Supplemental Instruction (SI) – ett steg mot ökad samverkan mellan högskola, gymnasieskola och grundskola Jörgen Ekman & Andreas Jacobsson Pär Olsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

38 minuter med tåget från Göteborg! 2 Att läsa på högskola Kostnadsfritt CSN bidrag och lån Läser ca 1,5 hp/vecka på helfart Eget ansvar Skiljer sig.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
Pedagogiskt program för Uppsala Universitet. Innehåll Förutsättningar för studenternas lärande Utveckling av utbildningen Pedagogisk kompetensutveckling.
Tobias Hedkvist Ulf Wallin Linköping 1 juni. Utveckling av folkhögskola för ensamkommande ungdomar Start i Skåne 2012 Samverkansprojekt Drivs med nationella.
HEMTAGARTEAM. SYFTE Det övergripande syftet är att brukaren ska kunna återvända till hemmet efter en sjukhus- eller korttidsvistelse på ett tryggt och.
INTRO WORKSHOP 19/8 KERSTIN THAM, PROFESSOR, REKTOR.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Ökad studentdemokrati på internationella masterprogram Anders Berglund 1, Arnold Pears 1, Michael Thuné Uppsala Computing Education Research Group, Uppsala.
Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna Chloé Avril och Sara Ehrling Institutionen för Språk och Litteraturer.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Projektet Inkludera mera – vi vill och vi kan! Folkhögskolor arbetar för ett mer inkluderande samhälle.
Välkommen till lanseringsseminariet av EU:s program för livslångt lärande - LLP Erasmus och övriga möjligheter för högskolan.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Högskolan i Borås Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT Studenter: ca Personal, Sa: 73 Professorer: 6 Lektorer: 34 Doktorander:
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Nyanlända akademiker snabb väg in på arbetsmarknaden Reglab Eva-Britt Grönberg, projektledare.
 80% av en ledares arbetsdag ägnas åt att kommunicera.  Olika perspektiv på ledarskap inom forskningen  Egenskapsperspektivet  Stilperspektivet 
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Våra tankar om ett nytt program Stödja innovationsprocesser - klusterinitiativ Stödja regionernas innovationsarbete.
Barn och ungdomars utveckling
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011
”ST innehåller många delmål som ska uppfyllas med lärandemetoden kurs.
IT-Spåret.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
En kort presentation av Tillväxtverket
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Produktdesign 3 årig kandidatutbildning Kunna designa produkter
Markör Stadsledningskontoret Kungsholmen stadsdel Medborgarundersökning, 2010 Stadsmiljö © Markör © Markör.
Praktiska tips för lyckas!
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Nätverk för lärare på fritidshem
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
PKBs novembermöte 2017.
Presentation av förslag
Välkommen till informationskväll om Anna Whitlocks gymnasium
Stadsbyggnadsbenchen
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi!
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Inte bara språk Skolverket, Piotr Koscielniak
154 folkhögskolor Regionägda folkhögskolor Rörelseägda folkhögskolor.
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
Presentation av förslag
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
37 minuter med tåget från Göteborg!
Ponnytravets Mål & Arbetsplan 2017
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Tomas Nilsson, specialistsjuksköterska MSc Adjungerad klinisk adjunkt
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Lösningar för biogasens framtid
Institutionen för designvetenskaper människa teknik design
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Vad händer efter Sfi? Vilka vägar kan jag gå?
- Tobaksfri utmaning, för tobaksfria ungdomar
Supportstuga: Terminsstart och -slut
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Folkhögskola – vad är det?
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Gymnasieundersökningen
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Presentationens avskrift:

Supplemental Instruction (SI) – ett steg mot ökad samverkan mellan högskola, gymnasieskola och grundskola Jörgen Ekman & Andreas Jacobsson Pär Olsson Julia Brunsson

Supplemental Instruction (SI) Bärande idé Komplement till kurs som upplevs svår Mer erfarna studenter, s.k. SI-ledare, leder mindre erfarna studenter Metodhandledare agerar coacher åt SI-ledare Den pedagogiska idén innebär bl.a. att SI-ledaren modererar diskussioner och presentationer

Supplemental Instruction (SI) Fördelar Fungerar i alla ämnen Innebär vertikal kommunikation (mentorskap) Gynnar insocialisering i en inkluderande kontext Förbättrar studieteknik Förbättrar studieresultat

SI-ledaren: studenten som förändringsagent ”KURSEN” ”SI-SPÅRET” Studenter SI-ledare Lärare Metodhandledare

SI@TS Startade 2013 som projekt initierat av Region Skåne tillsammans med LTH/LU och Teknikcollege Skåne Övergripande syfte: utveckla SI för säkring av teknikkompetensen i regionen MAH-spåret: att etablera SI på högskolan och framöver undersöka förutsättningarna för SI mot gymnasieskolor i Malmö och kranskommuner

SI@TS SI-verksamhet på tre kurser på TS sedan H14: Analys A: Byggteknik, Produktutvecklings & design, Maskin- & materialteknik, Datateknik Linjär algebra: Byggteknik Objektorienterad programmering: Datavetenskap & applikationsutveckling, Systemutvecklare, Datateknik Totalt 330 studenter, 6 program, 15 SI-ledare per år

SÅ TYCKER SI-DELTAGARNA

SI-DELTAGARE LYCKAS BÄTTRE

SÅ TYCKER SI-LEDARNA

SI@TS 2.0 Fortsatt verksamhet som tidigare Utveckla samarbete med LS och övriga fakulteter SI-verksamhet på gymnasieskolor Fånga upp nybörjarstudenter som riskerar att hoppa av

Tack för visat intresse! Frågor/kommentarer?