”Vi är med mitt i forskningen” Förlaga till Poly – ”flerstämmigt vi” ”Vi är med mitt i forskningen”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Varför fokus på nyanlända just nu
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Konkurrerar vi om förskollärare på Södertörn?
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Handlingsplan för matematikutveckling
Exempel utifrån ett antal målområden
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
En reviderad läroplan för förskolan
ATT SKAPA MÖJLIGHETER FÖR LÄRANDE GENOM LEARNING STUDY Ulla Runesson Göteborgs Universitet Högskolan i Skövde.
Lärande för hållbar utveckling
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Förskolan Ekot´s modell för
Learning study / Lesson study. Lesson Study började i Japan i organiserat skick för mer än 50 år sedan. Det är en process där ett lärarlag arbetar tillsammans.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Läslyftet det senaste nuläget.
Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Att vara professionell
Förskolan Ekot´s modell för
Välkommen! Föräldramöte HT B.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
År 3 År 1 Studiegång Förskola, 210 hp (kull 11) År 2 UK8 970A01 970A02
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
Nämndplan 2015.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Förskollärares uppdrag
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan. UPPSTARTSPROCESS VT janNationell styrgrupp Övergripande ritning för terminens arbete 15 janNationell processledargrupp.
FoU programmet Undervisning i förskolan Svedala. Program 2 10 minPresentation 5 min SKA, SBL och UndiF – delar av ett sammanhang 25 minFilm om FoU-programmet.
Ifous Undervisning i förskolan MASTERPLAN. Bakgrund 2 Dagens förskola står inför nya förutsättningar, utmaningar, behov och krav som tydliggörs i nationella.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Skolutveckling tillsammans, Topp
Välkomna till Män i förskolan Del 3: - Hur kan vi arbeta med frågan?
Behovet av främjande arbete för lika villkor
Varför män till förskolan? & Vilka män till förskolan?
Välkomna till introduktionen av Vill du välja färg och/eller layout?
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Nationellt seminarium
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Länsmöte för livsmedelskontroll
Länsmöte för livsmedelskontroll
Presentationens avskrift:

”Vi är med mitt i forskningen”

Förlaga till Poly – ”flerstämmigt vi” ”Vi är med mitt i forskningen”

FILM

Likheter O Målinriktat innehåll – lärandeobjekt O Cykler O Variation av upplägg O Didaktiska frågor

Skillnader O Lärstudier – teoribaserat upplägg, variationsteori O Variation O Urskiljning O Samtidighet O Kritiska aspekter O För- och efterbedömning

Exempel på en Learning study O Inspiration - Björklund, C. (2013). Matematiklärande för de allra yngsta (ss ). I M. Holmqvist Olander (red.), Learning study i förskolan. Lund: Studentlitteratur

Ht 2016 Learning study Språk-Matematik 1. Samplanering 2. Förbedömning 3. Genomförande - undervisning 4. Efterbedömning och samvärdering

Tre dokument SamplaneringFör- och efterbedömning Samvärdering

Observation – spontan iakttagelse

Samplanering cykel 1 O Mål – samtolkning O Vad – lärandeobjekt O Vem – aktör LS 1. Sam- planering

Design av för- och efterbedömning cykel 1 LS 1. Sam- planering Observera att barns och lärares namn ska vara fingerade!

Förbedömning cykel 1 Kim: ”sol” Mela säger ingenting Lisa: ”rund” LS För- bedömning

Förbedömning cykel 1 GörSägerReflektion – kritisk aspekt Lärare Barn LS För- bedömning

Samplanering cykel 1 Hur – form- och design för lärande- och undervisningssituation kopplas till förbedömning LS 1. Sam- planering

LS Genomförande - undervisning 4. Lärande- och undervisningssituation cykel 1

Undervisning cykel 1 LS Genomförande - undervisning 4.

Efterbedömning cykel 1 Lisa: ”stor”Kim säger inget Mela: ”vi” ”li” LS Efterbedömning och samvärdering

Efterbedömning cykel 1 LS Efterbedömning och samvärdering

Samvärdering cykel 1 LS Efterbedömning och samvärdering Vad – lärandeobjekt kopplat till förbedömning, film och efterbedömning Hur – form- och design för lärande- och undervisningssituation kopplad till samplanering, förbedömning film och efterbedömning

En kort repetition LS 1. Sam- planering LS Förbedömning LS Genomförande - undervisning 4. LS Efterbedömning och samvärdering LS Efterbedömning och samvärdering

Samplanering cykel 2 O Mål O Vad O Vem LS 1. Sam- planering

Design av för- och efterbedömning cykel 2 LS 1. Sam- planering

Förbedömning cykel 2 Mela: ”vi”Kim: ”så”Lisa säger ingenting LS För- bedömning

Förbedömning cykel 2 LS För- bedömning GörSägerReflektioner – kritisk aspekt Lärare Barn

Samplanering cykel 2 O Hur LS 1. Sam- planering

LS Genomförande - undervisning 4. Lärande- och undervisningssituation cykel 2

Undervisning cykel 2 LS Genomförande - undervisning 4.

Efterbedömning cykel 2 Lisa: ”stor och liten” Mela: ”li” ”sto” ”tå” Kim: ”liten” ”liten” ”stor” LS Efterbedömning och samvärdering

Efterbedömning cykel 2 LS Efterbedömning och samvärdering GörSägerReflektioner – kritisk aspekt Lärare Barn

Samvärdering cykel 2 Övergripande diskussionsfrågor – kritisk reflektion över möjligheter och utmaningar LS Efterbedömning och samvärdering

Variation av möjliga lärandeobjekt O Symboler – bokstäver-siffror O Hund-häst O Hel-del O Mest-flest O Geometriska former O Storlek – liten-stor O Vikt – lättast-tyngst-lika O Mönster – färg, form, antal, storlek, osv.

Upptakt till planering utifrån förskola och/eller avdelning, kl O Förskollärare: gå samman med någon som arbetar på samma avdelning och/eller förskola som du, eller någon som arbetar på förskola närbelägen din O Processledare: förflytta dig mellan förskollärarna inom din kommun, lyssna in och led diskussionerna O Styrgruppsmedlem samlas runt bord 26 och förskolechefer samlas runt bord 20, 21, 22 och 23. Diskutera förutsättningar för Learning study-upplägg (se dokument i plastficka)

Fokus: Lärandeobjekt - vad?

Kommunövergripande samplanering, kl Förskollärare, förskolechef och styrgruppsmedlem placera dig med din kommun: O Bjuv bord 21 och 2 O Landskrona bord 3 O Lidingö bord 4 och 5 O Strängnäs bord 6 O Svedala bord 7 O Trelleborg bord 8 och 20 O Uppsala bord 10, 11 och 12 O Vaxholm bord 13 O Åstorp bord 23 och 15 O Österåker bord 16, 17, 18 och 19 Processledare placerar er vid bord 24 och 25 diskutera förutsättningar för Learning study-upplägg (se dokument i plastficka)

Kommunöverskridande samplanering, kl O Placera dig vid det bord som du satte dig vid när du kom i morse O Utse en sekreterare och en ordförande (som också håller ordning på tiden) O Maila dokumentet under dagen till TUSEN TACK!

Samplanering mellan avdelnings- och kommunöverskridande nivå, kl O Förskollärare O Övergripande diskussionsfrågor: O Vilka möjligheter uppfattar du med Learning study-upplägg? O Vilka utmaningar och svårigheter uppfattar du med Learning study-upplägg? O Didaktiska frågor: O Vilken variation i vad-, hur och vem-frågan framträder i diskussionerna? O Styrgrupp, förskolechefer och processledargrupp O Hur kan organisationen stödja Learning study-upplägg under hela processen från samplanering till uppföljning och samvärdering i två cykler? O Vad stöder upplägget i nuvarande organisation O Är det något som behöver förändras? O Hur kan ledningen skapa gynnsamma förutsättningar för Learning study- upplägg? O Är det något som behöver förändras? O Övergripande diskussionsfrågor: O Vilka möjligheter uppfattar du med Learning study-upplägg? O Vilka utmaningar och svårigheter uppfattar du med Learning study-upplägg?

Avslutande framåtblick

Cykel 1 jfr Björklund, C. (2013). Matematiklärande för de allra yngsta (ss ). I M. Holmqvist Olander (red.), Learning study i förskolan. Lund: Studentlitteratur Film

Cykel 2 jfr Björklund, C. (2013). Matematiklärande för de allra yngsta (ss ). I M. Holmqvist Olander (red.), Learning study i förskolan. Lund: Studentlitteratur.

Cykel 1 – datum för Box O Samplaneringsdokument O Genomförande (film) O För- och efterbedömning och O Uppföljning/samvärderingsdokument Box senast 7/11 Box senast 5/12 Box senast 19/12

Cykel 2 – datum för Box O Samplaneringsdokument O Genomförande (film) O För och efterbedömning och O Uppföljning/samvärderingssdokument Box senast 6/2 Box senast 6/3 Box senast 20/3

Varmt lycka till! ”Vi är med mitt i forskningen”

FoU-programmet Undervisning i förskola oktober 2016 Stensson, C., Holmberg, Y. & Vallberg Roth, A.-C. ( ). PPT om lärstudier i matematik och språk - teori-informerade undervisningsupplägg som sambedöms i förskola. Malmö: Malmö högskola.