ATT ARBETA MED KURATIVT STÖD GENOM LEK OCH SKAPANDE VERKSAMHET FÖR ATT LÅTA BARN UTTRYCKA SIG PÅ SÄTTT SOM PASSAR DEM.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

Personliga färdigheter. Definition av personliga f ä rdigheter F ö rm å gan att reflektera ö ver interna begrepp s å som k ä nsla, kognition och den egna.
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
1 Sverige. Grunder för alla kurser Att arbeta tillsammans Att visa respekt för sig själv och andra Att ta ansvar Att fatta positiva och sunda beslut Att.
Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
VÄLKOMNA ALLA RÖRELSEINSPIRATÖRER!. Friskis&Svettis för barn Familjejympa Lekfull jympa för barn och vuxna tillsammans. Från 2 -6 år. Knatte För barn.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
KRAM – Kreativ, Respektfull och Ansvarstagande Medmänniska Utsäljeskolans fritidsverksamhet har ett gemensamt mål från förskoleklass till årskurs 6. Vi.
Barns rätt till delaktighet FNs barnkonvention: varje barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Plan- och bygglagen:
Tusenfotingen Hur gör vi för att nå de riktlinjer och mål som finns för förskolan?
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
Motiverande Intervju är en terapeutstyrd,målinriktad,klientcentrerad,rådgivningsstil som har som mål att hjälpa klienter att utforska och lösa ambivalens.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Varför tar barn och unga droger?. Allt fler unga dör av droger Tyvärr drabbas barn och unga hårt av droger. Allvarliga skador och t.om dödsfall som vi.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
”Förskoleklassen en klass för sig” Förskoleklassen är en bro mellan förskola / skola och elevernas fortsatta lärande. Förskoleklassen omfattas av läroplanens.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Frukostmöte i Nässjö 6 juni 2015
Dubbel Yrkesutbildning
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Barn och ungdomars utveckling
NSFs landskonferanse i veiledning 2017 Drammen
Svenska som andraspråk 1
Så möter vi behovet av kris –och traumastöd i Sörmland
De sju intelligenserna
Inled med att presentera Raoul Wallenbergs dag
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
Värdegrundsarbete Samtalsgrupper.
Formell logik Kapitel 3 och 4
Konsten att läsa skönlitteratur
Basala kompetenser. Basala kompetenser Arbeta efter instruktioner Uthållighet, motivation, tålamod Pålitlighet Närvaro/punktlighet Samarbetsförmåga.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Välkommen på föreläsning!
Barns Röst Vi arbetar för och med: Barn med NPF år. Vi riktar oss också till: Vårdgivare och föräldrar Vi samarbetar med: KIND och Habilitering &
Att bemöta och bli bemött
Om grupper/team & grupprocesser
Valideringsdelegationen 2013
Strategier för att förstå det vi läser
Om grupper/team & grupprocesser
NULÄGE - PLANERA Varför ska vi arbeta med jämlikhet och jämställdhet?
Grammatik - satslära Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
ICDP Vägledande samspel
Rehabiliteringscentrum
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Under mitt 42-åriga liv har jag…
Barnkonventionen.
”Förskolebarnens röst”
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Styrning Styrande processer Att styra en hel stad åt samma håll
För Färentuna skola och fritids
Nästa Steg- Malgomajskolan 3.0
Övergripande struktur för
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Quiz Testet ger dig snabb känsla för hur mycket eller lite du vet om barnets rättigheter. Gör testet tillsammans med dina medarbetare. De rätta svaren.
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Djuren möter ungdomskulturen
Ansvars och rollfördelning
Identitet Vad formar oss till oss?.
SoL övningskompendie Tema: Fint och dribbling
KÄNGURUNS FÖRSKOLA. KÄNGURUNS FÖRSKOLA Mölndals vision 2022 Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker.
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Presentationens avskrift:

ATT ARBETA MED KURATIVT STÖD GENOM LEK OCH SKAPANDE VERKSAMHET FÖR ATT LÅTA BARN UTTRYCKA SIG PÅ SÄTTT SOM PASSAR DEM

Lekarbete, leksamtal & skapande verksamhet Öva koncentration Öva socialt samspel Stärkt självkänsla Stärkt inlevelseförmåga/perspektivtagande Stärkt förmågan att styra och planera sina handlingar Stärkt språklig kompetens Skapa mening och struktur i sina upplevelser Göra sin omvärld begriplig och hanterlig Uttrycka sig på de sätt som passar Ökad delaktighet i olika situationer Ur FN:s barnkonvention -Rätt att må bra -Få rätt stöd -Bli lyssnad på -Vara delaktig -mm