec.ped skolmyndigheten.

Tilläggsdirektiv till Samordnare för unga som varken arbetar eller studerar (U 2015:06) Dir 2016:82 Tilläggsuppdragets innehåll Alla som omfattas av kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar ska få tillgång till ett gott och likvärdigt stöd oavsett var de bor. De unga ska erbjudas individuella åtgärder som i första hand ska motivera de unga att påbörja eller återuppta studier.

Samordnaren ska därför: komplettera Skolverkets stöd till kommunerna i deras arbete med aktivitetsansvaret för ungdomar genom att främja kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan kommuner, stärka dialogen mellan kommuner och staten i genomförandet av kommunernas aktivitetsansvar för ungdomar, redovisa erfarenheter och slutsatser av detta arbete och ge förslag till fortsatta åtgärder från staten för att stödja kommunerna i deras arbete med aktivitetsansvaret i syfte att öka kvaliteten och likvärdigheten i de åtgärder kommunerna erbjuder de unga inom ramen för ansvaret, och vid behov lämna författningsförslag. I genomförandet av uppdraget ska situationen för de ungdomar som anlänt till Sverige under grundskolans senare år eller i gymnasieåldern särskilt uppmärksammas.

Områden som Skolinspektionen identifierat som viktiga att utveckla inom ramen för kommunernas aktivitetsansvar ”Kommunerna behöver bli bättre på att möta de ungas behov”: Utveckla arbetsprocesser och metoder för att kartlägga de ungas individuella förutsättningar, behov och önskemål Erbjuda lämpliga insatser utifrån den enskildes förutsättningar, behov och önskemål Följa upp och utvärdera individuella insatser och erbjuda alternativ i takt med att den unge utvecklas och hittar nya mål Skolinspektionen: Kommunernas arbete med det kommunala aktivitetsansvaret. Kvalitetsgranskning 2016:2 ”Kommunerna behöver därför utveckla styrning och ledning i arbetet med kommunernas aktivitetsansvar: sätta mål för arbetet med arbetet med aktivitetsansvaret och göra handlingsplaner som anger inriktning för arbetet Utarbeta system och rutiner för informationshantering så att de unga som ingår i målgruppen för aktivitetsansvaret identifieras och kontaktas Klargöra ansvars- och uppgiftsfördelning för dem som arbetar med aktivitetsansvaret i kommunen samt utveckla rutiner för samverkan inom kommunens egen organisation men även med externa aktörer

Frågor att diskutera Vilket stöd behöver ni från Skolverkets/statens sida? - Ge gärna exempel på konkreta problemställningar och frågor Har ni lärande exempel som ni gärna delar med er av och som andra hemkommuner/aktörer kan ha nytta av? I så fall vad – exemplifiera?

Identifierade utvecklingsbehov Implementeringsinsatser – hemkommuner m fl - genomgång av Allmänna råd, andra aktuella författningar Konferenser – workshops för utbyte av erfarenheter - Organisering, handlingsplaner, informationsutbyte, hur komma i kontakt? Ungas inflytande och delaktighet, samverkan, samarbete för förebyggande, utvärdering, tillvarata de ungas röster, integritetsfrågor, med mera….. Webbsida som stöd; för utveckling av kvalitet och likvärdighet, lärande exempel, ”chattforum”, kompetensutveckling …………med mera………

Utvecklingsbehov Är vi på rätt väg – hur/vad prioritera?