Huvudsyften med strategisk plan  Tydligare styrning av Vägverkets verksamhet bland annat genom att planen reducerar, renodlar och samordnar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget.
Advertisements

Disposition - Hållbar utveckling
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Kultur för alla – gäller det mig
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Målorienterade strategiska processer
1. 2 Föreslagen inriktning – vi gör den goda resan möjlig •Väginfrastrukturens drift och underhåll ska säkerställas så att samhället får ett vägtransportsystem.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Samlad effektbedömning alla planer 1.Innehåll för nationella planen 2.Kompletteringar för att täcka alla planer 3.Arbetsformer Mattias Lundberg, WSP Analys.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
FoU-strategi för Mittsverige Forskningen skall vara av hög internationell kvalitet till nytta för regionen I FoU-strategin prioriteras vissa forskningsområden.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande fiskeriprogrammet Presentationen.
Forsknings- och utbildningsstrategier 2009–2012 Förändring för kvalitet och förnyelse.
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Välkomna till en dag om eArkiv
Inriktningsplanering för
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Regionalt nätverksmöte 22 september 2011 IPKs nya vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet Heléne Säll Matsson/IPK.
KulturpolitisK Konferens Öresund 2011 Yngve Petersson ordförande i Kulturnämnden, Region Skåne Regional kulturplan för Skåne.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
VÄGVERKETS KUND-/LEVERANTÖRSSTRATEGI UPPDRAGET! Start våren 2004 Klart hösten 2005.
Infrastrukturplanering
VISION VÄSTRA GÖTALAND - DET GODA LIVET
Kön Könsidentitet Etnisk tillhörighet Religion eller annan trosuppfattning, Funktionshinder Sexuell läggning Ålder Föreslagna diskrimineringsgrunder i.
Miljödepartementet Aktuellt från Miljödepartementet RUS Nobelmöte 2013 Petronella Troselius Miljömålsenheten, Miljödepartementet.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Landstingets uppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Näringslivsstrategi Strategin ska omfatta följande: Avgörande kriterier och förutsättningar för att nya företag ska vilja etablera sig i Nacka och för.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Egentliga Finland
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Utrikesdepartementet Ett nytt policyramverk för utvecklingssamarbetet Maj 2016.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Etablering av bostäder vid Nya Parken - Norrköping.
Presentation av projektet Halland har tidigare varit en stark förebild för övriga Sverige när det gäller utvecklandet av kvinnors företagande I dagsläget.
HANDIKAPPFÖRENINGARNA SÖRMLAND
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Varför ett nytt åtgärdsprogram?
Modell för säker trafik
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Landsbygdsprogrammet
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Huvudsyften med strategisk plan  Tydligare styrning av Vägverkets verksamhet bland annat genom att planen reducerar, renodlar och samordnar floran av interna styrdokument  Avlastning av verksamhetsplaneringen från avgöranden av strategisk karaktär

3 Förutsättningar för planen  De transportpolitiska målen  Prioriterade förbättringsområden för kunderna  Förändringar i omvärlden  Planeringsramar  Resurs- och effektbedömningar

Inriktning av verksamheten De olika delarna ger tillsammans helheten  Gemensamma angreppssätt  Nio utmaningar med mål och strategier  Etablerade mål med fördjupningsdokument

Inriktning av verksamheten Gemensamma angreppssätt:  utnyttja det befintliga vägtransportsystemet effektivt och tillämpa fyrstegsprincipen  balansera måluppfyllelse och ha en helhetssyn vid val av åtgärder  integrera jämställdhet mellan kvinnor och män i all verksamhet  respektera mångfald i kön, ålder, etnisk och kulturell bakgrund, funktionshinder, sexuell läggning  öka engagemanget och tillvarata kreativiteten i omvärlden och i det egna utvecklingsarbetet

Utmaningar  Transporteffektivt samhälle med god tillgänglighet  Bättre mobilitet för pendlare och godstransporter  Attraktiva tätorter och storstäder med bättre transportsystem  Klok användning av transportsystemet  Sund och livskraftig transportbransch

Utmaningar  Säkra och energieffektiva fordon med uthållig drivmedelsförsörjning  Enklare och tydligare för kunden  Effektiv väghållning  Attraktivt och kompetent Vägverk i en attraktiv transportsektor

Etablerad verksamhet  Väghållning  Vägarkitektur  God miljö  Säker trafik  Jämställdhet  Samhällsplanering  Kollektivtrafik  Cykeltrafik  Intelligenta transportsystem (ITS)  Myndighetsutövning  Vägtrafikregistret  Kunskap, innovation och internationellt arbete  Riskhantering och säkerhet  Funktionshinder  Effektivisering av verksamheten  Kommunikation  Personal

Internt arbetssätt  Utveckling av verksamheter och organisation  Flexibilitet och handlingsberedskap  Strategiska avsikter och mål  Affärsenheter  Resultatenheter  Stöd- och utvecklingsenheter  Regionerna

Prioriteringar mellan och inom områden 1.Myndighetsutövning enligt uppdragsgivarnas krav 2.Drift 3.Underhåll a.Väginformatik, tunnlar, broar samt vägutrustning viktig för trafiksäkerhet b.Belagda vägar c.Övrigt underhåll 4.Pågående väginvesteringar, lånefinansierade investeringar samt amorteringar av lån OBS! Högt prioriterad verksamhet inom ett verksamhetsområde kan prioriteras före en lågt prioriterad verksamhet inom ett högre prioriterat område!

Bärighetsåtgärder a.Framkomlighet för lätt trafik (fortvarighetstillstånd) b.Bärighetshöjning av broar och tjälsäkring av viktiga näringslivsvägar c.Anpassning till bärighetsklass 1 d.Rekonstruktion e.Beläggning av grusväg 6.Verksamheter inom sektorsuppgiften och övriga myndighetsuppgifter a.Tidiga skeden av samhällsplaneringen b.Stöd och bidrag till andra aktörers vad gäller utformning och användning av transportsystemen. c.Översyn av regelverken.

”Smärreåtgärder” a.Åtgärder som bidrar till att nå de transportpolitiska etappmålen samt åtgärder med särskilt hög samhällsekonomisk lönsamhet. b.Åtgärder som förbättrar barns skolvägar c.Åtgärder utpekade i utmaningar d.Övriga smärreåtgärder 8.Nystarter av utpekade väginvesteringar (E18 Hjulsta – Ulriksdal, E4 Norra länken) 9.Nystarter av övriga väginvesteringar samt amortering av förskott

(2008-års prisnivå) Beräkning av grundnivån för strategisk plan

Vid anslag enligt strategiska planens ramnivå Den strategiska planen kan genomföras men etappmålen till 2010 kan bli svåra att nå i tid eftersom investeringsobjekten är bundna och den förutsatta återhämtningen av anslag börjar först 2010

Vid oförändrat låg anslagsnivå (2007 års nivå)  Målår i strategisk plan senareläggs  Målår enligt NPVS och länsplaner senareläggs  Få större investeringsobjekt kan genomföras  Ambitionsnivåer sänks inom ett flertal områden  Möjligheterna att nå miljö- och trafiksäkerhets- målen begränsas men  Inriktningarna i utmaningarna ligger fast  Vägkapitalet bevaras på nuvarande nivå  Driften säkras

Förankring av strategisk plan i Vägverket  Har gått bra ur projektets synpunkt  Samordningsgruppen, medlemmar nära enhetsledningen från alla enheter  Upprepade diskussioner i ”alla” ledningsforum  Infarten  Vägverkstidningen  Remissen  Sammanställning om drygt 150 sidor inklusive projektets kommentarer och åtgärdsförslag  Många bra synpunkter, få idiotkommentarer

Planeringsramar Åren 2008 – 2009 Planeringsram motsvarande 2007 års anslag  Åren Planeringsram motsvarande NPVS mm inkl eftersläpning från perioden 2004 – 2009 och relevant indexuppräkning (Planeringsramar är angivna i 2008 års prisnivå)

Reservbilder