Lena Pareto, Högskolan Väst i samarbete med Martin Ljungdahl Eriksson, Soundmark /Högskolan Väst & Ricardo Atienza, Konstfack.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Jag hade memorerat numret från svararen och skulle precis ringa kunden när Bengt kom förbi och frågade om lunchplaner. Jag sa till Bengt att jag var tvungen.
Prevent honor related norms, traditions, violence and crime.
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
SSQ 5.6 sida 1 De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. För varje fråga ska.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Analytiker & Holistiker
Grupp 5 David Breneman Hanna Friberg Annica Löfving Mia Malmberg Yvonne Stenberg.
En utvecklares bekännelser Daniel
Akustik.
Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Mindfulness – en hjälp på vägen
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Er grupp ska under de kommande två timmarna göra en undersökning kring hur studenterna på Campus Valla upplever att det är att ta sig fram på Corson. Finns.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
Var vänlig svara på nedanstående frågor innan du svarar på frågorna om din hörsel Namn: Datum: Ålder: Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder.
De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. Du svarade på samma frågor tidigare.
Aktivt lyssnade.
Konsten att lyckas med sina studier
Analytiker & Holistiker
Klicka på Aktivera redigering i meddelandefältet
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 4.
Anställningsintervjun
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Idrottspsykologi.
AquaInteracTV An aquatic experience in your livingroom.
Hur lär man sig att arbeta? Donald Schön The Reflective Practitioner – how professionals think in action.
Användarrapporter (1) GSM-modem drar mer batteri Virtuella referensstationen hamnar ibland långt bort -låt GPS-mottagaren ”komma igång” före uppkoppling.
Lärande i matematik Om resonemang och matematikuppgifters egenskaper.
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Barn och stress.
Vem är jag? Jag är en 17 årig kille som bor i mitten av Värmlands skogarna, i en stad som heter Kristinehamn. Jag har 2 småbröder och 1 storebror.
Replik AB Tankar kring förändring The Neuroscience of Leadership David Rock and Jeffrey Schwartz.
Babypsalmsång. Babypsalmsång ett projekt i Växjö stift Upprinnelsen till Babypsalmsångsprojektet är det projekt som Växjö stift drivit kring ”Kyrkorum.
Välkommen! Nya Regionens hus I Göteborg. Aktivitetsbaserad arbetsplats.
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar:
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Prototyper Grupp 4 Fredrik Persson | Mahdi Bawaqneh | Maksim Nikitin | Sverre Brecheisen.
KEMI Blandningar, lösningar och aggregationsformer
Klimatfrågan – en undersökning bland börsföretag Världsnaturfonden Christer Boije P
Följande presentation ger beskriver hur referenser ska hanteras vid samtliga arbeten för affing/i.e. Referenser skrivs enligt Harvard-metoden. Denna har.
Personligheten Gordon Allport ( )  Ord som kunde användas för att beskriva personlighetsdrag
De 5 buden i Ankaret -Hur vill vi kommunicera? Agera som ett lag, i alla lägen Beträd/gå av banan i trupp Avlösning mellan serier under match Blanda folk.
Varför är bra hemsidor viktiga för företag?. En hemsida är en av de mest kraftfulla marknadsföringsverktyg ett företag kan ha. Inget annat marknadsföringsverktyg.
Stresshantering och säljplanering
1 2 3 FAST - Fabric for Antibacterial Superficial wound Treatment 2015
Jesaja 54:2-3 1 Tessalonikebrevet 1:1-8
Inspelad återkoppling vid handledning av självständiga arbeten
Undersök er lärmiljö.
RenäSsANSEN ReNässans = Pånyttfödelse
Exempel på Hexagoners frågeställningar :
Aktivitetsbaserad arbetsplats
Helhet och allsidighet
Kan tandborstning göras roligare?
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Tips för bättre kommunikation
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Presentationens avskrift:

Lena Pareto, Högskolan Väst i samarbete med Martin Ljungdahl Eriksson, Soundmark /Högskolan Väst & Ricardo Atienza, Konstfack

VÅR LÖSNING ➤ Mer än bullerreduktion ➤ Tillsätta behagligt ljud ➤ Aktiv och positiv istället för passiv och defensiv

Ljudmiljön modifieras i realtid Bla, bla, bla…

DESIGNUTMANING AR ➤ Stödja att brukaren ”stannar inom” eller ”bryter igenom” utan att fokusera på bubblan själv ➤ Skapa ett ”kognitivt halvgenomsläppligt membran” ➤ Designa ”det omärkbara”

FORSKNINGSUPPL ÄGG ➤ Fas 1: konceptutveckling ➤ Fas 2: Design av ljud samt lyssningstester i ljud- laboratorium ➤ Fas 3: Fältexperiment i verkligt kontorslandskap

TVÅ KONCEPT: FÖR YTTERLIGHETSAKTIVITETER Koncentrerat, enskilt arbeteKreativt teamarbete ljudatmosfär som upplevdes som rumsligt avgränsande, lugnande och som skulle hjälpa användaren att rikta uppmärksamheten in mot sig själv och sitt eget medvetande ljudatmosfär som präglas av rymd, rörelse och slumpmässighet för att öppna upp användarens sinnen och stimulera till kreativitet.

LÄMPLIG EXPERIMENTMILJÖ: AKTIVITETSBASERADE KONTOR LJUD SOM FÖRSTÄRKER DEN FYSISKA UTFORMNINGEN Bilder från Vasakronan

FORSKNINGSFRÅG OR ➤ 1: Hur uppleves ljudmiljön med ljudbubblan jämfört med utan? ➤ 2: Hur beskriver brukare ljuden och sin upplevelse med ljudbubblan? ➤ 3: Vilka ljud används mest och vilka föredras?

FÄLTEXPERIMENT ➤ 43 testpersoner kontorspersonal ➤ Testade prototypen under ordinarie arbete ➤ Systemet loggade all användning ➤ Observationer: studera användning ➤ Frågeformulär: beskriva upplevelser ➤ Intervjuer med heldagsanvändare

PROTOTYP FÄLTEXPERIMENT ➤ 5 ljudmiljöer ➤ 2 för koncentration ➤ 2 för kreativitet ➤ 1 placebo (inspelat kontorsljud) ➤ Enkelt gränssnitt

1. Konceptet har stor potential att förbättra den ljudmässiga arbetsmiljön ➤ 74,4% bättre ➤ 16,3% samma ➤ 9,3 % sämre ”När jag efter en stund höjde så kapslade det in mig i någon slags bubbla av välmående”

RESULTAT - ANVÄNDNING OCH PREFERENS

RESULTAT - UPPLEVELSER 2. Ljudmiljön tilltalande, ger fokus och stänger ute oönskat prat ➤ ”En ljudtapet som gav ett lågt behagligt ljud - "tystnad i ett vågbrus" Kändes både lugn och gav fokus.” ➤ ”Föredrar ljuden som var mer åt musikaliska hållet. Brukar oftast lyssna på musik under tiden jag jobbar. Behagligt med andra ljud än pratande människor.” ➤ ”Övriga ljud i kontorslandskapet dämpades när högtalarljudet hördes.” ➤ ”Eftersom jag hör ett behagligt ljud (och inte pratljud) så fokuserade jag på det och inte det runt omkring. Det gick även att höra saker runt omkring om man valde att fokusera på det.”

RESULTAT - PREFERENSER 3. Karaktär på ljudmiljön: behagliga och fridfulla ljudmiljöer föredrogs ➤ ”En ljudtapet som gav ett lågt behagligt ljud - "tystnad i ett vågbrus" Kändes både lugn och gav fokus.” 4. Individuell preferens av ljudmiljö ➤ ”Ljudet jag lyssnade på mest var avkopplande, man skulle kunna säga att det förde mig tillbaka när mina tankar drev bort.” 5. Musik i hörlurar stänger ute för mycket ➤ ”Jag sitter alltid med hörlurarna på även om jag inte har någonting igång, för att de är lite dämpande och så kommer inte folk och stör en i onödan, om man har hörlurarna på.”

FORTSATT ARBETE ➤ att anpassa ljudbubblan till användarens emotionella tillstånd ➤ att utveckla ljudbubblan till en produkt ➤ att validera ljudbubblans effekt och användarens upplevelse under längre tid på olika kontor.

TACK FÖR ATT DU LYSSNADE

Ljungdahl-Eriksson, M. & Pareto, L. (2015), "Designing Activity-Based and Context-Sensitive Ambient Sound Environments in Open-Plan Offices”. IRIS Selected Papers of the Information Systems Research Seminar in Scandinavia. Issue Nr 6 (2015). Paper Ljungdahl-Eriksson, M & Pareto, L. (2016). Sound Bubbles for Productive Office Work. In: Nordic Contributions in IS Research: LNBIP. Springer. pp Ljungdahl-Eriksson, M, Pareto, L. & Atienza, R. (2016). The Sound Bubble: An Aesthetic Additive Design Approach to Actively Enhance Acoustic Office Environments. In Proceedings of 13th conference on Sound and Music Computing, Hamburg 2016, pp hamburg.de/SMC2016/wp- content/uploads/2016/09/SMC2016_proceedings_final. pdf hamburg.de/SMC2016/wp- content/uploads/2016/09/SMC2016_proceedings_final. pdf Ljungdahl-Eriksson, M., Atienza, R. & Pareto, L. (Accepted). The sound bubble: a context-sensitive space in the space. Manuscript submitted to Organised Sound, An International Journal of Music and Technology, Cambridge Journals Online