Sid 1 Så ställer vi / kommer vi att ställa miljökrav i Trafikverkets entreprenader Örebro - 14 september 2016 Sören Dahlén.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Advertisements

Kort om miljön och vår konsumtion
Jan-Eric Nilsson Offentlig upphandling från forskningens horisont - här med fokus på kvalité.
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
1.
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
Miljosamverkanvasterbotten.se Miljösamverkan Västerbotten och Egenkontroll med fokus på riskbedömning Umeå, 20 februari 2013 Lisa Redin Projektledare Miljösamverkan.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
Fossilbränslefri region
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Landstingets miljöarbete
Kalkylering av bygg- respektive anläggningsprojekt
Livscykelanalys Livscykelanalys eller LCA är en metod för att åstadkomma en helhetsbild av hur stor den totala miljöpåverkan är under en produkts livscykel.
Intressenter OL108A.
Fjernvarmens miljøverdi – hvordan kommuniserer vi den Catarina Jäderberg, Svensk Fjärrvärme Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 1.
Miljökrav för upphandling av entreprenader
Xxx skolans/universitetsförvaltningens miljöledningssystem Möte ÅÅMMDD
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Nollalternativ i en MKB
”Först med uppföljning blir kraven verkligt styrande” Projektledare Jan Jäderberg.
Från idé till projektplan
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Konferens 4S-ledningsnät
Nationell kommunikationssamordning Oktober Aktuellt läge Hösten 2014 pågår tre parallella utvecklingsprojekt: Intranätprojektet del 2 Uppgradering.
Miljökvalitetsmålet Giftfri miljö - målmanual för uppföljning
Anläggningsdagen Acceptansprocessen vid järnvägsbyggande Karl-Olof Nylén Byrå Idun AB och Bo Aldurén, Bo Björk, Leif Lund ”alla aktiviteter och.
Vad är Energy Performance Contracting?
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Strategisk inriktning för Trafikverket
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Energikartläggning i stora företag
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Introduktion till energieffektiviseringsnätverk. Program 9.30 Inledning – Landshövdingen, Magdalena Andersson 9.50 Presentationsrunda Nätverksmodellen.
 Vardagslivet i en hållbar framtid innebär minskad energiförbrukning om 60% per person bla som konsekvens av att vi är fler invånare på jorden. 45% teknik-
Coacher för energi och klimat
projekt campus näckrosen universitetsstyrelsen
Fossilfria drivmedel och hållbara transporter
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Leverantörens kompetens
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Inköp i Region Norrbotten
EESI Utbildningsmodul 1 Definitioner och koncept
Klimatpolicy Laxå kommun

Tillämpningsområde och definitioner
Miljömålen består av tre slags mål
Dags att inventera tillgängligheten i flerbostadshus!
Potentialen i ökad produktivitet och innovationsgrad är stor!
Energiförsörjningen och miljön
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Sammanfattning presentationer
Miljömålen består av tre slags mål
Samverkansprojekt för bättre hälsa
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Klimatsmart och hållbar upphandling
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

sid 1 Så ställer vi / kommer vi att ställa miljökrav i Trafikverkets entreprenader Örebro - 14 september 2016 Sören Dahlén

Trafikverkets generella miljökrav Gemensamma (med storstäderna) Systematiskt miljöarbete Miljöplan Drivmedel Lätta fordon Tunga fordon Arbetsmaskiner Kemiska produkter Kompletterande (Trafikverket) Material Klimatkrav

Några utgångspunkter; Miljökrav ska ….. (grunden i vårt arbete) Vara enkla och tydliga, miljö/kostnadseffektiva, uppföljningsbara och vädja till utförarens kreativitet. (funktionskrav miljö) Beakta ett livscykelperspektiv Samordnas med andra krav Leda till bättre miljö och kunna motiveras Utvärderas och utvecklas Konsekvens - Krav ska bort om de ej gör någon nytta eller om det finns än fiffigare vägar att gå. - Samverkan med branschen en förutsättning

Miljökrav i Trafikverket Miljöprestandakrav (nivåkrav) i Trafikverket beskriver VAD som ska åstadkommas, och ska uttrycka en miljökvalitet/miljöegenskap. Miljökvalitet: I första hand beskrivs kravet som ett av Trafikverket önskvärt miljötillstånd ”BRA miljökvalitet”, med stöd av ett antal fastlagda kriterier. Miljöegenskapskrav: Alternativt beskrivs kravet som ett miljö- egenskapskrav. Några exempel på miljöegenskapskrav kan vara: o krav på halter i miljön som ska klaras o krav på ett tillstånd i förhållande till ett refererenstillstånd, t.ex.15 procents lägre klimatbelastning i ett projekt år 2020 i förhållande till ett referensår Utförandekrav miljö i Trafikverket beskriver HUR en miljökvalitet/miljöegenskap ska åstadkommas. (administrativa och tekniska krav)

Krav ska vara uppföljningsbara! Krav kan följas upp med olika syften o Utvärdera miljönyttan av krav Vem gör det? Kravställare Hur? Genom enkäter, intervjuer, mätningar mm. o Utvärdera om föreslagna insatser/åtgärder kommer att leda till att krav nås – granska miljöplan/projektplan Vem gör det?Projektledare, stöd till projektledare Hur?Läsa handlingar, genomföra dialoger o Utvärdera genomförandet (stickprov efter analys av projektplan/miljöplan) Vem gör det?Projektledare, stöd till projektledare, annan Hur?Granskar verifikat, platsbesök mm. o Utvärdera slutresultatet (blev det som det var tänkt?) Vem gör det?Projektledare, stöd till projektledare, annan Hur? Utredning, analys

Översyn av krav / framtida krav o Uppgradering av nuvarande krav o Utveckla klimatkrav o Start 27 september 2016

Bidrar till det transportpoliska hänsynsmålet för miljö och hälsa samt visionen om att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser Det innebär för Trafikverket:  en vision om en klimatneutral infrastruktur senast 2050  en minskad klimatpåverkan om 30 procent till 2025 och 15 procent till 2020 jämfört med Klimatkrav - vision och mål

Betong Arbetsmaskiner/transporter (drivmedel) Stål Asfalt Vad består infrastrukturprojektens klimatpåverkan av? Klimatpåverkan nationella planen

För att nå framgång krävs engagemang från samtliga aktörer Materialleverantörer - produktutveckling Entreprenörer och konsulter - hitta nya innovativa lösningar Trafikverket - skapa incitament och drivkrafter Minimera energianvändning och klimatpåverkan under vägens/banans livscykel

Projekt större än 50 Mkr Krav har införts från och med 15 februari –Nya investeringsprojekt som planeras öppna för trafik 2020 eller senare –Järnvägsmateriel där materialet kommer att användas i projekt som är planerade att öppna för trafik 2020 eller senare. Krav på miljöprestanda; reduktion av i förhållande till referensvärden. (Klimatkalkyl används för att beräkna ett projekts miljöprestanda) Projekt mindre än 50 Mkr Åtgärder på motsvarande nivå som för större projekt Gemensamma krav med storstäderna Troligtvis i form av direkta krav på drivmedel, material och energi – asfalt, stål, betong, bergkross (t.ex. miljöprestandakrav, material och livslängd, återanvändning) Klimatkrav på infrastrukturhållning

Något om klimatkalkyl

Klimatkalkyl utgör vår grund för att ställa miljökrav på större projekt o Bygger på LCA metodik (ISO 14040), och gör det möjligt att beräkna energianvändning och klimatpåverkan från väg- och järnvägsprojekt ur ett livscykelperspektiv Från råvaruutvinning, produktion, transport och underhåll o Modellen behöver indata i form av typåtgärder som planeras och kvantitet. Dessa multipliceras sedan med schabloner för utsläpp per typåtgärd o Schablonerna för utsläpp per typåtgärd finns i modellen och baseras på Resursanvändning vid olika typåtgärder Emissionsfaktorer som anger utsläpp från utvinning, förädling och transport av resurser samt vid användning av bränslen

I samband med upphandlingen definieras ett utgångsläge av Trafikverket med hjälp av en klimatkalkyl. Kan behöva uppdateras vid förändringar av betydelse Ett krav ställs i upphandlingen att reducera klimatpåverkan med x procent jämfört med utgångsläget. Vid projektets slut ska entreprenören visa att kravet har uppnåtts genom verifikat Klimatkrav vid projektering och byggskede

Ingen utvärdering görs i samband med tilldelning –Entreprenör och konsult som tar fram FFU för utförendeentreprenad ska enligt kontrakt leverera en viss klimatprestanda. –Konsulter i tidigare skede och konsult som tar fram FFU för totalentreprenad ska inkomma med åtgärdersförlag Leverantörens prestation bedöms hur väl denne fullgjort kontraktet –Incitament i mallar ”hanterar” både bättre leveranser än krav och sämre leveranser än krav Krav är på genomförande av kontraktet

Klimatkalkyl v.4.0 är tillgänglig med eller utan inloggning Öppen men begränsad version, tillgänglig på –Ingen inloggning krävs –Inga klimatkalkyler kan sparas i systemet Fullständig modell kräver användarkonto och behörighet –Upprättade kalkyler sparas i systemet –De med trafikverksdator söker själva behörighet i Arthur –Externa användare söker användarkonto och behörighet via sin kontaktperson på Trafikverket –Finns inget avtal med Trafikverket kan användarkonto ordnas via framtagande av handling som styrker behovet. Kontakta John Norberg eller Susanna Toller.

sid 16 TACK!