Huvudsyften med strategisk plan Tydligare styrning av Vägverkets verksamhet bland annat genom att planen reducerar, renodlar och samordnar floran av interna styrdokument Avlastning av verksamhetsplaneringen från avgöranden av strategisk karaktär
3 Förutsättningar för planen De transportpolitiska målen Prioriterade förbättringsområden för kunderna Förändringar i omvärlden Planeringsramar Resurs- och effektbedömningar
Inriktning av verksamheten De olika delarna ger tillsammans helheten Gemensamma angreppssätt Nio utmaningar med mål och strategier Etablerade mål med fördjupningsdokument
Inriktning av verksamheten Gemensamma angreppssätt: utnyttja det befintliga vägtransportsystemet effektivt och tillämpa fyrstegsprincipen balansera måluppfyllelse och ha en helhetssyn vid val av åtgärder integrera jämställdhet mellan kvinnor och män i all verksamhet respektera mångfald i kön, ålder, etnisk och kulturell bakgrund, funktionshinder, sexuell läggning öka engagemanget och tillvarata kreativiteten i omvärlden och i det egna utvecklingsarbetet
Utmaningar Transporteffektivt samhälle med god tillgänglighet Bättre mobilitet för pendlare och godstransporter Attraktiva tätorter och storstäder med bättre transportsystem Klok användning av transportsystemet Sund och livskraftig transportbransch
Utmaningar Säkra och energieffektiva fordon med uthållig drivmedelsförsörjning Enklare och tydligare för kunden Effektiv väghållning Attraktivt och kompetent Vägverk i en attraktiv transportsektor
Etablerad verksamhet Väghållning Vägarkitektur God miljö Säker trafik Jämställdhet Samhällsplanering Kollektivtrafik Cykeltrafik Intelligenta transportsystem (ITS) Myndighetsutövning Vägtrafikregistret Kunskap, innovation och internationellt arbete Riskhantering och säkerhet Funktionshinder Effektivisering av verksamheten Kommunikation Personal
Internt arbetssätt Utveckling av verksamheter och organisation Flexibilitet och handlingsberedskap Strategiska avsikter och mål Affärsenheter Resultatenheter Stöd- och utvecklingsenheter Regionerna
Prioriteringar mellan och inom områden 1.Myndighetsutövning enligt uppdragsgivarnas krav 2.Drift 3.Underhåll a.Väginformatik, tunnlar, broar samt vägutrustning viktig för trafiksäkerhet b.Belagda vägar c.Övrigt underhåll 4.Pågående väginvesteringar, lånefinansierade investeringar samt amorteringar av lån OBS! Högt prioriterad verksamhet inom ett verksamhetsområde kan prioriteras före en lågt prioriterad verksamhet inom ett högre prioriterat område!
Bärighetsåtgärder a.Framkomlighet för lätt trafik (fortvarighetstillstånd) b.Bärighetshöjning av broar och tjälsäkring av viktiga näringslivsvägar c.Anpassning till bärighetsklass 1 d.Rekonstruktion e.Beläggning av grusväg 6.Verksamheter inom sektorsuppgiften och övriga myndighetsuppgifter a.Tidiga skeden av samhällsplaneringen b.Stöd och bidrag till andra aktörers vad gäller utformning och användning av transportsystemen. c.Översyn av regelverken.
”Smärreåtgärder” a.Åtgärder som bidrar till att nå de transportpolitiska etappmålen samt åtgärder med särskilt hög samhällsekonomisk lönsamhet. b.Åtgärder som förbättrar barns skolvägar c.Åtgärder utpekade i utmaningar d.Övriga smärreåtgärder 8.Nystarter av utpekade väginvesteringar (E18 Hjulsta – Ulriksdal, E4 Norra länken) 9.Nystarter av övriga väginvesteringar samt amortering av förskott
(2008-års prisnivå) Beräkning av grundnivån för strategisk plan
Vid anslag enligt strategiska planens ramnivå Den strategiska planen kan genomföras men etappmålen till 2010 kan bli svåra att nå i tid eftersom investeringsobjekten är bundna och den förutsatta återhämtningen av anslag börjar först 2010
Vid oförändrat låg anslagsnivå (2007 års nivå) Målår i strategisk plan senareläggs Målår enligt NPVS och länsplaner senareläggs Få större investeringsobjekt kan genomföras Ambitionsnivåer sänks inom ett flertal områden Möjligheterna att nå miljö- och trafiksäkerhets- målen begränsas men Inriktningarna i utmaningarna ligger fast Vägkapitalet bevaras på nuvarande nivå Driften säkras
Förankring av strategisk plan i Vägverket Har gått bra ur projektets synpunkt Samordningsgruppen, medlemmar nära enhetsledningen från alla enheter Upprepade diskussioner i ”alla” ledningsforum Infarten Vägverkstidningen Remissen Sammanställning om drygt 150 sidor inklusive projektets kommentarer och åtgärdsförslag Många bra synpunkter, få idiotkommentarer
Planeringsramar Åren 2008 – 2009 Planeringsram motsvarande 2007 års anslag Åren Planeringsram motsvarande NPVS mm inkl eftersläpning från perioden 2004 – 2009 och relevant indexuppräkning (Planeringsramar är angivna i 2008 års prisnivå)
Reservbilder