KUA Västerås. Bakgrund Start hösten 2010 Pedagogisk grundidé Från projekt till fast verksamhet Ca 550 studenter på 6 år.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
COACHING & HANDLEDNING Marianne Larsson & Gerd Starkenberg
Advertisements

Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Lasarettet Trelleborg C:a 600 medarbetare
Arbetshandledning i Finlands ev-luth. kyrka ”Til kildene” Nordisk konferanse om kirkelig arbeidsveiledning september 2010 Reykjavik.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
FRÅN VÄSTERHAVET TILL VÄTTERNS STRAND
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Nya Elementar!.
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Kompetensutvecklingsprojektet Koh-I-Noor
"Inter- och intraprofessionell utveckling
Studiebesök Stockholm, vinster:
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Teamarbete och delegerat ansvar ger LEAN på MAVA
En utmanande 7-stegskur för medvetet bemötande på bibliotek
”Omvårdnadshandledning - Yrkesinriktad handledning”
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Socialpedagog och Förskollärare står stadigt på samma grund -
1. Hur ökar vi det interna engagemanget och delaktigheten? Utvecklingsområde: öka engagemanget och delaktigheten hos medarbetarna.
ATT HANDLEDA LÄKARSTUDENTER I ETT ETISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT Jenny Olsson
Valnöten VAD/HUR.
Vad ska vi göra /vilka aktiviteter ska vi göra här och nu för att förbättra strokevården och rehabiliteringen ? Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog kommun.
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Case Management (CM) i nordöstra Skåne
Vad är god strokevård och rehabilitering ? Gällivare, Pajala, Jokkmokk Sluten vården, Primärvården, Kommuner Strokeenhet med multidiciplinärt team God.
Vad är god strokevård och rehabilitering ?
NOU NOU EXAMINATIONSKOMMITTEER Examinationskommitté för avancerad nivå NOU Barnmorskeprogrammet 90hp Specialistsjuksköterske- programmen.
Barnklinikansluten Hemsjukvård i Kristianstad. Inför starten Tvärprofessionell grupp bildades juni 2006 Hur jobbar andra? Hur vill vi jobba? Riskanalys.
Studentmedverkan i förbättringsarbete Ett samarbete mellan Landstinget i Östergötland och Hälsouniversitetet i Linköping.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
ITiS hittills… Deltagande lärare 1999 – Deltagande lärare 2002 ca ca Handledare 1999 – Utbildade skolledare 1999.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Regional kompetensförsörjning
Digital portfölj i lärarutbildningen
TVÅ NYA UTBILDNINGAR Behov Kort o Längre versioner (Leda Scouting) För dig som verkligen vill… (Leda Avdelning) Jag har inte tid! Förutsättningar Intressen.
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vad är god strokevård och rehabilitering ? Piteå, Älvsbyn, Arjeplog, Arvidsjaur Sluten vården, Primärvården, Kommuner Hög kompetens i hela vårdkedjan Tidig.
PsUUA Helsingborg Mål:
Skolutveckling genom aktionsforskning
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic
Kvalitetsredovisning ht-2014 vt Dungen. Normer och värden Hösten 2014 började med reflektioner kring normer och värden. Vi ville utveckla barnens.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Alltid bästa möjliga möte Öppenhet, kreativitet för lärande och utveckling Samarbete och handlingskraft för resultat Ansvarstagande och delaktighet för.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
Vetlanda Kommun Vård och omsorgsförvaltning Funktionshinderomsorgen
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Operativ personal från:
Aleris Bollnäs sjukhus avdelning 5
PERIOPERATIVT TEAMARBETE
Skolan som Arena i Enköpings kommun
Hälsa och helhet, professionsidentitet och yrkesetik
DET-Uppgifter.
Strukturerad rondundervisning på läkarprogrammet
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
VO Ortopedi, Södersjukhuset Radica Karlström, överläkare, geriatriker
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
BMA-studenternas upplevelse av VFU, HT 2017
Team Tolered Lundby SDF
Välkommen till regional arbetsgrupp handledarskap
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Presentationens avskrift:

KUA Västerås

Bakgrund Start hösten 2010 Pedagogisk grundidé Från projekt till fast verksamhet Ca 550 studenter på 6 år

KUA Västerås En del av Ortopedkliniken Ortopedisk akutvårds- avdelning Utgör ett team med 8 vårdplatser Patientprofil

Studenter Tre olika lärosäten

Teamträning och interprofessionellt lärande Gemensamma mål Reflektera över betydelsen av teamarbete Öka sin kunskap om andra professioner Kunna tydliggöra sin egen yrkesroll Reflektera över den relation som skapas i mötet med en patient Tydlig handledning - Gemensamt ansvar, gemensam handledning Syfte

Handledarteamet KUA:s bas Teamhandledning och yrkesspecifik - intro, i grupp och yrkesspecifik - handledning både yrkesspecifikt, grupphandledning, handleda en annan profession yrkesspecifikt

Pedagogiska verktyg Introduktion Planeringstavla Reflektion och feedback SBAR-mall

En dag på KUA Morgonplanering Omvårdnad och teamarbete KUA-rond Patientvård och rehabilitering Överrapportering Reflektion

Rond Rond varje dag Lärandetillfälle Struktur

Utmaningar för handledarna Hålla sig i bakgrunden Ha tålamod och is i magen Ha kontroll och överblick Stimulera studenterna att reflektera Att vara professionell som handledare Samarbete i handledarteamet och att ha en gemensam riktning i handledningen Följa upp enkätsvar och utveckla verksamheten

T10 KUA Västerås Kvalitativ läkarhandledning Utmaningar för Studenter Nätverksutbyte med andra KUA

Studenternas ord ”Det har fungerat bra att arbeta tillsammans med andra professioner och lära sig hur de arbetar” ”Man får möjlighet att jobba med en patient under en längre sammanhängande tid” ”Fått se alla delar av avdelningsarbetet, inte bara utvalda delar som tidigare. Träna på att leda Teamet” ”Att man får jobba självständigt och ta ansvar”

Frågor? Sandra Hultin, Sektionsledare Ortopedkliniken Västerås Thomas Eklund, Överläkare Ortopedkliniken Västerås