Supplemental Instruction (SI) – ett steg mot ökad samverkan mellan högskola, gymnasieskola och grundskola Jörgen Ekman & Andreas Jacobsson Pär Olsson Julia Brunsson
Supplemental Instruction (SI) Bärande idé Komplement till kurs som upplevs svår Mer erfarna studenter, s.k. SI-ledare, leder mindre erfarna studenter Metodhandledare agerar coacher åt SI-ledare Den pedagogiska idén innebär bl.a. att SI-ledaren modererar diskussioner och presentationer
Supplemental Instruction (SI) Fördelar Fungerar i alla ämnen Innebär vertikal kommunikation (mentorskap) Gynnar insocialisering i en inkluderande kontext Förbättrar studieteknik Förbättrar studieresultat
SI-ledaren: studenten som förändringsagent ”KURSEN” ”SI-SPÅRET” Studenter SI-ledare Lärare Metodhandledare
SI@TS Startade 2013 som projekt initierat av Region Skåne tillsammans med LTH/LU och Teknikcollege Skåne Övergripande syfte: utveckla SI för säkring av teknikkompetensen i regionen MAH-spåret: att etablera SI på högskolan och framöver undersöka förutsättningarna för SI mot gymnasieskolor i Malmö och kranskommuner
SI@TS SI-verksamhet på tre kurser på TS sedan H14: Analys A: Byggteknik, Produktutvecklings & design, Maskin- & materialteknik, Datateknik Linjär algebra: Byggteknik Objektorienterad programmering: Datavetenskap & applikationsutveckling, Systemutvecklare, Datateknik Totalt 330 studenter, 6 program, 15 SI-ledare per år
SÅ TYCKER SI-DELTAGARNA
SI-DELTAGARE LYCKAS BÄTTRE
SÅ TYCKER SI-LEDARNA
SI@TS 2.0 Fortsatt verksamhet som tidigare Utveckla samarbete med LS och övriga fakulteter SI-verksamhet på gymnasieskolor Fånga upp nybörjarstudenter som riskerar att hoppa av
Tack för visat intresse! Frågor/kommentarer?