Kosttillskottsutbildning Stockholm 22 mars 2017 Albin Ring Förvaltningsjurist
Upplägg Inledning Läkemedel som säljs som kosttillskott Påståenden av olika slag Novel food/Nya livsmedel Osäkra livsmedel Kontrollrapport, beslut och delgivning Frågor
Inledning
Generella utgångspunkter Med kosttillskott avses livsmedel som är (2 § LIVSFS 2003:9) i) avsedda att komplettera en normal kost, ii) utgör koncentrerade källor för näringsämnen eller andra ämnen med näringsmässig eller fysiologisk verkan, och iii) tillhandahålls i avdelade doser eller är avsedda att intas i små uppmätta mängder. Kosttillskott = livsmedel = omfattas av de generella regler som gäller för livsmedel; bl.a. information, märkning, tillsatser, närings- och hälsopåståenden, etc. Art. 17.1 förordning 178/2002/E – generell bevisbörda 20-21 §§ livsmedelslagen - skyldighet att lämna uppgifter och tillhandahålla hjälp
Åtgärder vid brister Offentligrättsliga åtgärder Art. 54 förordning 882/2004/EG Vidta åtgärder som behövs 22 § livsmedelslagen Förelägganden och förbud som behövs 23 § livsmedelslagen Vite 24-25 § livsmedelslagen Särskilda ingripanden 26 § livsmedelslagen Rättelse Straffrättsliga åtgärder 13 § livsmedelslagen Kontrollmyndigheten ska verka för att överträdelser beivras JO 2015/16 s. 552 ”Lagen gäller för alla, även för Miljönämnden i mellersta Bohuslän.” 29 § livsmedelslagen Blankettstraffbud
Fängelse och sanktionsavgifter; Ds 2017:5 Fängelse i högst två år för allvarliga överträdelser: fara för människors liv eller hälsa omfattande vilseledande försvårad spårbarhet i större omfattning Sanktionsavgifter för enklare administrativa överträdelser: påbörja verksamhet utan registrering, brister i journalföring eller dokumentation m.m. Bemyndigande till regeringen Avgiften ska spänna mellan 1000 kr och 100 000 kr Kontrollmyndigheten beslutar om sanktionsavgiften, systematiskt som MSA
Läkemedel som säljs som kosttillskott
Läkemedel får inte säljas som kosttillskott Gränsen kan ofta vara svår att dra Definitionen i 2 kap. 1 § läkemedelslagen: ”marknads förs som…” eller ”kan användas som…” Bedömningen måste alltid ske utifrån omständigheterna i det enskilda fallet Läkemedelsverket avgör om en substans utgör ett läkemedel Vid misstanke om att ett kosttillskott utgör läkemedel: Kontrollera substansen mot Läkemedelsverkets ämnesguide Ställ en klassificeringsfråga till Läkemedelsverket
Åtgärder vid brister Om kosttillskottet misstänks vara ett läkemedel: Vid behov temporärt saluförbud med stöd av försiktighetsprincipen (art. 7 förordning 178/2002/EG) och art. 54 förordning 882/2004/EG Om kosttillskottet är ett läkemedel: Förbud mot utsläppande på marknaden som kosttillskott med stöd av art. 2 förordning 178/2002/EG, art. 7.1 förordning 1169/2011/EU och art. 54 förordning 882/2004/EG Om kosttillskottet inte är ett läkemedel: Undersök om substansen utgör en hälsorisk; i så fall saluförbud med stöd av art. 14 förordning 178/2002/EG och art. 54 förordning 882/2004/EG
Påståenden av olika slag
Olika typer av påståenden Medicinskt påstående = kan bota, lindra eller skydda mot sjukdomar Näringspåstående = innehåll eller hög halt av energi, vitaminer, mineraler eller annat ämne Hälsopåstående = viss hälsoeffekt av en viss substans i livsmedlet, eller bidrar till minskning av risk för viss sjukdom Icke-specifikt hälsopåstående = allmän, icke specificerad gynnsam effekt av näringsämnet eller livsmedlet för allmän hälsa eller hälsorelaterat välbefinnande Övriga påståenden = övriga påståenden om livsmedlets art, identitet, egenskaper, sammansättning, kvantitet, hållbarhet, ursprungsland, produktionsmetod osv.
Övergripande regler Livsmedelsinformationsförordningen (förordning 1169/2011/EU) och LIVSFS 2014:4 Omfattar påståenden som görs både direkt och indirekt genom förpackning, märkning, reklam, presentation, förpackningsmaterial, miljön varigenom livsmedlet exponeras, etc. (art. 7.4 förordning 1169/2011/EU) Livsmedelsinformation får inte vara vilseledande (art. 7 förordning 1169/2011/EU)
Medicinska påståenden Medicinska påståenden är inte tillåtna för livsmedel, inbegripet kosttillskott (art. 7.3 förordning 1169/2011/EU) Medicinska påståenden kan medföra att livsmedlet klassas som läkemedel (jfr. 2 kap. 1 § läkemedelslagen) OBS: Undantag för livsmedel som omfattas av förordning 609/2013/EU om livsmedel avsedda för spädbarn och småbarn, livsmedel för speciella medicinska ändamål och komplett kostersättning för viktkontroll OBS: Undantag för vissa godkända hälsopåståenden om minskad riskfaktor för sjukdom (art. 14.1 a) förordning 1924/2006/EG)
Åtgärder vid brister Förbud mot att sälja kosttillskott med medicinska påståenden Art. 7.3 förordning 1169/2011/EU och art. 54 förordning 882/2004/EG Eller Saluförbud på grund av att kosttillskotten är att betrakta som läkemedel Art. 2 förordning 178/2002/EG, art. 7.1 förordning 1169/2011/EU och art. 54 förordning 882/2004/EG
Närings- och hälsopåståenden: Allmänna principer Förordning 1924/2006/EU Användning av närings- och hälsopåståenden får inte (art. 3): Vara felaktig, tvetydig eller vilseledande Ge konsumenten uppfattningen att vissa livsmedel inte är säkra eller inte ger tillräcklig näring Uppmuntra eller tolerera överkonsumtion av ett livsmedel Ange eller antyda att en balanserad och varierad kost inte ger tillräckligt av ett eller alla näringsämnen Kunna ge upphov till eller utnyttja rädsla hos konsumenterna Det måste finnas vetenskapligt belägg för påståendet (art. 6) Kravet på information om näringsvärdet (art. 7) gäller inte för kosttillskott. Istället gäller kravet på innehållsdeklaration i 10 § LIVSFS 2003:9
Näringspåståenden Artikel 8 förordning 1924/2006/EU Endast godkända näringspåståenden enligt bilaga till förordningen får användas för livsmedel Näringspåståendena får endast användas på det sätt som framgår av bilagan Exempel: HÖGT PROTEININNEHÅLL Ett påstående om att ett livsmedel har ett högt innehåll av protein, och varje annat påstående som kan antas ha samma innebörd för konsumenten, får endast göras om minst 20 % av livsmedlets energivärde kommer från proteiner.
Åtgärder vid brister Föreläggande om att märka produkterna på visst sätt, alternativt Föreläggande om att ta fram ett system för att säkerställa korrekt märkning Relevanta artiklar i förordning 1924/2006/EU eller förordning 1169/2011/EU och art. 54 förordning 882/2004/EG eller 22 § livsmedelslagen Förbud mot att saluföra visst livsmedel med viss eller vissa näringspåståenden Relevanta artiklar i förordning 1924/2006/EU eller förordning 1169/2011/EU och art. 54 förordning 882/2004/EG
Hälsopåståenden Förordning 1924/2006/EU Art. 10.1: Hälsopåståenden är endast tillåtna om de ingår i förteckningarna (Gemenskapsregistret) över godkända hälsopåståenden enligt Hälsopåståenden om funktion, utveckling och hälsa (art. 13.1 eller 13.5) Hälsopåståenden om minskad sjukdomsrisk (art. 14.1 a), eller Hälsopåståenden om barns utveckling och hälsa (art. 14.1 b) Både godkända och ännu icke godkända påståenden finns i Gemenskapsregistret (http://ec.europa.eu/food/safety/labelling_nutrition/claims/register/public/? event=search) I förordning 432/2012/EU finns en förteckning över godkända hälsopåståenden enligt art. 13.1
Exempel
Hälsopåståenden måste vara godkända, och… …ha samma innebörd som det godkända hälsopåståendet …åtföljas av följande obligatoriska uppgifter (art. 10.2 förordning1924/2006/EU) a) uttalande om vikten av mångsidig och balanserad kost och hälsosam livsstil, b) den mängd livsmedel och konsumtionsmönster som krävs för att den påstådda gynnsamma effekten skall uppnås, c) ett konstaterande riktat till personer som bör undvika att använda produkten, och d) en lämplig varning om produkten vid överdriven konsumtion kan utgöra en hälsorisk. …får inte (art. 12 förordning 1924/2006/EU) a) ge intryck av att hälsan kan påverkas negativt om man inte konsumerar livsmedlet b) hänvisa till hur snabbt eller hur mycket man kan gå ner i vikt, eller c) hänvisa till eller ge intryck av rekommendationer av enskilda läkare eller fackmän på hälsoområdet och andra sammanslutningar än artikel 11
Åtgärder vid brister Föreläggande om att märka produkterna på visst sätt, alternativt Föreläggande om att ta fram ett system för att säkerställa korrekt märkning Relevanta artiklar i förordning 1924/2006/EU eller förordning 1169/2011/EU och art. 54 förordning 882/2004/EG eller 22 § livsmedelslagen Förbud mot att saluföra visst livsmedel med viss eller vissa hälsopåståenden Relevanta artiklar i förordning 1924/2006/EU eller förordning 1169/2011/EU och art. 54 förordning 882/2004/EG
Icke specificerade hälsopåståenden Exempel ”för din styrka” ”med viktiga vitaminer” ”lugn mage” ”för din hälsa” ”nyttiga bakterier” ”stärkande” Artikel 10.3 förordning 1924/2006/EU Icke specificerade hälsopåståenden får göras endast om de åtföljs av ett bestämt godkänt hälsopåstående
Åtgärder vid brister Föreläggande om att märka produkterna på visst sätt, alternativt Föreläggande om att ta fram ett system för att säkerställa korrekt märkning Art. 10.3 förordning 1924/2006/EU och/eller art. 7 förordning 1169/2011/EU och art. 54 förordning 882/2004/EG eller 22 § livsmedelslagen Förbud mot att saluföra visst livsmedel med viss eller vissa påståenden Art. 10.3 förordning 1924/2006/EU och/eller art. 7 förordning 1169/2011/EU och art. 54 förordning 882/2004/EG
Övriga påståenden Exempel ”Naturlig” ”Ren” ”Lyx” ”Traditionell” ”Äkta” ”Utan/fri från” Får bara göras om det inte är vilseledande (art. 7 förordning 1169/2011/EU) Ska kunna motiveras (art. 7.1 c) förordning 1169/2011/EU) Vissa påståenden är skyddade (ex. ”ekologisk”; förordning 834/2007/EG)
Åtgärder vid brister Föreläggande om att märka produkterna på visst sätt, alternativt Föreläggande om att ta fram ett system för att säkerställa korrekt märkning Art. 7 förordning 1169/2011/EU och art. 54 förordning 882/2004/EG eller 22 § livsmedelslagen Förbud mot att saluföra visst livsmedel med viss eller vissa påståenden Art. 7 förordning 1169/2011/EU och art. 54 förordning 882/2004/EG
Särskilt om botanicals Botanicals = engelskt samlingsnamn för en grupp av ämnen som inbegriper hela växter, delar av växter och växtextrakt. Ofta används dessa i kosttillskott. Förslag till generella gynnsamma hälsopåståenden för botanicals har lämnats till Efsa för utvärdering enligt godkännandeproceduren för art. 13.1-påståenden Processen har blivit utdragen; hälsopåståenden inlämnade Efsa före den 31 januari 2008 får användas i väntan på beslut om livsmedelsföretagaren kan visa: att hälsopåståendet är ett sådant som inlämnats till Efsa innan 31 januari 2008 att det finns vetenskaplig stöd för hälsopåståendet, och att hälsopåståendet kan uppnås vid den rekommenderade dosen
Nya livsmedel / Novel food
Nya livsmedel måste riskvärderas och godkännas Nya livsmedel = livsmedel och –ingredienser som inte konsumerats i större utsträckning inom EU före 15 maj 1997. Datumgränsen följer av ikraftträdandet av förordning 258/97/EG (art. 15) Innan nya livsmedel får släppas ut på marknaden måste de godkännas eller notifieras Godkännas = Livsmedel som är nya måste riskutvärderas och godkännas innan de får börja säljas. Ett godkännande riktas till den sökande livsmedelsföretagaren. Notifieras = Visa att ett nytt livsmedel överensstämmer med ett som redan är riskvärderad och godkänd. Gäller för nya produkter och/eller livsmedelsföretagare.
Vilka livsmedel omfattas? Livsmedel som (art. 1.2 förordning 258/97/EG)… …har ny eller avsiktligt förändrad primär struktur på molekylär nivå. Exempel: förändringar som påverkar produkters konsistens. …består av eller har isolerats ur mikroorganismer, svampar eller alger. Exempel: omega 3-rika oljor som är framställda ur mikroalger. …består av eller har isolerats ur växter eller är isolerade ur djur. Exempel: växten stevia, chiafrön, insekter m.m. …är tillverkade med en ny produktionsmetod, som förändrar sammansättning eller struktur beträffande näringsvärde, ämnesomsättning eller halt av icke önskvärda ämnen. Exempel: användning av UV-behandling för att öka D-vitaminhalten i livsmedel eller nanoteknologi
Information om nya livsmedel NF-katalogen = katalog över livsmedel eller ingredienser som diskuterats som nya livsmedel http://ec.europa.eu/food/safety/novel_food/catalogue/inde x_en.htm Katalogen listar olika växter och deras status, dvs. om de bör klassificeras som nya; dock varken styrande eller komplett Kommissionens lista över godkända livsmedel (ej komplett) http://ec.europa.eu/food/safety/novel_food/authorisations/l ist_authorisations_en Listan över notifierade livsmedel http://ec.europa.eu/food/safety/docs/novel- food_notifications_en.pdf
Vid misstanke om att kosttillskott utgör eller innehåller nya livsmedel Är frågan om nytt livsmedel nekande besvarad i NF-katalogen? Finns ett godkännande för livsmedlet? a) Kommer produkten ursprungligen från en livsmedelsföretagare som omfattas av godkännandet? b) Uppfyller produkten villkoren för godkännandet? Finns en notifiering för livsmedlet? a) Kommer produkten ursprungligen från en livsmedelsföretagare som omfattas av notifieringen? b) Uppfyller produkten villkoren för notifieringen/godkännandet? Kan företagaren visa att livsmedlet inte är NF – d.v.s. att det har använts i större omfattning innan 15 maj 1997? Om JA på någon av fråga 1-4 = OK Om NEJ på samtliga frågor 1-4 = Icke tillåtet nytt livsmedel
Åtgärder vid brister Om livsmedlet inte finns i NF-katalogen, är godkänt eller notifierat Föreläggande om att styrka att produkten har använts i större omfattning innan 15 maj 1997; art. 1.2 och 15 förordning 258/97/EG och art. 54 förordning 882/2004/EG Om livsmedlet är klassat som nytt i NF-katalogen, eller livsmedelsföretagaren inte omfattas av godkännande/notifiering, eller inte kan visa att produkten har använts i större omfattning innan 15 maj 1997 Saluförbud; art. 1.2, 3.2 (m.fl.) och 15 förordning 258/97/EG och art. 54 förordning 882/2004/EG samt 10 § p. 3 eller 4 livsmedelslagen
2018 - Ny NF-förordning Ny förordning 2015/2283/EU träder i kraft 1 januari 2018 Bygger på samma principer som förordning 258/97/EG Nyheter: Nya livsmedelskategorier (bla avseende kosttillskott) Gemensamt EU-register som ska omfatta samtliga godkända livsmedel Vissa ny produkter behöver inte notifieras Ny typ av anmälan: Traditionellt livsmedel från tredjeland
Osäkra livsmedel
Generella utgångspunkter Hög skyddsnivå för människors hälsa (art. 5.1 förordning 178/2002/EG och 1 § livsmedelslagen) Förbud mot utsläppande av osäkra livsmedel (art. 14.1 förordning 178/2002/EG) Riskanalys ska bygga på tillgängligt vetenskapligt underlag och göras på ett självständigt, objektivt och öppet sätt (art. 6 förordning 178/2002/EG) Försiktighetsprincipen (art. 7.1 förordning 178/2002/EG) Proportionalitetsprincipen (art. 7.2 förordning 178/2002/EG) Bevisbörda (art. 17.1 förordning 178/2002/EG)
Osäkra livsmedel Osäkra livsmedel (14.2 och 14.3 förordning 178/2002/EG)= a) skadliga för hälsan b) otjänliga som människoföda …med hänsyn till konsumenternas normala användningsförhållanden och den information som ges konsumenterna Skadligt för hälsan (14.4 förordning 178/2002/EG)= a) tänkbara effekterna av livsmedlet b) tänkbara kumulativa toxiska effekter c) vissa konsumentgruppers särskilda känslighet för ett livsmedel
Tydliga fall Produkter som är kontaminerade eller otjänliga Regleras i art. 14.5 förordning 178/2002/EG Åtgärd: Saluförbud efter riskanalys; art. 14.1 och 14.5 förordning 178/2002/EG och art. 54 förordning 882/2004/EG. Livsmedel som innehåller ämnen som överskrider gränsvärden Regleras avseende bly, kvicksilver, kadmium och citrin i förordning 1881/2006/EG Åtgärd: Saluförbud utan riskanalys; förordning 1881/2006/EG och 10 § p. 5 livsmedelslagen
Mindre tydliga fall Livsmedel som enligt märkningsuppgift eller analys innehåller höga doser av vissa vitaminer och/eller mineraler Kosttillskottsdirektivet (2002/46/EG) Beaktandesats 13) ”För höga doser av vitaminer och mineralämnen kan vara skadliga för hälsan, vilket innebär att det i förekommande fall måste fastställas säkra maximinivåer för dessa i kosttillskott.” Europeiska gränsvärden har inte fastställts Därför får nationella gränsvärden fastställas (art. 11) Svenska gränsvärden har inte fastställts = problem
EFSA Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet Genomförde år 2006 en sammanställning av tillgängligt vetenskapligt underlag för vitaminer och mineraler och lämnade i förekommande fall förslag till en högsta säkra dygnsdos (UL-värde). Rapporten: Tolerable Upper Intake Levels for Vitamins and Minerals http://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/efsa_rep/blobserv er_assets/ndatolerableuil.pdf OBS! Ej genomförd som lagstiftning Saknar officiell legal status
Aktuella rättsfall 2015-12-18: Förvaltningsrätten i Stockholm (mål nr 9721-15) Förbudet fastställt 2016-09-01: Förvaltningsrätten i Falun (mål nr 2659-15 och 3600-14) Förbudet upphävt Försiktighetsprincipen kräver mer än hänvisning till EFSA Proportionalitetsprincipen förutsätter prövning av alternativa åtgärder 2016-09-26: Förvaltningsrätten i Uppsala (mål nr 6913-14) Försiktighetsprincipen tillämplig, men förbudet ej proportionerligt 2017-02-09: Förvaltningsrätten i Stockholm (mål nr 20456-15) Utredningen på gränsen men ok; förbudet proportionerligt
Hanteringsförslag vid höga doser vitaminer eller mineraler Konsultera EFSA:s rapport Kommunicera livsmedelsföretagaren bedömningen att kosttillskottet kan vara osäkert pga rekommenderad dos Förelägg vid behov om att inkomma med uppgifter som visar att den aktuella dosen är säker Om osäkerhet kvarstår: Saluförbud Art. 5.1, 6.3, 7.1, 14.1 och 17.1 förordning 178/2002/EG samt art. 54 förordning 882/2004/EG Mycket viktigt med ett tydligt motiverat beslut! Glöm inte att redogöra för varför alternativa åtgärder ej är lämpliga Hänvisa till Danmark (BEK nr 39 af 12-01-2016) och Norge (FOR-2004-05-20-755)
Kontrollrapport, beslut och delgivning
Kontrollrapporten Ska innehålla iakttagelser och bedömningar från kontrollen. Dock inga uppmaningar om åtgärder etc. (förtäckt föreläggande) Dokumentera ordentligt – vid behov med provtagning och bilder En bra kontrollrapport underlättar beslutsskrivandet och reducerar den information som behöver återges i beslutet Tänk på att även någon som inte varit närvarande vid kontrollen (ex. kollegor, andra huvudmän/parter, överprövande myndigheter) ska kunna förstå kontrollrapporten Glöm inte att kommunicera rapporten och ge livsmedelsföretagaren tillräcklig tid att yttra sig (17 § FL)
Innan beslutet fattas Är alla handlingar kommunicerade? Part har rätt att ta del av och yttra sig över alla handlingar som tillförts ärendet genom någon annan än hen själv (17 § FL 1 st.). Gäller inte uppgifter som saknar betydelse eller om beslutet skulle bli svårare att genomföra eller inte kan anstå (17 § FL 2 st.) Är ärendet tillräcklig utrett? Utredningsansvaret åvilar myndigheten. Ej reglerat i FL men följer av officialprincipen (RÅ 1974 ref. 29). Vad händer annars? Beslutet har inte tillkommit i laga ordning. Ska upphävas på formell grund.
Krav på beslutets form Beslutet ska vara… …dokumenterat… …motiverat… …underrättat… …möjligt att överklaga.
Beslutet ska vara dokumenterat Allmän dokumentationsplikt i 15 § FL Finns ingen uttrycklig regel avseende beslut i FL Att både skriftliga och muntliga beslut måste dokumenteras på något sätt följer av allmänna rättsgrundsatser och krav i andra författningar (jfr. RÅ 2004 ref. 8) Krav på att en livsmedelsföretagare skriftligen ska underrättas om beslut i förordning 882/2004/EG art. 54.3 a) Ett beslut behöver inte vara undertecknat (RÅ 2004 ref. 8)
Beslutet ska vara motiverat 20 § 1 st. FL: Ett beslut ska innehålla de skäl som har bestämt utgången. Krav på motivering av beslut i art. 54.3 a) förordning 882/2004/EG Motiveringen ska bestå av en redovisning av Tillämpliga föreskrifter; och Myndighetens bedömningar Beslutet måste göra det begripligt för parterna Vilka faktiska förhållanden som är avgörande; Hur aktuella rättsregler har tillämpats; och Hur myndigheten har resonerat på de punkter där meningarna kan gå isär
Motiveringen: Berättelsen om beslutet Motiveringen ska vara tydlig – varken mer eller mindre än vad som i det enskilda fallet är behövligt. Ärendets komplexitet, vem adressaten är och omständigheterna i övrigt avgör hur detaljerad motiveringen behöver vara i det enskilda fallet. Motiveringen ska koppla samman de faktiska förhållandena (bakgrund) med de aktuella rättsreglerna (tillämpliga bestämmelser) och göra det tydligt för parterna vad konsekvenserna av detta är (beslutet). Motiveringen ska guida läsaren från en viss startpunkt (kontroll/anmälan) till en viss slutpunkt (föreläggande/förbud)
Beslutet ska vara underrättat Part ska underrättas om innehållet i det beslut varigenom myndigheten avgör ärendet (21 § 1 st. FL) Myndigheten bestämmer hur underrättelsen ska (21 § 3 st. FL) Ett beslut som inte är underrättat part gäller inte Krav på skriftlig underrättelse om parten begär det (21 § 3 st. 2 men. FL) Avgörande för när beslutet vinner laga kraft (23 § 2 st. FL) Delgivning är det enklaste sättet att underrätta om beslut
Beslutet ska vara möjligt att överklaga En part ska underrättas om hur ett beslutet som går hen emot kan överklagas (21 § 2 st. FL) Felaktig information om hur ett beslut kan överklagas innebär att beslutet inte vinner laga kraft (24 § 2 st. FL) Krav enligt art. 54.3 b) förordning 882/2004/EG Förbud mot förtäckta förelägganden (jfr. RÅ 2004 ref. 8)
Delgivning Följande delgivningssätt kan under vissa förutsättningar användas för att delge en handling. Vanlig delgivning – E-delgivning (om lämpligt) – Rekommenderat brev med mottagarbevis Muntlig delgivning Förenklad delgivning Särskild delgivning med juridisk person Stämningsmannadelgivning – Surrogatdelgivning – Spikning Kungörelsedelgivning
Rätt delgivning för rätt person Fysisk person Förenklad delgivning, om möjligt Vanlig delgivning - E-delgivning om lämpligt Påminnelse/nytt försök Rekommenderat brev m.b. Stämningsmannadelgivning Kungörelsedelgivning Registrerad juridisk person (29 DL) Vanlig delgivning - E-delgivning om lämpligt Särskild delgivning med juridisk person Kungörelsedelgivning Tidpunkt för underrättelse: Delgivningsbekräftelse eller särskilt lagstadgad tidpunkt
Särskilt om vite (23 § livsmedelslagen) Vite påminner om straffrättslig åtgärd = strikt regelverk Förutsättningarna regleras i viteslagen Strängare krav på delgivning För att ett vite ska kunna dömas ut måste (RÅ 1994 ref. 29)… … föreläggandet vara helt klart och tydligt… …vitet vara knutet till en klart definierad prestation eller underlåtenhet…. …tidpunkten för uppfyllande eller förbud framgå… …informationen (i princip) förmedlas genom själva föreläggandet. Löpande/fast vite? Kontrollintervall? Var noga med att följa upp ditt beslut och att löpande ansöka om utdömande av försuttet vite. Annars förlorar vitet sin funktion.
Särskilt om verkställighetsförordnande (33 § livsmedelslagen) Innebär ett undantag från huvudregeln att ett beslutet gäller först när det vunnit laga kraft Förutsätter fortfarande att beslutet underrättas Verkställigheten kan inhibieras av överprövande myndighet (28 § FPL) Inhibition om det är sannolikt att beslutet kommer att upphävas Intresseavvägning mellan hur ingripande beslutet är för den enskilde i förhållande till risk för skada för annan enskild Praxis: RÅ 2004 not 150 – Inhibition av beslut om återkallelse av godkännande av livsmedelslokal Kammarrätten i Stockholm, 2002-05-23, mål nr 3277-2002 – Inhibition av förbud att saluföra livsmedel p.g.a. NF Motivera varför ett verkställighetsförordnande är nödvändigt
Ditt beslut mår bra av lite kärlek Ett välskrivet beslut… …har större chans att leda till rättelse …är lättare att följa upp …löper mindre risk att överklagas …är lättare att argumentera för i överinstans Ett undermotiverat beslut riskerar att upphävas… …särskilt när det är förknippat med vite (RÅ 1994 ref. 29) …men motsvarande krav på tydlighet gäller också andra beslut (HFD dom 6 februari 2017 mål 4268-15) §
Frågor? Albin Ring Förvaltningsjurist, Miljöförvaltningen Stockholm albin.ring@stockholm.se