UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Öppen lab. kring cellandningen
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
En reviderad läroplan för förskolan
Tester.
Formellt, skarpt och snyggt
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottslig utbildning för Gymnasiet, Uppsala Välkomna! Välkomna!
Ett arbetsområde om poesi
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Outline för dagens övning
Kandidatuppsats i Statistik F3
Att arbeta vetenskapligt
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Framsida Rubrik Underrubrik, namn, ort och månad.
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Formellt, skarpt och snyggt
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Skolutveckling genom aktionsforskning
MTFD Vårmöte 2016 Umeå – Tips & Tricks MTFD Presentationsmall: tips & tricks Introduktionsbild: (Denna bild tas bort) Denna Mall är framtagen för att underlätta.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Reklam Vem får synas och hur?.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Att skriva en resonerande text
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Mål/delmål: ……..…………………………………………………..
[Förbättringsprojekt]
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Kandidatarbetets planeringsrapport och planeringen (ZEDIT)
Workshop Arbetsplatslärande.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Argumenterande text.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Utredande text Labbrapport.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Förbättringsarbete för säker läkemedelshantering
Presentationens avskrift:

UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?

UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare Hur ser handledningsbehoven ut? Teknik, språk, struktur, metod? Lämna önskemål Planera tillsammans med handledaren Överenskom om hur arbetet ska fortskrida Planera mötet och kommunikation E-post, telnr osv. Molntjänst, dela dokument inom och utom gruppen Planen är början på slutrapporten

UPPSATSPLAN PM utvecklas till en plan i samarbete med handledare PM Innehöll: Inledning, syfte och metod Inledning/bakgrund utvecklas Saknas något i dessa delar?

UPPSATSPLAN Är problemet väl beskrivet/förankrat? Återkom alltid till problemet. Finns teori 1 som måste beaktas? Måste ett teorikapitel utvecklas i planen? Finns det tidigare studier som måste beaktas? Titta hur andra har gjort Finns det regler eller standarder som måste beaktas? Finns teknik som måste beaktas alt. Förklaras eller beskrivas 2 ? Läs på Diskutera med handledare, kursansvarig osv. Skapa kapitel som redogör för de tekniska förutsättningarna i studien Korrekt källhantering från början 1 Läs på om teori innan begreppet används. En beskrivning av en apparat är inte teori i detta sammanhang. Läsaren av en vetenskaplig rapport förväntar sig teori i vetenskaplig mening. 2 Beskrivningar tar lätt överhanden och blir ofta alltför omfattande. Beskriv så enkelt som möjligt men inte enklare än så. En vuxen normalbegåvad person ska till största del förstå innehållet. Överflödiga beskrivningar sågas. Beskriv så att syftet nås.

UPPSATSPLAN Syftet Finns det skäl att justera när bakgrunden blivit fylligare? Justera om så krävs, diskutera med handledare

UPPSATSPLAN Metodutveckling Återkom till problemet Är frågorna välformulerade och är kopplade till problemet? Går det att spetsa till? Är de tydligt kopplade till syftet? Har dykt upp andra frågor? Hur ska frågorna ställas? Skriftligt eller muntligt Till vem eller vad? Mätning, instrument, kalibrering När ska de ställas? Repeterbarhet, kan resultaten upprepas?

UPPSATSPLAN forts. Metodutveckling Måste frågorna prövas först? Vid intervjuer är detta lämpligt, prova på bekant. Förstår alla frågan på samma sätt? Inspelning och/eller transkription Finns det speciella begrepp som måste användas och förklaras? Är mätinstrumenten funktionsdugliga, är de kalibrerade? Mäta på rätt- sätt, sak, ställe, tid Hur mycket osäkerhet finns i mätningen? osäkerhet finns alltid. Vad säger metodlitteraturen om vald metod?

UPPSATSPLAN fors. Metodutveckling När frågorna ställts, hur ska resultaten analyseras? Läs lämplig metodlitteratur Utveckla formulär för mätdata Hur och var ska resultaten sparas? Hur har andra gjort, i liknande arbeten? Ur resultatanalysen ska diskussionen och slutsatser tas

UPPSATSPLAN Validitet och reliabilitet Validitet= validite´t egentligen 'styrka', av latin va´lidus 'stark', av va´leo 'förmå', 'orka'), Validitet är ett mått på, i vilken omfattning mätinstrument/metod mäter det som man avser att mäta. Se också eng. Valid=giltig Reliabilitet=reliabilite´t (engelska reliable 'tillförlitlig', av rely 'lita på'), tillförlitlighet, inom vetenskapen mått på hur starka eller pålitliga uppmätta värden i t.ex. ett test eller experiment är. Reliabiliteten beskriver alltså hur väl testet mäter det som det mäter gfm. Mätnoggrannhet I rent vetenskaplig mening bör en studie vara valid(giltig) och reliabel(tillförlitlig) för all framtid Detta är sällan möjligt, men man bör sträva dit. Repeterbarhet. Typiskt VG inslag med utvecklade reliabilitets och validitets resonemang

UPPSATSPLAN Validitet och reliabilitet Alla metoder har problem med validitet och reliabilitet I rent vetenskaplig mening bör en studie vara valid(giltig) och reliabel(tillförlitlig) för all framtid. Detta är sällan möjligt, men man bör sträva dit. Repeterbarhet viktigt inslag. Om studien mäter samma sak flera gånger och resultatet blir det samma = hög validitet/reliabilitet Om mätningen dessutom sker med god mätnoggrannhet ökar validiteten/reliabiliteten ytterligare Typiskt VG inslag med utvecklade reliabilitets och validitets resonemang

UPPSATSPLAN Ex. Antag att tryck ska mätas. Vilken metod ger högst validitet och reliabilitet?

UPPSATSPLAN Flera faktorer spelar in Instrumentets mätnoggrannhet för mätområdet kalibrering Antal mätningar, repetitioner Mätplats och mättid Hur ska mätresultaten användas? Ge slutresultat eller grund till resonemang Mätresultat analys Vad betyder resultatet

UPPSATSPLAN Tack