Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Advertisements

Vision för en vacker skärgårdsö under utveckling
Socialdepartementet Äldreomsorgen får gott betyg Nöjdhet för omsorg i särskilda boenden i riket 2008, 2010, 2011 Källa: Socialstyrelsen, Nationella brukarundersökningen.
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret
Parkeringsköp Kommunfullmäktige reglerar hur många bilplatser fastighetsägaren är skyldig att skapa genom Malmö Stads p-norm. Fastighetsägaren löser detta.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Stadsutveckling - Är det viktigt och i så fall för vem? Björn Bergman
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Goda kommunikationer med omvärlden
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Region Värmland. Region Värmland är värmlänningarnas organisation för tillväxtfrågor, regional utveckling,
Västsvenska paketet.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
N Ä R I N G S D E P A R T E M E N T E T Alkolåsutredningen ”Utökad användning av alkolås m.m.” ( N 2004:16) Presentation vid uppstartsmöte i Solna
Upphandling av färjetrafik till Gotland Presentation av förfrågnings- underlaget Generaldirektör Gunnar Malm Trafikverket.
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Val av transport till resmålet.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
European Islands Ett svenskt perspektiv på studien.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Strategisk inriktning för Trafikverket
Nya Landsbygdsprogrammet
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Johan Niss, naturskyddsenheten
E-post tfn (vxl)
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Nynäshamn.
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Landsbygdskommittén.
I städer, på landsbygder och allt däremellan
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Bakgrund FUD-uppdrag om motsättningar mellan prognosstyrd respektive målstyrd planering. Finansierat av Trafikverket Genomfört av Trivector Traffic och.
Nya trafikregler 1 sept Lars A.
Geografi / samhällskunskap
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Destination Gotland
Motion Kommitténs förslag Ev. reservation 5, 36 och 45
Omställningen av hälso- och sjukvården
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
RVU Stockholm 2015 Trafikförvaltningen, Strategisk utveckling
Miljöledningssystem 14 november 2018.
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Tisdag – “Nya” aspekter som dyker upp med anledning av Agendan.
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Politik för gestaltad livsmiljö prop 2017/18:110
Projektet Hållbara resor
Mobilitet i Umeå - med fokus på kollektivtrafik
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Branschmöte spårväg tunnelbana
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Upphandling av färjetrafik till Gotland Samverkansmöte i Visby
Presentationens avskrift:

Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt skall biljettpriset sänkas till motsvarande kostnad för att resa på väg/järnväg. Regionen skall underlätta för att bedriva kompletterande/konkurrerande trafik. Bakgrund Linjetrafiken mellan Gotland och fastlandet är en helt avgörande faktor för Gotlands utvecklingsmöjligheter, och skall behandlas som infrastruktur. Så här gör vi Vi skall utveckla och intensifiera det tvärpolitiska arbetet mot Näringsdepartementet.

Folkpartiet vill Att Fiber och 4G skall betraktas som en självklar del av infrastrukturen. Att hela Gotland skall ha möjlighet till fiberanslutning (100 Mbit/100 Mbit) senast Hela ön skall ha mobil 4G-åtkomst. Bakgrund Internetanslutning av god och stabil kvalitet blir allt viktigare. Det traditionella telenätet underhålls inte längre och det finns en planerad avveckling för ett flertal telestationer. Flera socken- och kvartersprojekt står i dag still i väntan på tillstånd. Så här gör vi Vi ger fortsatt stöd till Sockenprojekten. I Visby och Klintehamn underlättar vi för skapandet av ”Kvartersprojekt”. Samhällsbyggnadsförvaltningen skall prioritera infrastruktur i sitt planarbete. Regional handlingsplan FIBER/MOBILNÄT

Regional handlingsplan FLYGFÖRBINDELSER Folkpartiet vill Visby Airport skall ha minst samma möjligheter som i dag, för att ta emot internationella flyg. Nationell flygverksamhet skall fortsätta att bedrivas på dagens grunder. Bromma flygplats skall behållas. Bakgrund I dag finns det en fungerande marknad för passagerarflyg till och från Gotland, med rimlig prisnivå. Våra flygkommunikationer vilar på två huvudben, Bromma och Arlanda. Bromma lever under ständigt nedläggningshot. Så här gör vi Brommas situation bevakas, och vi deltar i de aktioner som stödjer överlevnad och utveckling av Bromma.

Regional handlingsplan KOLLEKTIVTRAFIKEN Folkpartiet vill Införa fri kollektivtrafik. Optimera linjenätet för resor till serviceorter 30-minuters trafik på stomlinjerna Utveckla innerstadslinjen Bakgrund Privatbilismen står för en stor del av Gotlands koldioxidutsläpp. Ett kraftfullt verktyg för att nå vårt visionsmål att vara en världsledande ö-region i miljö- och klimatfrågor, är att minska på vårt bilresande. Så här gör vi Kartläggning av linjebehov tack vare nya förutsättningar. Attitydpåverkan av arbetsgivare för att underlätta kollektivt arbetspendlande, t ex flextid, cykelgarage. Vi har en budget som ger utrymme för våra förslag

Regional handlingsplan VÄGAR OCH CYKELVÄGAR Folkpartiet vill Bygga säkra cykelkorsningar i Visby Att gatubelysningen på landsbygden skall renoveras och utvecklas. Att de större länsvägarna skall anpassas till 90 km/h-standard Att parkering skall vara kostnadsfri på regionala parkeringar och gator i två timmar. Reservera platser på de större parkeringarna för el- och biogasbilar. Bakgrund I takt med att fler kommer att välja bort bilen för arbetsresor kommer antalet cyklister i Visby att öka. Det finns i dag ett antal ”farliga” platser där cykelbanor korsar vägar och utfarter. Det finns tendenser att lösa trafikproblem genom att försvåra biltrafik i staden. Man glömmer att biltrafiken fyller ett behov. Så här gör vi Lobbyarbete mot Trafikverket för standardhöjning av vägar och belysning. Planeringsarbetet för Visbys gatustruktur skall ske ur ett helhetsperspektiv där hänsyn tas till handel, boende, arbete och Visbys status som världsarv. Fri kollektivtrafik, med utvecklade stomlinjer och servicelinjer.

Folkpartiet vill Verka för en reservhamn för färjetrafiken. Fortsätta utvecklingen av Klintehamns hamn, för att klara styckegodshantering. Utreda förutsättningar för kompletterande passagerartrafik till annan hamn än Visby Bygga en kryssningskaj i Visby Bakgrund I dag saknas ett fungerande reservalternativ för färjetrafiken till Visby. Kryssningstrafiken ökar i östersjön, men minskar i Visby. Kryssningsbesöken är viktiga för Gotland. Så här gör vi En reservhamn är en infrastrukturfråga. Staten skall ta ansvar för detta. Vi skall påverka i den riktningen. Vi avsätter resurser till utvecklingen av Klintehamns hamn. Vi arbetar vidare med planarbete och avtal för kryssningskaj. Regional handlingsplan HAMNAR