FLUS Träff 2 27 resp 28 sept, kl Cirka Inledning av Martin: a) ”Successful supervision…konkreta tips”, b) ”Ledning för kvalitet i forskarutbildningen”. 2.Cirka Doktoranderna EmmeLi Vingare/socialt arbete samt Kostiantyn Kucher/datavetenskap 3.Cirka Redogör för varandra intervjuresultat med en erfaren handledare Diskussion av ”Should I stay or should I go” 5.(ev om tiden medger Guo och Christie från Träff 1) 6.Lunch 7.Publiceringsstrategier kl Solbritt Andersson 8.Positiva erfarenheter av handledning kl Lena F
Forskarutbildningens syften och mål ”Forskarutbildningen kan exempelvis ses som lärlingskap, utbildning, forskning, arbete, bildning eller kall”. s 2 a)Hur ser vi handledare på forskarutbildningen? b)Hur ser våra doktorander på syftet med forskar- -utbildningen?
Orsaker till studieavbrott, sid 6 ”När doktorander fick ange flera olika specificerade orsaker var det vanligast med sådana som berörde forskarutbildningen mer direkt. De tre mest frekventa skälen var otillräckligt stöd av handledaren (40%), förlorad motivation (37%) och bristfällig psykosocial arbetsmiljö (28%)
”Forskarutbildningen handlar därför inte enbart om att utbilda forskare, utan den ska också förse högskolan med lärare samt myndigheter och näringsliv med kvalificerade och kompetenta experter inom olika områden”. (s 15)
Stress och bristande handledning skapar tankar om avhopp ”Stress och problem i handledningen//även konkurrens och prestationskrav… Medicin= tidsbrist och lönenivå Humaniora och teologi=ensamarbete och bristande kontakt med kollegor”, s 1. Hur ser det ut på din institution? Vilka är orsakerna till avhopp?
”Kvinnor anger dock i betydligt större utsträckning (drygt 40%) att de har övervägt att hoppa av jämfört med män (30%)”, s 2
Har du förslag som skulle minska risken att doktorandstudier avbryts i förtid? 1.Informerad och förberedd doktorand innebär att doktoranden ska vara informerad om de ekonomiska villkor som är aktuella, framtida karriärmöjligheter och doktorandens arbetsmiljö. 2.Kompeten och lyhörd handledare innebär tydligare beskrivning av handledarens roll //kompetensutveckling tex FLUS//nätverk och prestationskrav. 3. Akademin som strukturerad och stödjande arbetsgivare innefattar jämställdhet och likabehandling//mentorskap osv. s 2
Ev diskutera Guo & Christie