Krisberedskapssystemet i Sverige Lena Mathiasson Länsstyrelsen i Stockholms län

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillsynsutbildning för nyanställda 5 – 6 februari 2014
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Krishanteringssystemets framväxt Samordning, samverkan utmaningar
Tillsynsutbildning 5-6 februari 2014
Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
Nationell riskbedömning
Västra Götalandsregionen
Systematiskt säkerhetsarbete i Åtvidabergs kommun
Beskrivning av området samhällsskydd och beredskap
Länsstyrelsens uppgifter
Länsstyrelsen i Norrbottens län bjuder in till Konferens om introducering av radiokommunikationssystemet RAKEL i Norrbotten 25 mars 2009 i Luleå Riksdagen.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap – MSB
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
Risk- och sårbarhetsanalyser Handlingsprogram
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Landstingsstyrelsens förvaltning
Hot och risker Hur ser då hoten och riskerna ut?
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
72 timmar som gör skillnad
Regional krissamverkan i Jönköpings län. Regional krissamverkan i Jönköpings län Fördjupa samverkan mellan myndigheter och samverkande organisationer.
Krisberedskap – före – under - efter
Storstockholms brandförsvar
Tillsynsplaner Länsstyrelsens tillsyns- och stödverksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor.
Krishantering regionalt RSK LEH
Piteå kommuns beredskapsplaner.
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
USam Huvudsyfte: Ge större möjlighet till effektivare samverkan genom att skapa en samlad lägesbild USam ska tidigt säkerställa att samverkan sker mellan.
Lagen om extraordinära händelser i landstinget
Styrel Ett modernt system för prioritering av elanvändare vid elbrist som införs
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Lokalt exempel RSA & HP med helhetssyn
Vad är SAMÖ 2016? SAMÖ 2016 är en övning för att pröva och beskriva den gemensamma nationella förmågan att hantera en kris i samhället. Övningen ska pröva.
Västra Götalandsregionen
Utvecklingsprocess för centrala myndigheter
Risk- och krishantering, nu en angelägenhet för alla
Krishanteringssystemet Regeringsformen - Offentligrättsliga principer
Vad är FRG? En organiserad grupp av frivilliga med särskild utbildning
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad? Varför? Stabens delar.
Krishanteringssystemet & grundläggande lagar
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
72 timmar som gör skillnad
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Samverkansområde XXXXX Möte Datum Namn Källa: MSB Bildbank.
Sveriges nya krishanteringssystem. Utvecklingstendenser Säkerhetspolitiska läget har förändrats i grunden Balansen mellan militärt och civilt försvar.
Krisberedskap i Sverige och Töreboda Företagarfrukost Töreboda 27 januari 2016.
Kriskommunikationssamverkan i Västra Götalands län – inriktning och rutiner.
Flyktingsituationen och mottagande av nyanlända Talieh Ashjari.
Informationssamordning i praktiken Inger Frendel Utvecklare kriskommunikation/Krisinformation.se Enheten för samordning, MSB.
Myndigheterna Vad gör dom övriga myndigheterna i händelse av kris? Livsmedelsverket (SLV) Folkhälsomyndigheten (FHM) Statens kriminaltekniska Laboratorium.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Katastrofmedicinsk beredskap Stockholms läns landsting
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
Trelleborgs kommun Krishantering
72 timmar som gör skillnad
Version #grundSoL Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 01: Den svenska modellen för att.
POSOM Psykiskt och Socialt Omhändertagande vid olyckor och katastrofer som inträffar i kommunen eller berör kommunens invånare Består av en Ledningsgrupp.
Miljömålsrådet och länsstyrelserna
Risk- och sårbarhetsanalyser
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
Miljömålen består av tre slags mål
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Miljömålen består av tre slags mål
Räddningstjänstens roll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Krisberedskapssystemet i Sverige Lena Mathiasson Länsstyrelsen i Stockholms län

Föreläsningens innehåll Övergripande information om hur det svenska krisberedskapssystemet fungerar Förordning (2007:825) med länsstyrelseinstruktion Bikupa/Gruppdiskussion Avtal Länsstyrelsen i Stockholms län – Frivilliga Automobilkårernas Riksförbund (FAK) och Sveriges Bilkårers Riksförbund Samverkan Stockholmsregionen Bikupa/Gruppdiskussion Källhänvisningar: Författning, Myndigheten för Samhällskydd och beredskap (MSB), Krisinformation.se, Sveriges kommuner och landsting, Länsstyrelsen i Stockholms län

Om samhällets krisberedskap Samhällets krisberedskap bygger på att alla – myndigheter, företag, kommuner och individer med flera – har ansvar för var sin del och arbetar tillsammans mot samma mål: att minska sårbarheten och förbättra förmågan att hantera kriser när de inträffar. Krishanteringssystemet ändras över tid.

Avspärrning Militärt angrepp Förändrad hotbild Självhushållning Befolkningen Lagring Territoriell Integritet Samhällets funktionalitet Totalförsvar Nationell Säkerhet Grundläggande värden Krishanterings- system Hotbilden och krishanteringssystemet förändras över tid Ny säkerhetspolitisk situation Hybridkrigföring Totalförsvarsplanering Civilt försvar

Översvämningar Ras och skred Stormar Jordbävningar och vulkanutbrott Solstormar Värmebölja Skogsbränder Angrepp av skadeinsekter (växtskadegörare) Smittsamma sjukdomar – utbrott, pandemier, zoonoser och epizootier Resistenta bakterier och resistens mot antiviraler Störningar i försörjning av läkemedel Risker med nukleära och radiologiska ämnen Risker med kemiska ämnen Dammbrott Störningar i livsmedels- och dricksvattenförsörjningen Omfattande bränder i byggnader och tunnlar Störningar i elektroniska kommunikationer Störningar i energiförsörjningen Störningar i betalningssystemen Oljeutsläpp Avbrott i transporter och stora transportolyckor Terrorism Cyberattacker Risk för instabilitet i samhället och social oro Riskområden för svensk krisberedskap (24 st) Källhänvisning: MSB

”Samhällskydd och beredskap” omfattar skydd mot olyckor, civilt försvar, krisberedskap, naturolyckor m.m. ” Samhällsviktiga funktioner” omfattar Verksamheter som vid en svår störning eller bortfall kan leda till att en allvarlig kris inträffar i samhället. Verksamheter som är nödvändiga eller mycket väsentliga för att en redan allvarlig inträffad kris i samhället ska kunna hanteras så att skadeverkningarna blir så små som möjligt. Några övergripande begrepp

Krisens skeenden och åtgärder Före Förebyggande och förberedande åtgärder Under Hantering av krisen Efter Uppföljning, återställning, ansvar

Struktur för det svenska krishanteringssystemet Sveriges konstitution Författningar Offentlig krishanteringsstruktur Ansvars- likhets- och närhetsprincipen …reglerar statliga, kommunala och privata aktörer inom krishanteringssystemet

Viktiga hörnstenar i krishanteringssystemet Tre grundprinciper: Ansvar Likhet Närhet Krisberedskapsförmåga Geografiskt områdesansvar Sektorsansvar Samverkan

Ansvarsprincipen ”Vad?” Den som ansvarar för en verksamhet under normala förhållanden fortsätter att göra det under en krissituation.

Likhetsprincipen ”Hur?” Under en kris ska samhällsfunktioner så långt som möjligt fungera på samma sätt som vid normala förhållanden.

Närhetsprincipen ”Var och av Vem?” En kris hanteras där den inträffar, av de närmast berörda och ansvariga. Först om lokala resurser inte räcker till blir statliga och regionala insatser aktuella.

Krisberedskapsförmåga Förmågan byggs underifrån. Först när det inte går att hantera krisen på lokal nivå stödjer regional och nationell nivå.

Sektorsansvar Vid kris ansvarar varje myndighet och organisation för sitt eget område. Sektorsansvaret upphör aldrig att gälla. Sektorsansvar (verksamhetsansvar) finns på olika nivåer (nationellt, regionalt, lokalt).

Inom ett geografiskt område ska det finnas ett organ som verkar för inriktning, prioritering och samordning av åtgärder som spänner över flera sektorer i en krissituation. Det geografiska områdesansvaret ska ses som ett komplement till sektorsansvaret inför, under och efter en kris som berör flera sektorer eller stora geografiska områden. Sektorsansvaret upphör aldrig att gälla. Samordningen innebär att de som har geografiskt områdesansvar ska initiera och underlätta den samverkan som krävs vid en kris. Geografiskt områdesansvar

Samverkan mellan krishanteringssystemets aktörer på flera nivåer EU, IAEA Regeringen (departement, sektorsmyndigheter) Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har ett samordnande ansvar för krisberedskapen i Sverige Länsstyrelser (21 st) och Landsting/Regioner (20 st) Kommuner (290 st) Organisationer Privata aktörer

Samverkansområden (SO) I syfte att skapa en bättre krisberedskapsförmåga i samhället måste alla berörda aktörer samverka (myndigheter, länsstyrelser, kommuner, landsting, näringsliv, organisationer). Inom samverkansområdena ingår myndigheter med en särskild uppgift inom krisberedskapen. Myndigheterna är indelade i olika grupper och varje grupp är ansvarig för krisberedskapen inom ett särskilt område, ett så kallat samverkansområde (SO). Myndigheterna som ingår i samverkansområdena anges i bilaga till Förordning (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap. Ca 30 centrala myndigheter och 21 länsstyrelser ingår.

Samverkansområden (6 st) Syftet med samverkansområdena är att i samverkan med berörda aktörer komma fram till hur krisberedskapen inom ett område samt mellan områden bör och kan stärkas. Teknisk infrastruktur (SOTI) Transporter (SOTP) Farliga ämnen (SOFÄ) Ekonomisk säkerhet (SOES) Geografiskt områdesansvar (SOGO) Skydd, undsättning och vård (SOSUV)

Förordning (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap 11 § Myndigheterna som anges i bilagan till denna förordning, länsstyrelserna samt i övrigt de andra myndigheter som regeringen meddelar föreskrifter om eller beslutar efter förslag från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap har ett särskilt ansvar för att planera och vidta förberedelser för att skapa förmåga att hantera en kris och för att förebygga sårbarheter och motstå hot och risker.

Förordning (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap forts. Omfattar ca 30 centrala myndigheter och 21 länsstyrelser SOTI Svenska Kraftnät, Elsäkerhetsverket, Livsmedelsverket, Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB), Post- och telestyrelsen, Energimyndigheten SOTP Luftfartsverket, Sjöfartsverket, Energimyndigheten, Trafikverket, Transportstyrelsen SOFÄ Strålsäkerhetsmyndigheten, Kustbevakningen, Livsmedelsverket, MSB, Rikspolisstyrelsen (RPS), Smittskyddsinstitutet, Socialstyrelsen, Jordbruksverket, Statens veterinärmedicinska anstalt, Tullverket

Förordning (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap forts. SOES Finansinspektionen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Riksgäldskontoret, Skatteverket SOGO Länsstyrelserna, MSB SOSUV Kustbevakningen, MSB, RPS, Sjöfartsverket, Socialstyrelsen, Transportstyrelsen, Tullverket

Risk- och sårbarhetsanalyser (RSA) Ska genomföras av alla statliga myndigheter, kommuner och landsting inom det egna ansvarsområdet. RSA ska ge krishanteringssystemets aktörer en bättre uppfattning om vilka riskerna är och var i systemet sårbarheterna finns. Aktörerna analyserar årligen om sådana sårbarheter och risker finns inom det egna ansvarsområdet som synnerligen allvarligt kan försämra förmågan till verksamhet inom området.

Regeringen och krishanteringskansliet Regeringen ansvarar för krishanteringen på nationell nivå. Det geografiska områdesansvaret på nationell nivå utövas ytterst av regeringen. Regeringen kan delegera vissa uppgifter till centrala myndigheter i händelse av kris. Kansliet för krishantering i Statsrådsberedningen utvecklar och samordnar Regeringskansliets krishantering och ger stöd till departementen. Vid kriser hanterar departementen sakfrågor inom sina respektive ansvarsområden.

Länsstyrelsernas roll och ansvar Geografiskt områdesansvar för samordning inom länet och ansvarar för en gemensam regional lägesbild. Verka för samverkan och samordning inom länet före, under och efter kris. Stödja länets aktörer. Samordna regionala råd för krisberedskap och räddningstjänst. Efter beslut av regeringen kunna prioritera och inrikta statliga och internationella resurser.

Länsstyrelsernas roll och ansvar (forts.) Samordna information till allmänheten och företrädare för massmedia. Följa upp kommunernas krishanteringsförmåga och tillämpning av Lag (2006:544) (s.k. LEH). Planering, risk- och sårbarhetsanalyser samt utbildningar och övningar är en viktig del av verksamheten. Rapporterar till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) med flera nationella myndigheter. Tjänsteman i beredskap (TiB).

Länsstyrelsernas roll och ansvar vid kärnteknisk olycka Länsstyrelsen har räddningstjänstansvaret för skydd av allmänheten vid radioaktiva utsläpp från en kärnteknisk anläggning och utser då räddningsledare. Sanering efter ett utsläpp. I alla län finns det en förberedd organisation i beredskap med en räddningsledare. Länsstyrelserna i län med kärnkraftverk (C, H, N län) har en personellt större räddningstjänstorganisation än övriga länsstyrelser och har alltid en tjänsteman i beredskap.

Kärnkraftverkens ansvar vid kärnteknisk olycka Innehavaren av den kärntekniska anläggningen ansvarar för säkerheten inom anläggningen enligt lagen om kärnteknisk verksamhet (Lag (1984:3) om kärnteknisk verksamhet,10 § och LSO 4 kap 6 § 2 st). Kärnkraftverken ansvarar för samtliga säkerhetsåtgärder inom kärnkraftverkets område. Vid olycka larmar kraftverket SSM, Länsstyrelsen och polisen via SOS Alarm samt varnar närboende.

Kommunernas roll och ansvar Kommunerna är geografiskt områdesansvariga på lokal nivå. Samtliga kommuner ska inför varje mandatperiod fastställa en kommunal handlingsplan för hur de ska hantera en extraordinär händelse enligt Lag (2006:544) (LEH). Kommunerna ska även upprätta ett kommunalt handlingsprogram för förebyggande verksamhet enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO). Alla kommuner är skyldiga att ha en krisledningsnämnd som tar över verksamheten vid en extraordinär händelse.

Kommunernas ansvar för räddningstjänst Alla kommuner är skyldiga att ha en räddningstjänst, själv eller tillsammans med andra kommuner. Kommunen är ansvarig för all räddningstjänst med undantag av sex speciella former som är statens ansvar, bl.a. räddningstjänst vid utsläpp av radioaktiva ämnen från en kärnteknisk anläggning då det är länsstyrelsen som har ansvar för att åtgärder vidtas för att skydda allmänheten.

POSOM-grupper inom kommunerna Vid en kris är det många människor som är med om, eller bevittnar, svåra händelser. POSOM- grupper är beredskapsgrupper för psykiskt och socialt omhändertagande som kan ge stöd till de drabbade. Inom varje kommun bör det finnas en POSOM grupp. De flesta kommuner har POSOM-grupper, som kan kallas in av ansvariga inom kommunen, till exempel en räddningsledare.

Landstingen Landstingen ansvarar för att regionens hälso- och sjukvård, smittskydd och kollektivtrafik fungerar. Samtliga landsting har en krishanteringsplan. Enligt Lag (2006:544) (LEH) ska samtliga landsting inför varje mandatperiod fastställa en plan för hur de ska hantera en extraordinär händelse. Landstingen har ständig katastrofberedskap. Risk- och sårbarhetsanalyser. Tjänsteman i beredskap (TiB).

Landstingets smittskyddsläkare svarar för samordningen av regionens epidemiberedskap med stöd av kommunernas miljö- och hälsoskyddsnämnder. Landstingen forts.

PKL-grupper inom landstingen Inom varje landsting ska det finnas beredskap för psykiatriskt och psykosocialt omhändertagande i form av PKL-grupper. PKL står för psykologisk/psykiatrisk krisstödsledning. Gruppen ansvarar bland annat för att drabbade får uppföljning på hemorten och även för att stödpersoner och annan sjukvårdspersonal får tillgång till avlastande samtal.

Privat - offentlig samverkan För att bygga upp kunskap och utveckla krisberedskapen måste den offentliga sektorn och näringslivet samarbeta. Företagens primära ansvar är för den egna verksamheten, men de har också en roll i krishanteringssystemet genom att de förväntas samverka med den offentliga sektorn. Tidigare offentlig verksamhet privatiseras, medan kraven på beredskap kvarstår (t.ex. VA, el, tele, vård, omsorg).

SAMÖ Fokus Exempel på tärsektoriell samverkansövning FörsvarsmaktenOskarshamns kommun Hultsfreds kommunPolisen Kalmar Högsby kommunPost- och telestyrelsen JordbruksverketRiksdagen Landstinget Kalmar länRikskriminalpolisen LivsmedelsverketSocialstyrelsen Lantbrukarnas RiksförbundSOS Alarm Länsstyrelsen i Kalmar länStrålsäkerhetsmyndigheten Länsstyrelsen i Kronobergs länSvensk Kärnbränslehantering AB Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap Sveriges Television Mönsterås kommunTransportstyrelsen Nybro kommunTrafikverket OKG

Särskilt intressanta författningar – några exempel Lag (2003:778) om skydd mot olyckor (LSO) och Förordning (2003:789) om skydd mot olyckor Lag (1992:1403) om totalförsvar och höjd beredskap och Förordning (2006:942) om krisberedskap och höjd beredskap Lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH) och Förordning (2006:637) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap Lag (1984:3) om kärnteknisk verksamhet och Förordning (1984:14) om kärnteknisk verksamhet Myndighetsförordning (2007:515) och Förordning (1995:1300) om statliga myndigheters riskhantering (Risk- och sårbarhetsanalyser) Myndigheternas instruktioner

Webbadresser Krisinformation.se MSB.se Länsstyrelserna Sveriges kommuner och landsting Riksdagen/Lagar DinSakerhet.se