Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN och DYGDETIKEN. FAMILJ/SLÄKT/ UPPFOSTRAN FAMILJ/SLÄKT/ UPPFOSTRAN SKOLAN/ UTBILDNING SKOLAN/ UTBILDNING TRÄNARE/ FRITIDSLEDARE TRÄNARE/ FRITIDSLEDARE KÄNSLOR/ ERFARENHETER KÄNSLOR/ ERFARENHETER RELIGIONEN KOMPISAR/ VÄNNER KOMPISAR/ VÄNNER MEDIA; TV, FILMER, BÖCKER INTERNET, TIDNINGAR, NYHETER OSV. LAGAR & REGLER LAGAR & REGLER
Begreppet etik Etik är teorin, tankarna och regler kring vad som är rätt eller fel, ont eller gott.
Begreppet moral Moral är våra praktiska handlingar, det vi faktiskt väljer att göra – rätt eller fel, gott eller ont… Du kan ha hög moral och vara väldigt moralisk. Då väljer du i stort sett alltid att göra goda och bra saker. Du kan ha låg moral och vara väldigt omoralisk. Då väljer du ofta att göra fel och dåliga saker.
Moraliskt!? Omoraliskt!? Att ljuga!? Vita lögner….
När någon gör något omoraliskt så finns det ofta tre roller inblandade: Mobbning OFFER ÅSKÅDARE FÖRÖVARE
Vad krävs för att bryta åskådarrollen? Vad gör en vän?
Civilkurage Civilkurage är mod att stå för det som anses rätt trots att det innebär en personlig risk.
Plikt- eller regeletiken Du handlar rätt när du följer en allmänt godtagbar REGEL för vad som är rätt/fel. T.ex. Jag ska inte döda, stjäla, ljuga, inte slåss osv.
Konsekvensetiken Du handlar rätt om FÖLJDERNA blir så bra som möjligt för så många som möjligt. T.ex. Ska jag stoppa gå emellan och stoppa slagsmålet? Konsekvenserna: Fler kan blir skadade? Kan jag göra något annat så att färre skadar sig…
Sinnelagsetiken Du handlar rätt om din AVSIKT är god och du vill väl. T.ex. Jag ville väl och min avsikt var god när ville hjälpa dig även om följden inte blir så bra.
Dygdetiken Du ska handla efter högt uppsatta och BEUNDRANSVÄRDA EGENSKAPER. T.ex. brukar personer som är ärliga, modiga, kloka och oegoistiska beundras.