KUA Västerås
Bakgrund Start hösten 2010 Pedagogisk grundidé Från projekt till fast verksamhet Ca 550 studenter på 6 år
KUA Västerås En del av Ortopedkliniken Ortopedisk akutvårds- avdelning Utgör ett team med 8 vårdplatser Patientprofil
Studenter Tre olika lärosäten
Teamträning och interprofessionellt lärande Gemensamma mål Reflektera över betydelsen av teamarbete Öka sin kunskap om andra professioner Kunna tydliggöra sin egen yrkesroll Reflektera över den relation som skapas i mötet med en patient Tydlig handledning - Gemensamt ansvar, gemensam handledning Syfte
Handledarteamet KUA:s bas Teamhandledning och yrkesspecifik - intro, i grupp och yrkesspecifik - handledning både yrkesspecifikt, grupphandledning, handleda en annan profession yrkesspecifikt
Pedagogiska verktyg Introduktion Planeringstavla Reflektion och feedback SBAR-mall
En dag på KUA Morgonplanering Omvårdnad och teamarbete KUA-rond Patientvård och rehabilitering Överrapportering Reflektion
Rond Rond varje dag Lärandetillfälle Struktur
Utmaningar för handledarna Hålla sig i bakgrunden Ha tålamod och is i magen Ha kontroll och överblick Stimulera studenterna att reflektera Att vara professionell som handledare Samarbete i handledarteamet och att ha en gemensam riktning i handledningen Följa upp enkätsvar och utveckla verksamheten
T10 KUA Västerås Kvalitativ läkarhandledning Utmaningar för Studenter Nätverksutbyte med andra KUA
Studenternas ord ”Det har fungerat bra att arbeta tillsammans med andra professioner och lära sig hur de arbetar” ”Man får möjlighet att jobba med en patient under en längre sammanhängande tid” ”Fått se alla delar av avdelningsarbetet, inte bara utvalda delar som tidigare. Träna på att leda Teamet” ”Att man får jobba självständigt och ta ansvar”
Frågor? Sandra Hultin, Sektionsledare Ortopedkliniken Västerås Thomas Eklund, Överläkare Ortopedkliniken Västerås