Yrkesprogression genom 4 VFU-kurser Vad kräver vi av studenten? Vilket innehåll sätts i fokus?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skola och arbetsliv i samverkan
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hej och välkomna!.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
Förskolan Ekot´s modell för
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Huvudämnesstudier KME
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
LAU325 VT 2015 Välkommen !.
En arena för lek och kompisskap
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Förskolan Ekot´s modell för
Vad är VFU? Cecilia Netje, VFU-ansvarig, UHS.
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Hur kan vi förstå begreppet?
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VFU!. VFU? Det var väldigt lärorikt för att vara första gången. Min tid ute på skolan har inspirerat mig och gett mig idéer.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Validering inom Lärarlyftet
L3VU20.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Lönesamtal och bedömningsområden
Lönesamtal och bedömningsområden
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
VFU i CL-programmet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Yrkesprogression genom 4 VFU-kurser Vad kräver vi av studenten? Vilket innehåll sätts i fokus?

VFU 3 LRK10GLRFP60*LRFP20* VALBAR LRVU30LRK50G IPKL KURSIPKLSOCI LRBD10 HDK VFU 2 LRMU10 HSM LRK20GLRFP30LRVU20LRHK10 IKILRK60GLRK80G STAT IPKL LRID10 IKI IPSIPKL VFU 1 LRVU10LRFP40LRK70G LRK30GLRXA1G IPKL IPS SOCIIPKL VFU 4 LRFP10LRK40GLRFP50 LRVU40 IPKL

Yrkeskunskaper Fritidspedagogiskt innehåll, praktisk-estetiskt ämnesinnehåll Läraruppdraget Allmändidaktiska kunskaper Fördjupade yrkeskunskaper

Ledarskap Omsorg –Samspel och empowerment –Hälsa och välbefinnande Situationsanpassat ledarskap –Ansvarstagande i en alltmer komplex verksamhet –Fokus och överblick –Huvudansvar för verksamhetsutvecklingen

Undervisning Ämneskunskap och kunskap om uppdrag En gradvis ökad självständighet att undervisa i i projekt och i vardagsarbetet – fånga lärsituationer Förmåga att skapa undervisning så att ALLA barn lär Att planera, leda, dokumentera, utvärdera och utveckla undervisning

Reflektion och vetenskaplighet Förmåga att reflektera över gjorda erfarenheter skriftligt och muntligt Metoder att se, bevara, bearbeta och dra slutsatser Bearbetning av olika yrkessituationer och dilemman med stöd i beprövad erfarenhet och forskning

CARIN BLENNERHED LRVU11 ”Verksamhetsförlagd utbildning för grundlärare i fritidshem” (7,5 högskolepoäng på grundnivå) VFU LRFP11 ”Fritid, lek och relationer i fritidshem” (7,5 högskolepoäng på grundnivå) HFU

Kurserna LRVU11 och LRFP11 behandlar fritidspedagogik i fritidshem och skola. Kurserna utgår från varsin kursplan och har separata kurskoder, kursmål och examinationer men en gemensam kursguide och kursperiod. Genom att integrera de båda kurserna hoppas vi ge dig stöd för en tydlig introduktion till yrkesfältet ”fritidshem” och ditt huvudämne ”fritidspedagogik”. VFU PÅ FRITIDSHEM mellan 3/11 – 1/12 Under perioden ska studenten ha ett praxisseminarium samt ett utvecklingssamtal på pedagogen Läsning och föreläsningar LEK FRITID BARNS RELATIONER OBSERVATIONER Seminarier Riktad VFU med fokus på observationer av lek och praktikgemenskaper Mellan 14/12 – 16/12 (3 dagar på fritidshemmet) Gemensam Introduktion Analys och gestaltande Redovisning av observation skrivtid Manusgranskningar Med respondenter Inlämning skriftlig sluttext Avslutande Praxisseminarium 13/1 Närvarorapporten lämnas in LRVU 11 LRFP 11 Bibliotek steg 2

ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) LRVU11 Verksamhetsförlagd utbildning Under denna kurs är avsikten att studenten på VFU ska: delta aktivt genom att studera, observera och pröva läraryrkets centrala uppgifter och reflektera över yrkesval. redogöra och få kunskap om fritidshemmet som verksamhet. pröva att undervisa i fritidshem genom att under handledning planera, genomföra, dokumentera och utvärdera egen undervisning.

Kursens lärare…. VFU-grupp 1 VFU kurslärare Mona Alfredsson Wessman VFU-grupp 2 VFU kurslärare Carin Blennerhed VFU-grupp 3 VFU kurslärare Zvezdan Memedov VFU-grupp 4 VFU kurslärare Inger Brännberg Student VFU-grupp 1 Lokala lärarutbildare VFU-grupp 2 Lokala lärarutbildare VFU-grupp 3 lokala lärarutbildare VFU-grupp 4 Lokala lärarutbildare

VFU kursens mål Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: Kunskap och förståelse  Redogöra för fritidshem som verksamhet och barns lärande med stöd i erfarenheter och styrdokument. Färdigheter och förmåga  agera som ledare i en avgränsad del av verksamheten genom att kommunicera och samspela med barn och vuxna i vardagliga situationer  använda observation samt loggbok som pedagogiska verktyg  under handledning planera, leda, dokumentera och utvärdera undervisning i fritidshem Värderingsförmåga och förhållningssätt  reflektera över yrkesval i relation till nya kunskaper och erfarenheter samt identifiera sitt behov av ytterligare yrkeskunskap ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)

kurslitteratur Björndal, C. (2015). Det värderande ögat. (Kapitel 1, 2, 3 och 8.) Colnerud, G. & Granström, K. (2002). Respekt för lärarprofessionen - om lärares yrkesspråk och yrkesetik. Lindström, G. & Pennlert, L-Å. (2012). Undervisning i teori och praktik – en introduktion didaktik. Skolverket (2011). Lgr 11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Skolverket (2014). Allmänna råd med kommentarer Fritidshem. I kursen uppmanas studenten att använda kurslitteratur från tidigare kurser som stöd för diskussion och skriftlig reflektion. Lokala arbetsplaner för aktuell skola och fritidshem kan användas ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)

Närvaro VFU Studierna i LRVU11 innebär 100 % närvaro på en heltid (40 tim/v) 30 timmar förläggs i VFU och 10 timmar läggs till studier Schema gör du tillsammans med lokala lärarutbildare första VFU dagen senast och ska läggas i loggboken. ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)

Samtal med fokus på progression och bedömning Utvecklingssamtal student och VFU kurslärare Under kursen gång kommer studenten att ha ett utvecklingssamtal med sin VFU- kurslärare. VFU-kursläraren kommer att kalla till detta samtal. Studenten ska förbereda sig genom att skriva en självvärdering. Handledningssamtal LLU och student Eftersom utbildning är i verksamheten är det viktigt att ni tillsammans med studenten finner tid för handledning. Ett sådant tillfälle är bra att lägga innan utvecklingssamtalet som ska ske med VFU kursläraren. Ta stöd i dokumentet ” stöd för självvärdering och bedömning” och diskutera studentens progressions i relation till kursens mål. Diskutera gärna hur studenten kan stödjas och utmanas för att nå ovan mål. ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)

Seminarier VFU Det övergripande syftet med praxisseminariet är att studenter möts och diskuterar olika dilemman som ni möter i verksamheten samt utmanas och få stöd för att utvecklas i sin profession. Seminarium 1 handlar om att vi diskuterar VFU-anknutna dilemman. Du som student ska också presentera ett förslag till planering för undervisning i fritidshem. Avslutande praxisseminarium 2 handlar om att diskutera ett av VFU- kursens mål: att reflektera över yrkesval i relation till nya kunskaper och erfarenheter samt identifiera behov av ytterligare yrkeskunskap. Kurslitteratur; Colnerud & Granström (2002) DEL I och DEL II. ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)

Loggbok som pedagogiskt verktyg Studenten har en loggbok där hen skriver reflektioner och för eget lärande. Loggboken används också till dokumentation av egen undervisning, inlämning av en självvärdering av erövrad kunskap och kompetens i relation till kursmål. Det är viktigt att du som LLU stödjer studenten att på bästa sätt finna tid för att göra sina uppgifter och få skriva. Studenten har ca 2 timmar om dagen för studier och skrivande. ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)

Studentens ansvar Studentens ansvar; att ansöka om brottsregisterutdrag hos polismyndigheten i god tid innan VFU ska genomföras, samt att visa brottsregisterutdraget för den inom VFU-området utsedda personen. Detta gäller samtliga studenter utom de som har VFU-placering inom gymnasieskolan, att kontakta LLU inför VFU-kurs och att informera LLU om sina pågående kurser, kursmål och kursuppgifter, att på begäran informera VFU-kursledare/VFU-kurslärare om aktuell VFU-placering, samt att ge namn på och kontaktuppgifter gällande lokal lärarutbildare, att vid frånvaro meddela den lokala lärarutbildaren och skolan, att sluta överenskommelse med den lokala lärarutbildaren om ny VFU-tid då frånvaron ligger under 10 % av VFU inom kursen och närvaro bedöms som nödvändig för att studenten ska uppnå kursens mål, att vid högre frånvaro än 10 % samråda med VFU-kurslärare, lokal lärarutbildare och skolhuvudmannens representant om hur VFU-tiden kan inhämtas, att delta i de utvecklingssamtal VFU-kursläraren anordnar, att fortlöpande dokumentera sin VFU. att planera, genomföra och utvärdera sina insatser i VFU. ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)

Den lokala lärarutbildaren har ansvar för att ta del av kursplanen för respektive VFU-kurs och skapa möjligheter för studenten att fullgöra VFU utifrån de examensmål som anges i kursplanen. att i samråd med student, VFU-kurslärare och skolhuvudmannens representant möjliggöra kompletterande tid för studentens VFU i de fall omfattningen på studentens frånvaro överstiger 10 %. att ge den återkoppling och annan handledning som kan krävas i olika situationer, för att på så sätt utgöra en förebild för och ett stöd i studentens yrkesmässiga utveckling. att ge förekommande underlag för närvarorapport till studentens VFU-kurslärare. (Närvaroblanketten för kursen finns som bilaga i ”BREV TILL LLU”) att i närvarorapporten notera studentens prestationer under VFU-perioden att kontakta VFU-kursläraren om den lokala lärarutbildaren utifrån studentens aktiviteter under VFU bedömer att studenten är i behov av extra stöd. ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)

VFU-kursläraren har ansvar för att genomföra VFU-kursen och att följa och stödja studenten i VFU-kursen. att informera berörd LLU om förutsättningar för VFU-kursen. Detta kan ske genom personlig kontakt per , telefon eller besök alternativt genom respektive student. att anordna utvecklingssamtal med studenten och dokumentera dessa samtal. att samråda med student, skolhuvudmannens representant och lokal lärarutbildare om ny tid för VFU vid studenters frånvaro, då denna överstiger 10 %. att genomföra minst ett praxisseminarium i varje VFU-kurs, om möjligt tillsammans med av skolhuvudmannen utsedd kontaktperson. att inför examination utifrån enskild skriftlig uppgift samt praxisseminarium bedöma studentens prestationer i VFU-kurs 1. att inför examination utifrån enskild skriftlig uppgift samt praxisseminarium samt genom besök, i samråd med lokal lärarutbildare, utifrån formulär för VFU-bedömning och i dialog med studenten bedöma studentens prestationer i VFU-kurserna 2 och 3.4 att inför examination utifrån enskild skriftlig uppgift samt praxisseminarium samt genom besök, i samråd med lokal lärarutbildare, utifrån formulär för VFU-bedömning och i dialog med studenten göra en slutbedömning av studentens kunskaper och färdigheter. Detta ska göras i den sista VFUkursen i studiegången för respektive student. att i de fall VFU-kursläraren bedömt studentens prestationer i en VFUkurs som otillräckliga för nivån följa ’Handläggningsplan vid problem under VFU’ (sid 23). att studentens VFU kan genomföras i enlighet med Riktlinjer för verksamhetsförlagd utbildning inom Lärarprogrammet vid Göteborgs universitet. ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)

LRFP11 För att kunna erbjuda barn i fritidshem meningsfull fritid och stimulera till lärande och utveckling, där barn har stort inflytande och delaktighet, krävs kunskaper, analys och teorier. I LRFP11 uppmärksammas tre centrala områden och teorier inom fritidspedagogik; fritid, lek och barns relationer. Dessa områden diskuteras i relation till uppdraget att verka som lärare i fritidspedagogiska miljöer och i barns vardagsliv. ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)

Lärare med specifik områdeskunskap Björn Haglund, föreläsning FRITID. Karin Lager, föreläsning OBSERVATION SOM PEDAGOGISKT VERKTYG, STYRDOKUMENT, BARNDOMSSOCIOLOGI David Kjellin, universitetsbibliotek, BIBLIOTEKSSÖK 2. Louise Peterson, föreläsning LEK. Carin Blennerhed, föreläsning BARNS RELATIONER Seminarielärare Catarina Andishmand Mona Alfredsson Wessman Carin Blennerhed Karin Lager

Mål för LRFP11 ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT) Kunskap och förståelse  redogöra för forskning om lek, fritid och barns relationsarbete  redogöra för vilka möjligheter och begränsningar skilda synsätt på lek och fritid har för fritidshemmets innehåll samt elevers lärande, utveckling och aktörskap Färdigheter och förmåga  identifiera och använda kunskaper om elevers praktikgemenskaper, allianser och relationsarbete med stöd i forskning och erfarenheter från fritidshemmets verksamhet  sortera observationsdata systematiskt utifrån olika antaganden om lek samt redovisa detta  skriva, redovisa och respondera sin förståelse på begriplig svenska Värderingsförmåga och förhållningssätt  diskutera och värdera fritidens och lekens betydelse för elevers relationer, lärande och utveckling i fritidshem med stöd i kurslitteratur, styrdokument och erfarenheter från fritidshemmets verksamhet  diskutera och argumentera för hur lärare i fritidshem kan skapa en verksamhet med utgångspunkt i barns perspektiv och intresse

1.Läslogg (Individuell) 1,5 hp 2. Grupparbete med observationsdata 2,5 hp 3. Enskild skriftlig hemtentamen 3,5 hp ORGANISATIONSNAMN (ÄNDRA SIDHUVUD VIA FLIKEN INFOGA-SIDHUVUD/SIDFOT)