KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier
Den attraktiva regionen Metoder och processer för samverkan i praktiken Samspelet mellan rumslig utveckling, infrastruktur och transportplanering = koordinerad strategisk planering Frågor som fått stärkt aktualitet, bl.a.: Större vardagsgeografi, ”regionförstoring” nya funktionella geografier Regionbildning ökad grad av samlad politisk styrning Bostadsplaneringskommittén m.m. vidgat planeringsuppdrag Samtidigt: Svag tradition och styrning av regional rumslig planering Stora skillnader i grundförutsättningar mellan regioner Långa tidsperspektiv och beroenderelationer mellan aktörer
”Strategisk kapacitet” i målbilder/strategier I Den attraktiva regionen har vi studerat samverkan som grund för gemensam handling DAR innebär ett utforskande och strategiskt arbete Några teoretiska utgångspunkter: Strategier är sociala processer av gemensamt lärande Strategier kräver ställningstaganden och avvägningar, och berör därmed politiskt beslutsfattande Strategier vinner kraft när berörda aktörer – inom och utom projektet – upplever dem som meningsfulla Förmågan att etablera och upprätthålla samverkan och gemensam förståelse blir viktigare än plandokumentet
”En plan betyder inte någonting förrän någon anser att den gör det”
Några specifika faktorer i Västmanland Fokus på processen Speglas också i målbilden: ”samverkansformer för…” Fokus på gemensam förståelse och mening Kombinerade arbetsgrupps- och styrgruppsmöten Brett prövad målbild: seminarium med beslutsfattare, ”charetter” med kommunala tjänstemän, näringsliv, ungdomar Hög grad av eget arbete i projektgruppen, periodvis med stöd från extern processledare Avsiktsförklaring Ger förhållningssätt och underlättar förankring Ny avsiktsförklaring vid eventuell ”DAR 2.0” – till följd av nya förutsättningar
Ett steg på vägen mot strategisk kapacitet DAR har bidragit med: Relationer och samverkansformer Gemensam kunskap och mening Dessa resurser kan ge resultat: Inom projektgruppen Inom respektive organisation I samverkan med andra aktörer, t.ex. regionala processer
Tillämpa i andra processer? Potential till stärkt koordinering, breddade frågeställningar, ett rumsligt perspektiv? Förhållningssätt, arbetsprocesser och metoder med inspiration från DAR?
Knäckfrågor vid projektavslut Steget från strategi till konkreta åtgärder och handling? Hur ringa in och sprida ”metoden”? Hur säkerställa att förståelse/mening lever vidare? Vad får en fortsatt process ”kosta”? Vad görs i DAR, och vad kan ”haka i” andra processer? Ett par möjliga vägar framåt: Byt erfarenheter med andra regioner! Pröva DAR:s perspektiv och arbetssätt vid revidering av styrdokument på kommunal och regional nivå! Se regionbildningen som en möjlighet att tillämpa!
Tack! Slutrapport från följeforskningen publiceras på Trafikverkets hemsida i juni. Jacob Witzell