MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
Hur vi arbetar mot hot, våld, kränkningar och trakasserier
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Varför fokus på nyanlända just nu
Exempel utifrån ett antal målområden
BRUK En introduktion.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Pedagogisk dokumentation
Arbetsplan för skolbiblioteket
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Systematiskt kvalitetsarbete
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Lärares planeringsarbete!
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Hälsa, lärande och trygghet
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Förskolan Ekot´s modell för
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Läroplansträff Välkomna!.
Disposition och utgångspunkter
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Kamratutvärdering Lerum
BFL Bedömning för lärande
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Förskolan Ekot´s modell för
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Handledning för lärande Köpenhamn Stefan Öberg Lena Steen Sofielundsskolan, Malmö Anna Österlund Skolverket.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Välkomna! Pedagogiskt bokslut FIKA! Skolinspektionen Kollegialt lärande Utvärdering.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
From Great To Excellent
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
MIK Media- och informationskunnighet
Gruppverksamhet för asylsökande och nyanlända
Familjeliv, små barn och medier
Skolutveckling tillsammans, Topp
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Individuella studieplaner i Nacka vuxenutbildning
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
InVäst - Integration Västsverige
Presentationens avskrift:

MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet. För pedagoger Tid: 5 minuter

Syfte med det systematiska MIK-arbetet Syftet med vårt upplägg är att ni på er skola själva ska kunna sätta mål och resultatmål för ert MIK-arbete, utvärdera arbetet och sätta nya reviderade mål. Detta blir ett led i arbetet med att rusta lärare och skolledare med kunskaper för att kunna möta eleverna i deras medievardag och hantera de situationer som kan uppstå såväl socialt som kunskapsmässigt. Det blir också ett sätt att integrera medie- och informationskunnigheten inom ramen för skolarbetet – såväl inom arbetet med värdegrund som i specifika ämnen.

Enligt Skolverket ska utvecklingsarbetet Utgå från ett kollegialt lärande något ni gör tillsammans i er verksamhet. Innefatta deltagande från förskolechef/rektor en förutsättning och framgångsfaktor. Innehålla ett systematiskt kvalitetsarbete kartläggning av nuläge, analys och uppställande av mål med utgångspunkt i frågor som: Var är vi? Vart ska vi? Hur gör vi? Hur blev det? Innehålla material som utgår från vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Utvecklingsarbetet med MIK Var är vi? Vart ska vi? Hur gör vi? Hur blev det?

Läs mer Läs mer om systematiskt kvalitetsarbete på Skolverkets webbsida: www.skolverket.se/skolutveckling/kvalitetsarbete Här finns mer information om kvalitetsarbete i praktiken: www.skolverket.se/skolutveckling/kvalitetsarbete/i-praktiken Skolverket har även kompetensutveckling i form av olika utvecklingspaket kopplat till värdegrund. De går under samlingsnamnet “Sju timmar om...”: www.skolverket.se/skolutveckling/vardegrund/sju-timmar-om